سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸
سرشار: خوب نبود با صبحی، پیشکسوتم رقابت کنم

كتاب «بيعت با بيداري»(جشن‌نامه استاد محمد‌رضا سرشار) به كوشش زنده‌ياد حسين حداد منتشر شد. سرشار در یادداشتی در این کتاب یکی از دلایل رها کردن قصه‌گویی ظهرهای جمعه‌اش را نزدیک شدن شمار سالیان قصه‌گویی‌اش به تعداد سال‌های قصه‌گویی صبحی، نخستین قصه‌گوی رادیو بیان می‌کند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، برنامه راديويي قصه ظهر جمعه ، ‌برنامه راديويي از سرزمين نور، انجمن قلم، خاطرات، سالشمارها، فهرست تفصيلي جوايز و تقديرها، فهرست تفصيلي آثار(كتاب،‌ مقاله، گفت‌وگو)، نگاه ديگران، نمونه اثر، نقدهايي بر آثار، طرايف و ظرايف در آثار محمدرضا سرشار، كتاب‌شناسي توصيفي، مقاله‌شناسي توصيفي، سالشمار خبرها، ضمائم و مجموعه عكس، از جمله عنوان‌هاي فهرست اجمالي اين سالشمارند. اين كتاب با مقدمه‌اي كوتاه به نام «هنرمند توانا» به قلم علي لاريجاني آغاز شده است. 

محسن مومني نيز بر كتاب سالشمار زندگي سرشار مقدمه‌اي نوشته  كه در بخشي از آن آمده است: «تقدير از محمدرضا سرشار ، پيش از اينكه سپاسگزاري براي كارنامه پر افتخار او در عرصه‌هاي خلق داستان و تربيت نويسندگان و...باشد، ستايشي از راست‌گويي و درست‌كرداري است و تذكر مسووليتي كه بر عهده داريم و راه دشواري كه پيش روست. و اين مجال بيعتي است دوباره با بيداري...

اين كتاب بسيار ارزشمند است و تامل‌برانگيز و آن اهتمامي بود كه يكي از شاگردان و علاقمندان جناب آقاي سرشار براي گرد‌آوري و تنظيم آن به خرج داد. حسين حداد هنگامي تصميم به اين كار گرفت، كه در بيمارستان گرفتار بيماري مهلكي بود كه، به گمان ما و دوستان و نزديكانش، از آثار روزهاي نبرد بود. به هر دليل، از آغاز اين بيماري تا روزي كه روح تكاپوي او از كالبد تن پر كشيد، كمتر از دو ماه گذشت و حسين حداد اين كتاب را در اين بازه زماني و در چنين حال و روزي فراهم كرد...»

«دوره اول: نويسنده‌اي خلاق، مربي‌اي پر شور»، «دوره دوم: قصه‌گويي بي‌بديل»، «دوره سوم: ترجمه و بازنويسي متون تاريخي»، «دوره چهارم: منتقدي توانا» و «دوره پنجم: پايه‌گذار برخي آثار مطبوعاتي»، از عناوين مطالب بخش اول اين كتاب با نام «زندگي‌نامه»‌اند. 

سرشار در فصلي از اين سالشمار كه «قصه ظهر جمعه به روايت استاد» نام گرفته، درباره اينكه چرا ديگر قصه ظهر جمعه نگفته، اين‌گونه آورده است: 

الان فكر مي‌كنم مرحوم صبحي، كه پيشكشوت همه قصه‌گوهاي راديو بود، 22 سال قصه گفت و بعد هم در اثر سرطان حنجره از دنيا رفت. خوب نبود من با پيشكسوت خودم كه از دنيا هم رفته است، رقابت كنم و مثلا 25 سال قصه بگويم. به علاوه بعد از اين مدت قرار نبود كه كار تازه‌اي را در اين برنامه از دست بدهم و يا اتفاق خاصي در آن بيفتد. از طرفي فكر كردم روزي كه من اين كار را شروع كردم، 28 ساله بودم؛ ‌و حالا هم بايد جوان‌هاي 28 ساله‌اي باشند كه بتوانند چه بسا با شيوه‌هاي متنوع‌تري اين كار را ادامه دهند. چون اگر بنا باشد هر مسوول يا هر هنرمندي در سمت‌هايي كه منحصر به فرد هم هست، مثل قصه ظهر جمعه، ‌فقط به دليل موفقيتش و اينكه كارش مورد تاييد مردم واقع شده، تا آخر عمر بماند و آن را رها نكند، براي ديگر استعدادها فرصتي جهت عرض اندام نمي‌ماند.» 

در ابتداي فصل «از نگاه ديگران» درباره سرشار اين‌گونه آمده است: رهگذر را بايد در مجموعه كارهايش ديد و نوع نگاه خاص او به ادبيات و برخورد او با مخاطبان و نيز برخورد مخاطبان با آثارش. او همه توانايي‌هاي خود را بين همه اين شاخه‌ها تقسيم كرده است.

يك پروژه بيست ساله براي سرشار(به قلم رهبر معظم انقلاب)، كارنامه غبطه‌برانگيز(محسن مومني)، زندگي پاي كوه(محمد سرشار)حسين حداد(پژوهشگر ادبي)، از ديگر مطالب درج شده در فصل «اشاره» از اين سالشمارند.

در فصل‌هايي از اين كتاب با نام‌هاي «رمان يثرب، شهر يادها و يادگارها»، «مجموعه از سرزمين نور» و «آنك آن يتيم نظر كرده» كه بيشتر مرور و نقدهايي بر آثار  اين نويسندهرا در خود جای داده‌اند، مطالبي از نويسندگاني چون سيدمهدي شجاعي، مريم صباغ‌زاده ايراني، احمد عربلو، شهرام رفيعي، جعفر ابراهيمي، سميرا اصلان‌پور، سيدعلي كاشفي‌خوانساري، حسين فتاحي، رضا اميرخاني، محمدعلي گوديني محمدرضا بايرامی، شمس‌الدين رحماني، علي‌اكبر ولايتي، ‌محمدرضا اصلاني، ابراهيم حسن‌بيگي، ناصر صيفي، پرويز كرمي، خسرو آقاياري و بسياري ديگر از رونامه‌نگاران، منتقدان و هنرمندان آمده است.

«به اعتبار دبيري نه به اعتبار معاون وزير»(محسن پرويز)، «سر‌آمد داستان‌سرايي و داستان‌نويسي»(محمدعلي خسروي)، «سرشار نگيني مانده در راديو»(حسن خجسته)، «سرشار قصه‌اي است ماندگار»(حجت‌الاسلام علي‌اكبر صادقي رشاد)، «اسوه‌اي كه خود را وقف ادبيات داستاني كرد»(رضا اميرخاني)، «سه نكته به پاس بزرگداشت آقاي سرشار»(علي عسكري) و «حق بزرگ سرشار بر ادبيات داستاني»(محمدحسين صفار هرندي)، از مطالب فصل «ويژه مراسم نكوداشت سرشار در صدا و سيما»ی این کتاب‌اند. 

عكس‌هایی از پنج سالگي سرشار تا دوران نوجواني، ‌جواني، و نيز از دوران سردبيري وي در برنامه‌هاي راديويي، تصاويري از اين نويسنده با مهدي آذريزدي،‌ مصطفي رحماندوست،‌ شمس آل‌احمد، محمدحسين كيانپور، محمد حمزه‌زاده، محمد ميركياني و يعقوب آژند در فصلی از اين كتاب كه به «عكس‌ها» اختصاص يافته، به چاپ رسيده است. 

«بيعت با بيداري»(جشن‌نامه استاد محمدرضا سرشار)، به كوشش زنده‌ياد حسين حداد و با همكاري مهندس حسنعلي پورمند، امسال(89) از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شد. 

اين كتاب 563 صفحه‌اي با قيمت 9900 تومان ارايه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط