سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
11 اردیبهشت نمایشگاه مجازی قرآن آغاز می‌شود/ اعتبار خرید برای ۱۲ هزار فعال قرآنی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن در 11 اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: امسال اعتبار خرید برای ۱۲ هزار فعال قرآنی در نمایشگاه ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم به‌منظور تشریح جزئیات این نمایشگاه سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران و پدرام پاک‌آئین، مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات ایران در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سالیان یکی از وظایفی که بر عهده داشته برگزاری نمایشگاه قرآن به عنوان ابررویدادی است که در جهان نمونه و مانند ندارد و در هیچ جای دنیا نمی‌توان نمایشگاهی با محوریت کتاب مقدس با این عرض و طول برگزار کرد و ما بر خود واجب می‌دانیم که این رویداد را به بهترین نحو اجرا کنیم.
 
وی اظهار کرد: در سال 1399 قرار بود نمایشگاه قرآن به موقع برگزار شود ولی شیوع بیماری کرونا ما را منع کرد پس از آن اندیشه برگزاری نمایشگاه مجازی ما را به خود مشغول کرد و در سال ۹۹ بعد از سال‌های متمادی به عنوان نخستین سال توفیق برپایی نمایشگاه قرآنی حاصل نشد و در ماه‌های پایانی سال 99 توانستیم مقدمات را برای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن فراهم کنیم.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در گام اول تأکید بر برگزاری نمایشگاه در چارچوب سرزمینی ایران بود در گام‌های بعدی در نظر است زمینه برای حضور در جهان اسلام فراهم شود. فعالیت‌های مختلفی را در فضای مجازی راه‌اندازی کردیم و پس از آن برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم در دستور کار قرار گرفت و همچنین نخستین آزمون مجازی قرآن و عترت هم با همین نگاه در صدها شهر و هزاران روستا از فردا به مدت سه روز به صورت همزمان برگزار خواهد شد.
 


وی افزود: نمایشگاه مجازی قرآن کریم از روز شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز می‌کند و عدالت در توزیع اقلام فرهنگی یکی از اهداف آن است، چیزی که در دوره‌های قبلی نمایشگاه عملاً از آن محروم بودیم، زیرا نمایشگاه حضوری فقط منحصر به تهران بود و فقط یک دوره شعبه استانی نمایشگاه را در مشهد برگزار کردیم، قرار بود دومین نمایشگاه در تبریز برگزار شود که بخاطر شیوع بیماری کرونا هم اصل نمایشگاه در بیست و نهمین دوره تعطیل شد و هم فرع آن که شعب استانی بود، اما نمایشگاه مجازی این فرصت را برای همه ملت ایران فراهم می‌کند تا از نمایشگاه دیدن کنند.
 
فقهی‌زاده زاده با بیان اینکه نمایشگاه مجازی قرآن را با ویژگی‌های متعدد برگزار می‌کنیم، گفت: در نمایشگاه مجازی قرآن، بخش‌های عمده فروشگاهی داریم که مربوط به فروش آثار حوزه‌های قرآن و عترت، آثار حوزه‌های مفهومی دین و آثار حوزه دفاع مقدس است. همچنین بخش دیگر نمایشگاه، بخش محتوایی است که در آن شاهد حضور خلاقانه مؤسسات فرهنگی هستیم که در آن برنامه‌های آموزشی، وبینارهای تخصصی، برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان، مشاوره و... در آن برگزار می‌شود.
 
وی بیان کرد: با همکاری بانک صادرات ایران که در دوره‌های پیشین نمایشگاه قرآن نیز حضوری فعال داشتند، برای 12 هزار نفر از فعالان قرآنی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. در بخش فروشگاهی از خدمات، همراهی‌ها و مشارکت فعال خانه کتاب و ادبیات ایران برخوردار هستیم، همچنین شرکت ملی پست ایران هم کار توزیع محصولات را برعهده دارد.


 
در ادامه این نشست، رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس رسالت و شعار عدالت ارتباطی در رویدادهای فرهنگی از جمله نمایشگاه کتاب مشارکت مناسبی داشته و ایجاد عدالت ارتباطی را در راستای ایجاد عدالت فرهنگی محقق شده می‌دانند، از این رو در نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور فعالی داشتیم و در نمایشگاه مجازی قرآن هم حاضر خواهیم بود.
 
وی اظهار کرد: نمایشگاه فیزیکی محدودیت‌هایی داشت از جمله اینکه بسیاری از ناشران نمی‌توانستند در نمایشگاه شرکت کنند و همچنین هزینه‌های سنگین بر عهده ناشران و خریداران کتاب گذاشته می‌شد. اما نمایشگاه مجازی رویداد بی‌نظیر در سطح جهان است که سابقه برگزاری آن وجود نداشت و عدالت فرهنگی اتفاق افتاد و بر خلاف اینکه تصور می‌کردیم در مدت طولانی کتاب‌ها ارسال شود زودتر از آنچه تصور می‌کردیم کتاب‌ها بدست افراد رسانده شد و بیش از یک میلیون و 250 هزار کتاب ارسال شد و 1800 ناشر توانستند در نمایشگاه شرکت کنند. امسال هم افتخار داریم در کنار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نمایشگاه قرآن را همراهی کنیم.
 
سبحانی‌فر عنوان کرد: نمایشگاه قرآن کریم تفاوت‌هایی با نمایشگاه کتاب دارد و تفاوت عمده آن این است که کتاب‌های مربوط به قرآن و علوم اسلامی اغلب کتاب‌های مرجع هستند و این کتاب‌ها نمی‌تواند در یک پاکت قرار بگیرد و در این نمایشگاه انتظار این است که متناسب با حساسیت قرآن کریم از لفاف‌های مناسب استفاده کنیم.
 
وی درخصوص نحوه ارسال کتاب‌ها گفت: مردم کتاب‌های مورد علاقه‌شان را از ناشر خریداری می‌کنند و ناشر باید آن را بسته‌بندی و به ما تحویل دهد، به محض تحویل گرفتن بسته در باجه پست یک پیامک برای خریدار ارسال و بلافاصله فرآیند ارسال آغاز می‌شود. همچنین با توجه به اینکه شرکت پست در ۱۹۲ کشور نمایندگی فعال دارد آماده ارسال کتاب‌ها به همه کشورها هستیم.
 


پدرام پاک‌آیین، مدیر روابط عمومی بانک صادرات ایران نیز در ادامه با بیان اینکه بانک صادرات پیش از این هم حامی نمایشگاه قرآن بود گفت: نمایشگاه قرآن فرصتی برای جهانی شدن آموزه‌های الهی است و برگزاری نمایشگاه مجازی این کار را هموارتر می‌کند.


 
وی اظهار کرد: ما برای خود، مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی قائل هستیم که در رأس این مسئولیت‌ها قرآن کریم قرار دارد از این رو از فعالیت بزرگی مانند نمایشگاه قرآن حمایت می‌کنیم.
 
پاک آیین تصریح کرد: امسال اعتبار خرید برای ۱۲ هزار فعال قرآنی در نمایشگاه ایجاد شده و این اتفاقی نیست که از سوی معاونت قرآن و عترت انجام می‌شود، همچنین همه تراکنش‌های نمایشگاه قرآن کریم از درگاه بانک صادرات انجام می‌شود.

در پایان این مراسم از پوستر نمایشگاه مجازی قرآن کریم رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها