جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
حکیم نظامی گنجوی؛ یکی از بزرگترین ستایشگران رسول اکرم (ص)

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان‌غربی گفت: حکیم نظامی گنجوی یکی از بزرگترین ستایشگران شخصیت الهی و انسانی آخرین پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی(ص) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، عصر پنج‌شنبه (21 اسفندماه) سال‌جاری، در آغار برنامه کانون شعر و ادب در حضور شاعران که به مناسبت عید مبعث و همزمانی آن با روز بزرگداشت حکیم نظامی برگزار شد، مصطفی قلیزاده علیاری؛ مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان‌غربی، گفت: حکیم نظامی گنجوی یکی از بزرگترین ستایشگران شخصیت الهی و انسانی آخرین پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (ص) است و در آغاز همه منظومه‌های بلند خمسه در مدایح و مناقب پیامبر اکرم اشعاری ناب و ماندگار دارد.

وی با اشاره به انعکاس شخصیت الهی حضرت رسول اکرم (ص) در ادبیات ملل مختلف و با قرائت ابیاتی از منظومه مخزن‌الاسرار و منظومه خسرو و شیرین و سایر بخش‌های خمسه نظامی در مدح و معراج پیامیر اکرم (ص)، گفت: نظامی پیامبر اسلام را عالی‌ترین نمونه عینی انسان کامل و واسطه فیض و عامل خوشبختی انسان‌ها میداند، برای همین هم، حکیمانه‌ترین اشعار را در مدح آن حضرت سروده است.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان‌غربی افزود: همین اشعار در واقع بازتاب دیدگاه فلسفی و کلامی حکیم نظامی درباره نبوت عامه و نبوت خاصه حضرت رسول (ص) است.

این مسئول بیان کرد: نظامی علاقه عجیبی به ستایش پیامبر (ص) داشت و در کنار ستایش، یکی از امور مهمی که از پیامبر (ص) مطرح می‌کرد، معراج ایشان بود که به زیباترین وجه ممکن و در همه آثار خود آن را توصیف کرده است. هیچکس مانند نظامی نتوانسته است این کار را انجام دهد.

                                                            
 
در پایان برنامه از پنج شاعر و هنرمند به نام‌های علی یکانی، سولماز طلوعی، اتابک تیموری، مهدی سهندی و مهدیس نجفی به مناسبت عید مبعث و به خاطر فعالیت گسترده و تولید اثر و انتشار کتاب از سوی علی آتشین پنجه؛ مدیر کانون فرهنگی و هنری اندیشه و همکاران کانون و شعرای حاضر تقدیر به‌عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها