چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
اجرای طرح مدرسه دانایی، گسترش و تحقق عدالت فرهنگی بود

مختارپور در آیین اختتامیه سومین مدرسه دانایی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای اجرای طرح مدرسه دانایی، گسترش عدالت فرهنگی و دسترسی تمام مردم به امکانات موجود در کشور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه سومین مدرسه دانایی چهارشنبه (20اسفندماه) ساعت 10 صبح با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمعی از مربیان و مدرسان این طرح در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 
مختارپور با بیان اینکه مدرسه دانایی طرح مفیدی بود، گفت: در سودمن دبودن این طرح شکی نیست و این موضوع از میزان استقبال صورت گرفته از طرح مشخص است. در شرایط جدید ناشی از ویروس کرونا فضای مجازی در کشور گسترش پیدا کرد؛ البته صرف نظر از تولید محتوا سالم و ناسالم، فعالیت در فضای مجازی باید با الزامات معرفتی و شناختی همراه باشد و کار با فضای مجازی نیز به مردم آموزش داده شود. گزارش‌های قبلی پیش از ایام کرونا نشان می‌دهد که نحوه استفاده برخی از کشورها از جمله ایران در استفاده از گوشی همراه و فضای مجازی کمی افراطی است و زمان استفاده از آن‌ها بیش از حد است.
 
وی افزود: حتی تعداد خط‌های گوشی همراه بیشتر از تعداد مردم جامعه است؛ یعنی اگر ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون خط گوشی همراه در اختیار مردم است. واردات و تجارت گوشی نیز در کشور آمار قابل توجهی دارد و نشان‌دهنده سبک مواجهه مردم ما به فناوری‌های نو است. از نظر من باید الزامات و مبانی ارتباط مردم با فضای مجازی و فضای غیرمجازی صورت بگیرد. یعنی اگر محتوایی در فضای مجازی تولید می‌شود، باید ارتباط آن با فضای غیرمجازی و مکتوب هم برای کاربر در دسترس قرار بگیرد تا مخاطب بتواند اطلاعات دریافت شده از فضای مجازی را با فضای غیرمجازی مطابقت بدهد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی ما برای اجرای این طرح، عدالت فرهنگی و دسترسی تمام مردم به امکانات موجود در کشور است. البته که در فضای مجازی با بحث مناطق برخوردار و مناطق کم‌برخوردار مواجه هستیم؛ مثلاً بیشترین کلاس‌های کنکوری کشور و کلاس‌های خصوصی در کلانشهرها است؛ اما ارسال نفرات برتر کنکور از کلانشهرها نیست؛ بلکه از مناطق کم‌برخوردار و دور است.
 
وی با بیان اینکه باید دسترسی‌ مردم در سراسر کشور به امکانات زیاد و برابر باشد، گفت: برای این کار باید چندین اقدام صورت بگیرد؛ نخست باید در بحث اطلاع‌رسانی قوی عمل کنیم تا افراد و علاقه‌مندان بیشتری در این طرح حضور پیدا کنند. البته این اقدام نیازمند امکانات فنی و رسانه‌ای است. نکته دوم باید با کمک استادان و مشورت با آن‌ها محصولات فرآوری‌شده‌ای از این کارگاه‌های آموزشی تهیه و تولید شود تا این برنامه در اختیار اعضاء و علاقه‌مندانی که به هر دلیلی نتوانستند در این کارگاه‌ها حضور پیدا کنند، تولید و توزیع شود. البته برای تهیه این محصولات فرآوری‌شده نباید مربیان و مدرسان کارگاه‌ها را در محدودیت قرار داد.
 
مختارپور ادامه داد: باید کاری کنیم که این محتوا در ابتدا در اختیار کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار بگیرد تا خود کتابداران در ابتدا این محتوا را فرا بگیرند و مبلغ آن شوند. باید کتابداران را به برخی از این اطلاعات مجهز کرد تا به بسط این آموزش‌ها کمک کنند.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه باید سرفصل‌های جدیدی به سرفصل‌های کارگاه‌های آموزشی مدرسه دانایی اضافه شود و یا آن‌ها را گسترش داد، گفت: در این مسیر باید با اهالی فرهنگ، ادب، هنر، کارشناسان مسائل اجتماعی و روان‌شناسی تعامل کرد.
 
وی اشاره کرد: وضعیت کرونا موجب شد تا تغییراتی در سبک زندگی و رفتار مردم ایجاد شود، حتی میزان تعامل و ارتباط میان همسران و خانواده‌ها به دلیل شرایط کرونا و محدودیت‌ها تغییر کرده است، پس کارگاه‌های آموزشی با مسائل مربوط به سبک زندگی باید مورد توجه باشد. امیدوارم در سال جدید و دوره چهارم مدرسه دانایی با مشارکت فعال استادان و مربیان مواجه شویم و کار را تکمیل کنیم.
 
مختارپور در پایان بیان کرد: این سبک از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی متوقف و تعطیل نمی‌شود؛ بلکه به بهترین شکل برای مخاطبان و علاقه‌مندان تداوم پیدا خواهد کرد. امیدوارم در سال جدید شاهد بخش چهارم این برنامه با موفقیت باشیم.
 

5670 نفر در سه‌دوره مدرسه دانایی شرکت کردند
در ادامه، محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با ارائه گزارشی از برگزاری طرح مدرسه دانایی در سه دوره بهار، تابستان و زمستان بیان کرد: از اسفندماه سال ۹۸ که کشور درگیر ویروس کرونا شد، محدودیت‌های ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌ها اعمال شد. اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز در روزهای اول مجبور شود زودتر به استقبال بحث تعطیلی و اوقات فراغت مردم برود. همکاران در ستاد و مجموعه کتابخانه در یک فرصت حداقلی نزدیک به ۱۹۰ دقیقه کار تصویری با موضوعاتی همچون قصه‌گویی، تولید کاردستی و ... را برای توزیع در فضای مجازی آماده کردند که تا پایان فروردین توزیع شد.
 
وی افزود: در ایام فروردین ماه نیز ایده یک فرصت آموزشی مطرح شد تا آموزش‌ها به‌صورت منظم و مدون با استفاده از ظرفیت فضای مجازی طراحی شد.
 
ناصری طاهری عنوان کرد: نخستین تجربه برگزاری طرح در اردیبهشت‌ماه سال جاری محقق شد و بحث طرح مدرسه دانایی که از سن کودک و نوجوان تا بزرگسال را در بر می‌گیرد، برگزار شد و سرفصل‌هایی هم برای کتابداران تهیه شد تا عمومیت داشته باشد و در دسترس کتابداران قرار بگیرد. تلاش کردیم در پایان هر دوره نقاط ضعف و قوت طرح را شناسایی کنیم تا نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.
 
به‌گفته، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، در مجموع سه دوره برگزاری طرح مدرسه دانایی، 5670 نفر با 316 ساعت کلاس آموزشی در مجموعه 40 کارگاه مشارکت داشتند. البته متقاضیان ثبت‌نام اولیه طرح که از این طرح مطلع شدند، 10 هزار و 300 نفر بود.
 
وی با اشاره به تقسیم بندی کارگاه‌ها براساس رده سنی بیان کرد: 12 کارگاه با 50 ساعت آموزشی ویژه کودکان، 4 کارگاه با 28 ساعت آموزش ویژه نوجوانان، 18 ساعت کارگاه با 168 ساعت آموزش ویژه مخاطبان و 6 کارگاه با 70 ساعت آموزش برای کتابداران در نظر گرفته شده بود.
ناصری اشاره کرد: استقبال از کارگاه‌های آموزشی بیش از حد انتظار بود و در شرایطی که کودکان و نوجوانان در منزل سرگرمی‌های متنوعی دارند، برگزاری این کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های آنلاین موجب شد تا بتوانند در این رویداد مشارکت داشته باشند و با مربیان خود تعامل داشته باشند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با بیان ویژگی‌های طرح مدرسه دانایی گفت: نخست در شرایط کرونا همکاران مجموعه تسلیم شرایط نشدند و سعی کردیم با تعریف مأموریت جدید، خلاقیت تازه‌ای در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی ارائه کنیم. مورد بعد این است که در تعریف سرفصل‌های آموزشی سلیقه‌ای عمل نشد و با مشورتی که با معاونت برنامه‌ریزی انجام شد، سعی کردیم سرفصل‌های جدید و خلاقی را تهیه کنیم. همچنین تلاش کردیم در هر دوره نسبت به دوره قبل نواقص را برطرف کنیم و در بحث تبلیغات نیز متناسب با ظرفیت‌های موجود پیش برویم.
 
وی در پایان گفت: هم‌اکنون مدرسه دانایی به این نقطه رسیده که بتوانیم اعلام کنیم که این طرح می‌تواند در مجموعه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برگزار شود و جذب اعضاء داشته باشد؛ کمااینکه در دوره‌های قبل نیز مراجعه کنندگانی از برخی از نقاط کشور در این رویداد حضور داشتند.  تلاش کردیم در این تجربه موفق عمل کنیم، قاعدتاً نقاط ضعفی وجود دارد اما از نقطه‌نظر دغدغه‌مندان استقبال می‌کنیم تا بتوانیم در ادامه مسیر موفق عمل کنیم.
 
در بخش دیگری از مراسم نیز برخی از مربیان و مدرسان طرح مدرسه دانایی به بیان نقطه‌نظرات و تجربیات خود در برگزاری کارگاه‌های آموزشی پرداختند و در پایان، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از مربیان حاضر در جلسه با ارائه لوح تقدیری تجلیل کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها