پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کتابفروشی الکترونیک جایگزین کتابفروشی حضوری نمی‌شود

کتاب‌شهر مشهد روز گذشته در آخرین روزهای سال 99 با حضور علی اسماعیلی مدیرعامل کتاب‌شهر ایران و حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بلوار شهید مدرس مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، علی اسماعیلی روز گذشته در این مراسم به مزیت کتاب فروشی حضوری در مقابسه با کتاب فروشی الکترونیک اشاره کرد و گفت: هر اندازه فضای مجازی تلاش کند، اما هیچ زمان جای فروشنده‌ای که متناسب با نیاز مخاطب به او خدمات می‌دهد، نیست؛ چرا که او همچون پزشکی است که برای هر بیمار و مراجعه کننده یک نسخه می‌پیچید.
 
اسماعیلی در ادامه به ضرورت ارتقای وضعیت کتابفروشی‌های ایران اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مجموعه کتاب شهر ایران که زیر نظر سازمان تبلیعات اسلامی است، توسعه ویترین کتابخوانی است.
 
وی با اشاره به اینکه امسال شاهد تعطیلی بسیاری از کتابفروشی ها بودیم، افزود: سال ۹۹ با توجه به مساله کرونا و مشکلاتی که پیش آمد، مصائب و سختی‌هایی بر وضعیت کتاب تحمیل کرد و این مساله تغییر و تحولاتی به وجود آورد که بالا رفتن سرانه مطالعه از طریق اینترنت و فضای مجازی نمونه ای از تغییر رویکرد جامعه بود.
 
اسماعیلی افزود: با وجود اینکه کتاب مجازی و الکترونیک تاثیر روی کتاب فیزیکی داشته است، اما همچنان کتاب فیزیکی جایگاه خود را حفظ کرده و علاقه‌مندان خود را دارد.
 
مدیرعامل کتا‌ب‌شهرایران با اشاره به اینکه کتاب فروشی فیزیکی، غیر از فروش خدمات دیگری نیز دارد که مجازی از آن برخوردار نیست، افزود: تعامل با مخاطب یکی از مزیت‌های بسیار مهم کتاب فروشی‌هاست.
 
وی رویدادهای جنبی و دیدوبازدید اهالی فرهنگ را دیگر مزیت کتاب فروشی‌ها دانست و ادامه داد: به طور نمونه شنیده‌ایم که چه اندازه جامعه فرهنگی از هم نشینی با جلال آل احمد در این نشست ها لذت می‌بردند.



کتابفروشی خود به خود برای فروشنده و سرمایه گذار به صرفه نیست
اسماعیلی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی بعد از این اتفاقات و بحران‌ها با جدیت بیشتری تصمیم گرفت، این مسیر را دنبال کند، افزود: کتابفروشی خود به خود برای فروشنده و سرمایه گذار به صرفه نیست، در این میان دولت باید زیرساخت ها را برای بخش خصوصی فراهم کند؛ بنابراین ورود دولت ها به این عرصه ضروری است.
 
مدیرعامل کتاب‌شهرایران با خاطرنشان کردن اینکه این نهاد می‌کوشد در راستای عمل به فرمایشات رهبر انقلاب و کمک به جریان انقلاب گام بردارد، گفت: نقش خودمان را به عنوان هدایت کننده می‌دانیم؛ از این رو تنها دنبال حمایت عنوان کتاب‌شهر نیستیم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب را با هدف جلب اعتماد ایجاد می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه کتابفروشی هر چه بیشتر باشد، کمک به سرانه کتاب می‌کند، افزود: وجود فروشگاه‌های بسیار در مشهد را فرصت بسیار خوبی بدانید، چون در شهرهایی چون بوشهر و زاهدان کتاب فروشی‌هایی که به این شکل خدمات رسانی کنند، وجود ندارند.  
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه مدل طراحی شده در کتاب‌شهرها در راستای هم افزایی بیشتر است، گفت: تلاش ما در این راستاست تا با بهترین رقابت سالم، کمک به فرهنگ کتابخوانی داشته باشیم.
 
ارتقای سطح فرهنگ با انس هر چه بیشتر با کتاب امکان پذیر است
حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  هم در این نشست با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، توجه و اهمیت به فرهنگ کتابخوانی را زمینه ساز ایجاد تمدن اسلامی می دانند، گفت: از فرصت‌های خود استفاده کنید و زمان‌هایی که بیکار می‌شوید به مطالعه کتاب بپردازید. نیاز نیست الزاما کتاب‌هایی باصفحات زیاد را مطالعه کنید؛ بلکه از کوتاه و چند خطی‌ شروع کنید.
 
وی با اشاره به اینکه ترویج و ارتقا فرهنگ کتابخوانی، منجر به حل مسائل بدون هیاهو و فضاسازی می‌شود، افزود: کسانی که با کتاب انس دارند، در حوزه رفتار معقول‌تر و منطقی‌تر هستند، در یک روستا فرهنگ کتابخوانی ارتقا پیدا کرد و شاهد بودیم کسانی که انس بیشتری با کتاب داشتند، سطح فرهنگ آنها رشد بسیاری داشت.
 
صاحبقرانی با اشاره به اینکه لحظات زندگی خود را با رمان‌های خوبی که مفاهیم متعالی دارند پر کنید، افزود: کتاب‌های خاطرات اسرا در زمان دفاع مقدس، داستان‌های بسیار خوبی دارد.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  افزود: نیاز نیست دنبال فرصت و فراغ خاطری برای مطالعه کتاب باشید؛ بلکه از خرده فرصت‌ها استفاده کنید، اگر هر ایرانی یک صفحه کتاب مطالعه کند، ۸۰ میلیون صفحه کتاب به سرانه مطالعه ایران افزوده می‌شود.
 


باید به صورت تخصصی در حوزه فروش کتاب وارد شویم
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی هم در این نشست با تاکید بر اینکه باید به صورت تخصصی در حوزه فروش کتاب وارد شویم، گفت: پس از دوره‌ای که مسئله‌ ما توزیع نشدن مناسب کتاب‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بود، اکنون به دوره‌ای رسیده‌ایم که وجود فروشگاه‌های مختلف کتاب در کشور -چه در فضای بخش‌های حاکمیتی و چه در فضای بخش خصوصی- اوج گرفته و پاتوق‌ها و مجموعه‌های کتاب‌فروشی تلاش می‌کنند تا مسئله توزیع را حل کنند، با این حال امروز وقت این است که افراد در کتاب‌فروشی‌ها به فکر گام بعدی باشند.
 
مجید عسگری ادامه داد: اگر این طرح موضوع که گام پس از افتتاح کتاب‌فروشی چیست به صورت جدی مطرح نشود، پس از مدتی به رکود خواهیم رسید وآن رکود این است که کتاب‌فروشی‌ها پس افتتاح درجا خواهند زد.
 
وی با بیان اینکه به نظر من مشکل امروز ما در حوزه کتاب این است که نیازهای عمومی مخاطب نادیده گرفته شده و جدی گرفته نمی‌شود ، افزود: به نظر بنده باید نقطه‌زنی کنیم، یعنی این‌که نقش کتاب‌فروش‌ها در جای‌جای فضای کتاب‌فروشی‌ها مشخص شود و معلوم شود که چه افرادی چه نوع کتابی بفروشند. امروز سوال این است که ورود با حجم مالی بالا در فضای کتاب‌فروشی مشهد، کار مناسبی است یا خیر که باید به این سوال در جمع‌های خصوصی کتاب‌فروشان مشهد پاسخ داده شود.
 


شکوهی مدیر کتاب‌شهر مشهد هم در این نشست به ارزش فرهنگ کتابخوانی و ضرورت ارتقای آن اشاره کرد و گفت: کتاب‌شهر مکانی برای عموم علاقه‌مندان است که بسیاری از علاقه‌مندان برای این مرکز زحمت کشیدند که شایسته تقدیر هستند.
 
وی با اشاره به اینکه کتاب شهر اسم یک فروشگاه نیست؛ بلکه باید به عنوان یک مسئولیت به آن نگاه کرد، افزود: فرهنگ کتابخوانی مساله اساسی و موضوع بسیار مهم است و نیازمند این است که  همدلانه دست به دست هم دهیم و آن را ارتقا دهیم.
 
در انتهای این نشست بازی بلاد سرزمین شمشیر و قلم رونمایی شد و دکتر کریمی به توضیحاتی درباره این طرح پرداخت و گفت: داستان بازی پیرامون یک برهه تاریخی در اسلام است، که تعداد زیادی دانشمند ظهور می کنند. دانشمندان شخصیت های حقیقی ایرانی چون ابن‌سینا، ابن بتوته، ابوریحان بیرونی و جابربن‌حیان هستند.
 
اضافه می‌شود براساس اطلاع رسانی صورت گرفته قرار بود نشست افتتاحیه کتاب‌شهر مشهد با حضور وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شود که وی در این نشست حضور پیدا نکرد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها