یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کتاب «چهل‌ستون» دورنمایی از تحولات انقلاب اسلامی را مقابل چشم مخاطبان قرار می‌دهد

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم رونمایی از کتاب «چهل‌ستون» گفت: این هشت جلد کتاب مرجعی خواهد شد برای هر فردی که می‌خواهد دورنمایی از تحولات انقلاب اسلامی را پیش چشم داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ در هفتمین روز از دهه فجر، از کتاب جامع دیتا ژورنالیسم با عنوان «چهل‌ستون» با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،  سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت نوسازی عباس‌آباد و محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری رونمایی شد.
 
کتاب «چهل‌ستون» در هشت جلد شامل دستاورد‌های چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فرهنگ و هنر، سیاست، انرژی، اجتماعی و ... در قالب اینفوگرافیک است. این کتاب از سوی شرکت نوسازی عباس‌آباد پدید آمده و انتشارات نشر شهر آن را در هزار نسخه چاپ و منتشر کرده است.
 
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم ضمن تبریک دهه فجر گفت: کتاب «چهل‌ستون» دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را یادآوری می‌کند. در جمهوری اسلامی اقدامات زیادی صورت گرفته و نباید غوغای امپراطوری رسانه‌ای استکبار، ما را به شک بیندازد. واقعاً جفاست در حق ملت ایران که کاری که در چهل و دو سال شده دست کم بگیریم. مطمئناً اگر کاری نشده بود، تحریم‌ها نظام را از پای در می‌آورد. این تحریم‌ها به هر کشوری شش ماه اعمال می‌شد، شیرازه آن کشور از هم می‌پاشید. زرق و برق برخی کشورهای اطراف ممکن است چشم برخی را خیره کند؛ اما این‌ها نشانه عظمت کشور نیست، اگر این تحریم‌ها را تحمل کردند و دوام آوردند، آن وقت اقتدار و عظمت آنها ثابت می‌شود.
 
وی اظهار کرد: در اراضی عباس‌آباد مجموعه دستگاه‌های فرهنگی مستقر هستند. وقتی اقداماتی که در فرهنگستان صورت می‌پذیرد را با گذشته مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم در حوزه ادبیات فارسی واقعاً کار شده است. حال چه شده که انقلاب اسلامی به‌رغم فشارها ایستادگی کرده؟ سرّ آن، این است که انقلاب اسلامی، مردمی است و راه را برای حضور مردم در اداره کشور باز کرده است. نمونه ساده آن شهید سلیمانی است. این شهید بزرگوار از روستایی از توابع کرمان برخاسته که در هیچ کجای محاسبات کشور به حساب نمی‌آمده. چطور شده که یک شخصیت محور شده و چهره‌پردازی سیاسی می‌کند؟ آیا اگر انقلاب نشده بود، چنین معجزه‌ای ممکن بود؟ صددرصد جواب منفی است.
 
حداد عادل بیان کرد: حکومت پهلوی یک حکومت اجتماعی مردمی نبود، اگر تبارنامه رجال و ارتشی‌های درجه یک حکومت پهلوی را بخوانید، درصد بالایی از آنها از دودمان همان خوانین غیرمردمی قاجاریه هستند که با مشروطیت راه ارتقای اجتماعی را فهمیدند، درحالی‌که انقلاب اسلامی به دست مردم به پیروزی رسید و به دست مردم اداره می‌شود. اینکه در هر گوشه تحول علمی اتفاق می‌افتد و در برابر تحریم می‌توانیم مقاومت کنیم، حاصل مردمی‌بودن حکومت است.
 
وی تصریح کرد: الآن یک‌صد کتاب تألیف شده که خاطرات رجال پهلوی است. بخوانید و ببینید که وقتی شرح حال خود را می‌گویند، کدام‌یک بر اساس لیاقت خود به جایی رسیده‌اند. قطعاً این هشت جلد کتاب مرجع خواهد شد برای هرفردی که می‌خواهد دورنمایی از تحولات را پیش چشم داشته باشد.
 


سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت نوسازی عباس‌آباد در این مراسم ضمن تبریک چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروز کتابی را رونمایی می‌کنیم که «چهل‌ستون» نام دارد. در رابطه با تألیف این کتاب حدود دو سال پیش از آقای واثقی که از پژوهشگران عرصه فرهنگ هستند، در جلسه‌ای خواسته شد تا در این عرصه کار مناسبی را پیشنهاد دهند؛ چون می‌خواستیم نگاه فرهنگی غالب باشد، قرار شد کتابی 8 جلدی را جمع‌آوری کنند.
 
وی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب، اراضی عباس‌آباد است. همگان می‌دانند که این اراضی در گذشته چه کاربردی داشته و با عملکرد رژیم در عرصه فرهنگی آشنا هستند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های خوبی در عرصه‌های فرهنگی حاصل شده و البته هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
 
حجازی عنوان کرد: امثال ما جوانان که نزد اساتیدی مانند دکتر حداد عادل پرورش یافته‌ایم، باید کاری کنیم که نسل سوم انقلاب را برای پذیرش فرهنگ غنی ایرانی اسلامی که برخاسته از جمهوریت است، آماده کنیم.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد این کتاب بتواند معرفی برخی از دستاوردهای انقلاب را در بر داشته باشد. هر جلد کتاب معرفی بخشی از دستاوردهای نظام است و در هرکدام از جلدها از اساتیدی دعوت شده و قلمی به عنوان مقدمه نوشته‌اند.
 
مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد بیان کرد: شاخصه کتاب نقشه‌گرافی این اثر است که از منابع آماری کتابخانه ملی و کتاب‌های مستند جمع‌آوری شده و این کتاب تهیه شده است. تدوین کتاب یک سال‌ونیم زمان برده و کار پژوهشی است و توسط تیم بالای 30 نفر انجام شده است که به حوزه‌های مختلف انقلاب تقدیم می‌شود.
 
وی با بیان اینکه عرصه‌های مختلف فرهنگی باید در حوزه دستاوردهای انقلاب کار کنند، گفت: امید است این کتاب‌ها و نشریات بتوانند سرآغاز خوبی برای دهه دوم چهل سالگی انقلاب باشند. ما می‌توانیم با نگاه متفاوت دستاوردهای انقلاب را در جامعه بین‌المللی معرفی کنیم.
 


در ادامه این مراسم، شاکر ‌واثقی، گردآورنده کتاب «چهل‌ستون» در رابطه با این اثر گفت: سابقه این مجموعه و ایده آن پشتوانه 13ساله دارد. طی مدتی که در شهرداری فعالیت داشتم، مجموعه 10‌جلدی را به مناسبت سی‌سالگی انقلاب اسلامی با عنوان «این روزها» گردآوری کردم؛ منتهی فرم آن کتاب با کتاب «چهل‌ستون» متفاوت است. در آن کتاب‌ها سعی شد حوزه فرهنگی نظام بعد از سی سال به‌صورت توصیفی با روایت داستان‌گونه بیان شود و اثرات خوبی هم داشت.
 
وی به نکته ظریفی که در این کتاب‌ها رعایت شده اشاره کرد و افزود: معمولاً اشتباهی که در کتاب‌ها صورت می‌گیرد، مقایسه نظام جمهوری اسلامی با دوره پهلوی است، لذا پافشاری کردیم که در این کتاب‌ها به سراغ مقایسه نرویم، هرچند خودبه‌خود مقایسه صورت می‌پذیرد. ما آینه‌های زیادی از انقلاب با عنوان دستاوردها داریم و تلاش داریم آینه‌ها را کنار هم بگذاریم و تصویری شفاف مقابل مخاطبان قرار دهیم.
 


واثقی اظهار کرد: نگاه ما یک مجموعه فرهنگی بود و سه مرحله برای چهل سالگی انقلاب اسلامی دیده بودیم. نکته جالب اینکه مسئولان نظام در بخش‌های مختلف کتاب مقدمه‌هایی ذکر کرده‌اند و بنا داشتیم از این مجموعه یک مجموعه نمایشگاهی تولید کنیم که در شهر تهران و سراسر کشور به نمایش درآید.
 
وی با بیان اینکه بحث تطهیر پهلوی در دستور کار جبهه مخالف نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، عنوان کرد: گاهی دیده می‌شود برخی اصحاب قلم از آن فضا متأثر شده و دچار یأس می‌شوند. این کتاب حداقل اثرش این است که دلسوزان نظام را دلگرم می‌کند و می‌تواند در کل کشور اثرگذار باشد.
 
گردآورنده کتاب «چهل‌ستون» بیان کرد: آن ویژگی که در مجموعه حاضر دنبال می‌کردیم این بود که نگاه روبه آینده داشتیم. در در انتهای هر بخش از این کتاب‌ها نگاه رو به آینده ترسیم شده است و جایگاهی که باید در آینده داشته باشیم مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها