شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
عکس‌های محمد‌رضا دشتی در خانه کتاب و ادبیات ایران حفظ می‌شود

ایوب دهقانکار، در آئین نکوداشت محمد‌رضا دشتی، عکاس پیشکسوت خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) خانه کتاب را خانه همه اهالی فرهنگ معرفی کرد و گفت: همه آثار تولید شده از سوی عکاس خبرگزاری کتاب ایران، در ایبنا و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران حفظ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین نکوداشت رضا دشتی، عکاس پیشکسوت کتاب، «کتاب هفته»، و خبرگزاری کتاب ایران با حضور ایوب دهقانکار، مدیر‌عامل و رئیس هیات مدیره، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، اسدالله امرایی، مترجم و خبرنگاران ایبنا و حوزه کتاب، شنبه(23 اسفند‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.


 
دهقان‌کار ضمن تبریک اعیاد رجبیه درباره دشتی، عکاس پیشکسوت رسانه کتاب بیان کرد: امروز از زحمات یکی از بزرگان حوزه کتاب تکریم می‌کنیم که در استمرار، تلاش و مداومت الگوی جوانان و اصحاب رسانه است. خلق حسنه، جدیت، حرفه‌ای‌گری از نشانه‌های شخصیت این عکاس پیشکسوت است.
 
وی با اشاره به تاثیر حفظ، ثبت و ضبط عملکرد فعالان بخش‌های مختلف موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از‌جمله (ایبنا) افزود: همه آثار تولید شده از سوی عکاس خبرگزاری کتاب ایران، در ایبنا و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران حفظ می‌شود. از حقوق آیندگان است که بدانند گذشتگان چه کرده‌اند و چه عملکردی داشته‌اند.   
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان این مطلب که  بازنشستگی و توقف فعالیت در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران معنایی ندارد، ادامه داد: خانه کتاب و ادبیات ایران، به‌معنای واقعی خانه اهالی فرهنگ و کتاب است؛ در این خانه همیشه باز است. جمعی که برای بزرگداشت آقای دشتی، عکاس ایبنا تشکیل شده به معنای علاقه همکاران است.
 


حسینی‌پور در ادامه این مراسم با اشاره به تاثیرات تحول‌آفرین  عکس در فضای رسانه‌ای نوین، گفت: از آثار آقای دشتی، آرشیو خوبی به یادگار مانده است که می‌توان در فضای مجازی و یا در قالب کتاب منتشر کرد.
 
امرایی در ادامه این نشست گفت: شغل کتاب بازنشستگی ندارد؛ اهل رسانه حتی اگر ننویسند باز هم اهل رسانه‌اند. بازنشستگی برای افرادی که شغل دولتی دارند، مصداق شتری است که درِ خانه هرکسی می‌خوابد اما فعالیت در حوزه رسانه متفاوت است. رسانه مثل زندگی، تلخ و شیرین، فرازو و فرود، تعطیلی و غم و شادی دارد.
 

این مترجم، ضمن بیان چند خاطره، به مهارت محمدرضا دشتی بر  عکاسان تازه‌کار حوزه کتاب گفت و خطاب به این عکاس پیشکسوت، بیان کرد: خانه کتاب و ادبیات ایران، خانه اهل کتاب و رسانه است؛ به‌خانه خود خوش‌آمدید و خوش آمدید.


در این مراسم همچنین پیام سید‌فرید قاسمی، کتاب پژوهش را سید‌هادی حسینی‌نژاد، روزنامه‌نگار قرائت شد.
متن این پیام به شرح زیر است؛
«به نام خدا
 
ـ آقای هادی حسینی‌نژاد تلفنی فرمودند؛ آقای محمدرضا دشتی بازنشسته شد.

ـ همه می‌دانیم رسانه‌گری بازنشستگی ندارد؛ به‌خصوص برای خادم تصویری عرصه کتاب.

کتابگزاری و به طور کلی شور رسانه‌ورزی اگر هم با شیر اندرون نشده باشد به یقین با جان برون رود.
محمدرضا دشتی را باید مصورپرداز مقاوم عرصه کتاب نامید.
که بیش از دو دهه با وجود فرازها و فرودهای مداوم و حرفه‌ای حوزه کتاب را از پیشاسوژه تا پسامخاطب به تصویر کشید. 52 ماه در کتاب هفته افتخار همکاری با او را در کارنامه دارم.

با تبسم همیشگی سر در کار خود داشت. نه رنجید و نه رنجاند. بی‌تکلف حتی در سختی‌ها با بداندیش، کینه‌توز، آزاررسان و ناسازگار، ملایمت پیشه می‌کرد چون به تطابق با محیط می‌اندیشید. به نوآمدگان و پیش‌کسوتان حرمت می‌نهاد.

هم‌آوا و همگام تصویریه را به خدمت تحریریه درآورد، معرفت و متانت او از یاد رفتنی نیست.

از شقه‌سازی‌های مرسوم زمانه پرهیز داشت و با همه می‌جوشید. جواب را با وفا پاسخ می‌داد و به سادگی هرچه تمام‌تر از مهمل‌گو و لاف‌گزین و گزافه‌نشین عبور می‌کرد و با سکوت‌مندی و بی‌هیاهو در پی شکار تصویری لحظه‌ها بود. امیدوارم بازنشتگی کاغذی او به خانه‌نشینی‌اش نینجامد و حیطه کتاب همچنان از خدمات این همراه بی‌حاشیه، بهره‌یاب شود.»

 
سید‌محمد‌ طباطبائی، افشین امیر‌شاهی، امیر غلامی، محمد آسیابانی و عزیز‌الله امرایی در جریان این بزرگداشت به بیان خاطراتی از محمد‌رضا دشتی، عکاس پیشکسوت حوزه کتاب پرداختند. 


 


 

در پایان این مراسم، لوح و هدیه سید‌‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیر‌عامل و رئیس هیات‌مدیره موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به محمد‌رضا دشتی اهدا شد.  

محمد‌رضا دشتی، متولد سال 1331 در اهواز است. وی عکاسی را از 20 سالگی، در زادگاه خود آغاز کرد. دشتی به‌صورت آزاد، حرفه عکاسی را تجربه و در سال 1376 عکاسی خبری در حوزه کتاب را انتخاب کرد. نشریه تخصصی «کتاب هفته» نخستین فعالیت رسانه‌ای محمد‌رضا دشتی به حساب می‌آید. وی بعد از 9 سال با تاسیس خبرگزاری کتاب(ایبنا)، به این رسانه تخصصی کتاب‌محور، پیوست.
 
محمد‌رضا دشتی، تجربه عکاسی در حوزه سینما را نیز دارد و همکاری با کارگردانانی از‌جمله کیانوش عیاری و مهدی صباغ‌زاده را نیز در کارنامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها