یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کتاب «ایرانیان و راه و رسم عاشقی» جلوه‌هایی از اخلاق رزمندگان

کتاب «ایرانیان و راه و رسم عاشقی» بیانگر جلوه‌هایی ناب از اخلاق و رفتار رزمندگان دفاع‌مقدس به قلم علی‌اکبر کلانتری  به بازار نشر آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، کتاب «ایرانیان و راه و رسم عاشقی» به قلم علی‌اکبر کلانتری، حاوی جلوه‌هایی ناب از اخلاق و رفتار رزمندگان دفاع مقدس در طول هشت سال جنگ تحمیلی است و مطالب این کتاب، در دو بخش سامان یافته است. بخشی با عنوان «راه و رسم عاشقی در بُعد فردی» و بخشی دیگر با عنوان «راه و رسم عاشقی در بعد اجتماعی».
 
دوران دفاع مقدس یکی از پُرافتخا‌رترین مقاطع تاریخی ایران از جهات گوناگون ازجمله در بُعد اخلاقی و تربیتی است. در حقیقت این دوران تجلی‌گاه و میدان بروز خصلت‌ها و صفات زیبای ایرانیان مسلمان بود. خصلت‌ها و صفاتی که پیش از این و عمدتاً در قالب داستان یا افسانه در کتاب‌هایی مانند شاهنامه خوانده بودیم. در نگارش این اثر، از منابع و کتاب‌های معتبری استفاده شده که مندرجات آن‌ها، اظهارات مستقیم خود رزمندگان و شهیدان است یا از رزمندگانی نقل شده که در تماس مستقیم با این عزیزان بوده‌اند. در این کتاب، به خاطرات زیبایی بر می‌خوریم که بروز آن‌ها، جز از انسان‌های مهذّب و وارسته از تعلقات مادّی و دنیوی انتظار نمی‌رود، یعنی جوانان عاشقی که به گفته شهید علی چیت‌سازیان، ابتدا از سیم‌های خاردار نفس عبور کرده‌اند و سپس از سیم‌های خاردار دشمن.
 
خاطرات مربوط به بخش نخست کتاب، در ذیل این عناوین گردآوری شده: عشق‌ورزی، پرستش و نیایش، اخلاص، محاسبه و مراقبه، عفاف و تقوا پیشگی، سخت‌کوشی، ساده‌زیستی و صبر و استقامت. خاطرات مربوط به بخش دوم نیز در ذیل این عناوین گرد آمده: خوش‌رویی و مزاح، شهامت، شجاعت، حلم و کظم غیظ، تواضع، گذشت، صمیمیت، ایثارگری، مردانگی، قانون‌مداری، دنیا گریزی و پرهیز از جاذبه‌های نفسانی، مهرورزی، عدالت پیشگی، رعایت بیت المال، احترام ویژه به پدر و مادر.
 
از این عناوین، دانسته می‌شود مقصود از راه و رسم عاشقی در بُعد فردی، خصلت‌هایی است که بیشتر جنبه شخصی دارند و ارتباط آن‌ها با دیگران اندک است. برخلاف خصلت‌های مربوط به بُعد اجتماعی که اساساً در بستر تعامل با دیگران شکل می‌گیرند و بدون ارتباط با آحاد جامعه، تحقق نمی‌‌یابد.
 
در این کتاب تقریبا به همه عملیات بزرگ اشاره شده و بیشتر شهیدان معروف حضور دارند. شهیدانی مانند: محمد بروجردی، ابراهیم هادی، ابراهیم همت، مهدی باکری، حسین خرازی، مهدی زین‌الدین، محمد حسین یوسف‌الهی، قاسم سلیمانی، حسن باقری، حسین همدانی، عباس بابایی، عبدالرسول زرّین، محمود کاوه، علی چیت‌سازیان، علی سیفی، کمال ظل انوار، سید‌محمد کدخدا، مجید روزی‌طلب، شیخ مصطفی ردّانی‌پور، منصور خادم صادق، میرزا محمد سُلگی، محمدرضا تورجی‌زاده، احمد کاظمی، عبد‌الحسین برونسی، محمد‌حسن نظرنژاد، شیخ عبد‌الله میثمی، مصطفی چمران، سید‌علی حسینی، جعفر جنگروی، سید‌عباس جولایی، نور‌علی شوشتری، سید‌مجتبی علمدار، علیرضا موحد دانش، علی‌اکبر شیرودی، اکبر کشوری، ید‌الله کلهر، رضا پور خسروانی، شاهرخ ضرغام، علی اصغر ارسنجانی، رضا کریمی و شعبان نصیری.
 
از امور ضروری برای همه اقشار جامعه به خصوص جوانان، تهذیب نفس و مبارزه با رذایل اخلاقی و پیمودن راه کمال و تقرب روز افزون به کمال مطلق یعنی خدای متعال است. در این خصوص، آثار و منابع مکتوب، در حد فراوان یافت می‌شود ولی آن چه در این زمینه، بسیار اثرگذار و سازنده است، آشنایی با الگوهای عملی و نمونه‌های رفتاری است. الگوهایی که عاشقانه از تعلقات نفسانی و جاذبه‌های مادی رهیده و همه هستی‌شان را به پای معشوق ریخته‌اند. بی‌تردید کردار و رفتار این آزاد مردان، مشق زندگی است و می‌توان، با اقتدای به آنان، به سر منزل مقصود رسید. کتاب حاضر، در همین فضا و برای همین منظور نگاشته شده. خواننده می تواند با تأسّی به شخصیت‌های این کتاب، بر دغدغه‌های فکری و التهاب‌های روحی خود فایق آید و زندگی فردی و اجتماعی خود را سامان دهد.
 
کتاب «ایرانیان و راه و رسم عاشقی» که بیانگر جلوه‌هایی ناب از اخلاق و رفتار رزمندگان دفاع‌مقدس است به قلم علی‌اکبر کلانتری و به همت نشر‌ معارف چاپ و در بازار نشر عرضه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها