شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۰
بررسي تاثير فمينيسم بر ارزش‌هاي اخلاقي

چاپ اول كتاب «دختران به عفاف روي مي‌آورند» اثر «وندي شليت» و «نانسي لي دموس» ترجمه و تلخيص سمانه مدني و پريسا پورعلمداري از سوي دفتر نشر معارف منتشر و روانه بازار كتاب شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، حاصل تحقيقات دو انديشمند يهودي و مسيحي است كه وضعيت حيا و عفاف را در آمريكا به چالش كشيده و تاثير فمينيسم بر ارزش‌هاي اخلاقي را بررسي کرده‌اند.

اداره مطالعات زنان و خانواده در بخشي از پيشگفتار كتاب حاضر مي‌نويسد: «فرهنگ غرب كه تحت حاكميت نگرش‌هاي اومانيستي است، با تبليغات وسيع خود، ايده‌هاي فريبنده‌اي را به جهانيان و نيز جامعه ايراني ـ اسلامي ما عرضه كرده است؛ يكي از اين ايده‌ها انديشه‌هاي فمينيستي است. در جامعه دانشگاهي ما نيز گاه ايده‌هاي فمينيستي ترويج مي‌شود كه لزوما بايد آنها را با عيار نقد بسنجيم تا سره را از ناسره تشخيص دهيم، و ناخواسته به بيراهه نرويم. در اين ميان، اداره مطالعات زنان و خانواده معاونت پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها وظيفه دارد به نحو عالمانه‌اي به نقد جريان فمينيسم بپردازد؛ براي اجراي اين مسووليت، دو اقدام اساسي مي‌توان انجام داد: يكي نقد درون ديني فمينيسم و آشكار كردن تعارضاتي كه اين جريان فكري با مباني اعتقادي ما مسلمانان دارد و ديگري نقد برون ديني فمينيسم و بررسي آثار مخربي كه اين جريان در خاستگاه خود(آمريكا و اروپا) بر جاي گذاشته است.»

انديشمندان غربي كتاب‌هاي متعددي در نقد فمينيسم نگاشته‌اند كه ترجمه آنها، جامعه را با آثار مخرب اين جريان بيشتر آشنا خواهد كرد. كتاب «دختران به عفاف روي مي‌آورند» يكي از ده جلد كتابي است كه اداره مطالعات زنان و خانواده در راستاي تحقق نقد برون ديني فمينيسم عرضه كرده است.

اين كتاب ترجمه و تلخيص دو جلد كتاب با اين عناوين زير است:
1ـ Girls Gone Mild: دختران به عفاف روي مي‌آورند، نويسنده: Wendy Shalit وندي شليت؛ ترجمه و تلخيص، سمانه مدني، تاريخ انتشار در آمريكا 2007 ميلادي.
2ـ‌ Becoming a Woman of Discretion in a Sensual World : زن آگاه شدن در دنياي شهواني، نويسنده: Nancy Leigh Demoss نانسي لي دموس، ترجمه و تلخيص: پريسا پورعلمداري، تاريخ انتشار در آمريكا 2003 ميلادي.

بخش اول كه توسط خانم «وندي شليت» به نگارش درآمده، درصدد است ضمن مرور آنچه اکنون در آمريكا در زمينه دختران و زنان رخ داده، تصوير روشني از ترويج بي‌بند و باري و آزادي جنسي كه خواسته موج سوم فمينيسم است، ارائه كند و توضيح دهد چگونه نسل جديدي در آمريكا در حال شكل‌گيري است كه خواسته‌هايش با گذشتگان متفاوت است و به دنبال گمشده خود مي‌گردد، نسلي كه از اين آزادي‌هاي بي‌حد و حصر به ستوه آمده و مي‌خواهد طعم شيرين فطرت را دوباره بچشد. 

سفرهاي مختلف و مصاحبه‌هاي مكرر وندي شليت، خواننده را به اين سمت سوق مي‌دهد كه گويي دختران امروز آمريكا با شورش‌هاي پراكنده مي‌خواهند چيزي نباشند كه والدينشان بوده‌اند. آنها مي‌خواهند سبك زندگي و نوع پوشش خود را تغيير دهند. آنها در تلاشند با خويشتنداري، زندگي عاقلانه و عفيفانه‌اي را در پيش گيرند و روابط خصوصي را تا شروع زندگي دايمي به تعويق بيندازند.

در بخش دوم نيز كه توسط «نانسي لي دموس» نگاشته شده، نويسنده صفات زنان ناسالم و نادان را كه با بي‌خردي و هرزگي، خود، خانواده و در پي آن جامعه را ويران مي‌كنند، معرفي مي‌کند و با طرح سوالاتي، ذهن خواننده را براي طرح اين پرسش آماده مي‌كند که آيا در اين دنياي شهواني انسان‌هايي با بصيرتي‌اند يا خير.

گفتني است اين دو كتاب كه توسط دو تن از معتقدان به اديان آسماني يهود و مسيحيت به رشته تحرير درآمده، نشان دهنده آن است كه اديان آسماني در جرياني مشترك، از مدافعان سرسخت عفاف به حساب مي‌آيند و بر همين اساس نيز از جمله منتقدان اصلي فمينيسم و رهاورد آن در موضوع انقلاب جنسي، پيروان اديانند.

با نگاهي مختصر به آموزه‌هاي عميق و دقيق اسلامي كه در بخش سوم اين كتاب آورده شده است، مشخص مي‌شود در معارف ناب اسلامي بر رعايت ارزش‌هاي اخلاقي در مسائل جنسي توصيه فراواني شده است و اسلام، بقاي خانواده‌ها را در گرو رعايت اخلاق جنسي و رفتارهاي صحيح و معقول جنسي مي‌داند. اين بخش توسط خانم آيت‌اللهي به رشته تحرير درآمده است.

چاپ اول كتاب «دختران به عفاف روي مي‌آورند» در شمارگان 3000 نسخه، 296 صفحه و بهاي 27000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط