چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
سید‌حسن خمینی: انقلاب اسلامی ایران انقلاب روشن‌اندیشان دینی بود

تولیت حرم امام خمینی(ره) در اجلاس «اجلاس تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در حوزه فرهنگ و هنر» رهبر کبیر انقلاب اسلامی را هنرمند توصیف و بیان کرد: هرگونه مصادره انقلاب با اندیشه تحجری به بیراهه رفتن انقلاب، از بین بردن انقلاب و توقف موتور محرکه انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی و شرکت در «اجلاس تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در حوزه فرهنگ و هنر» چهارشنبه (29 بهمن‌ماه) سید‌حسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره)، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و مدیران ستادی و سازمان‌های ذی‌ربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حرم مطهر امام‌خمینی(ره) برگزار شد.
 
سید‌حسن خمینی با بیان این مطلب که سخن درباره امام خمینی(ره) از زوایای مختلفی قابل طرح است، گفت: به دو نکته اشاره می‌کنم؛ نخست اینکه امام خمینی‌(ره) یک هنرمند است و اگر به تبیین نظر امام درباره هنر می‌پردازیم، باید بدانیم به نظر یک هنرمند اشاره می‌کنیم؛ اما هنر امام به شاعری، نقاشی، موسیقی و خوش‌نویسی نیست. در تعریف هنر از منظر امام خمینی باید گفت که هنر، توجه  کثرات به وحدت است؛ به‌عبارت دیگر می‌توان صدا‌های مختلف را به یک صوت واحد تبدیل کرد تا موسیقی پدید بیاید. هرآنچه ساز‌ها بیشتر باشد، حجم صدا قوی‌تر و هرچه نت‌ها در هم فشرده‌تر باشد، وحدت حاصله، بیشتر است.  
 
وی افزود: اگر کثرات همدل شدند وحدت پدید و هنر نیز به‌وجود می‌آید؛ هنر ندیدن اجزا است که باید در یک دریا گم شود؛ به‌عبارت دیگر انقلاب یک هنر است. همه مردم با یکدیگر همراه شدند و هنرمند این هنر‌نمایی، امام خمینی(ره) بود. انقلاب، تجمیع قطراتی بود که خودشان را ندیدند؛ ما شدن، هویت‌ساز و هنر‌ساز است و در جریان با هم بودن‌ همه در یکدیگر گم می‌شوند؛ اما وقتی قرار باشد هر فرد منیت‌زده شود، آن وقت دیگر «کو‌ه‌ها با هم‌اند و تنهایند» بنابراین سخن امروزه، درباره هنرمندی است که جوهره هنرش، وجودی و ایجاد سمفونی در یک جامعه به‌هم ریخته است.  
سید‌حسن خمینی ادامه داد: تبیین اندیشه هنرمند در حوزه فرهنگ و هنر، به این معنا است که انقلاب اسلامی ایران، انقلاب روشن‌اندیشان دینی بود؛ انقلاب متحجران نبود و هرگونه مصادره انقلاب با اندیشه تحجری به بیراهه رفتن انقلاب، از بین بردن انقلاب و توقف موتور محرکه انقلاب است. رهبران انقلاب، صاحبان اندیشه مصالحه‌بار دنیای جدید بودند.    
 
وی ادامه داد: فرهنگ انقلاب استعمارستیزی، آزادخواهی و استقلال‌طلبی است، استقلال‌طلبی فرهنگ بزرگ در قاموس انقلاب اسلامی به حساب می‌آید. فرهنگ انقلاب اسلامی عزت‌خواهی و عزت‌طلبی است و به‌نوعی همسان و هم‌خاستگاه با نفی استبداد و استعمار محسوب می‌شود. باید بپذیریم، آینده دینی ما از راه تلفیق آشتی‌جویانه جریان فرهنگ دینی با دنیای معاصر است.
 
سید‌حسن خمینی عنوان کرد: از کسی سخن می‌گوییم که هویت انقلاب اسلامی با اوست. بنیانگذار انقلاب، هنرمندی است که هنر را در وحدت جمع کرده و خدا را وارد زندگی مردم کرده است. پیام امام خمینی(ره) در عرصه فرهنگی این نیست که به گذشته برگردیم یا از گذشته عبور کنیم؛ بلکه راه سومی وجود دارد، یعنی با اجتهاد در قرن گذشته، چراغ راه را برای آینده روشن کنیم؛ ما با آینده در صلح هستیم نه ستیز و باید برای آن تلاش کنیم.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها