شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
تحلیل نقش زن در ادوار مختلف تاریخی در یک کتاب

این کتاب به تحلیل نقش زن در ادوار مختلف تاریخی از جوامع باستانی و جاهلیت عربی تا دوران مدرن پرداخته و در نگاهی دیگر جایگاه زن از دیدگاه قرآن را در حوزه خانواده و اجتماع واکاوی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «نقش تاریخی زن در قرآن» به تحلیل نقش زن در ادوار مختلف تاریخی از جوامع باستانی و جاهلیت عربی تا دوران مدرن پرداخته و در نگاهی دیگر جایگاه زن از دیدگاه قرآن را در حوزه خانواده و اجتماع واکاوی می‌کند. معرفی زنان الگو در قرآن از دیگر بخش‌های این کتاب است که نقش برجسته‌ای در الگوسازی برای دختران جوان دارد.

سطح کتاب پیش رو دانشجو است. سطح دانشجو در مرکز پژوهش‌های جوان به سطحی گفته می‌شود که مخاطب آن دانشجوی پوینده‌ای است که در ساخت کاردانی و کارشناسی به تهذیب و تحصیل مشغول است و ۱۸تا ۲۶ بار تقویم از روی تاریخ تولدش ورق خورده است.

در تعالیم انبیا زنان گل‌های خوشبوی جهان آفرینش و مظهر عواطف پاک انسانی و دارای شان ویژه‌اند. در فرهنگ قرآنی از فاطمه به عنوان خیر فراوان (کوثر)، از مریم و آسیه به عنوان الگوی سلوک صلاح و عفاف، تجلیل و از برخی زنان به عنوان نماد نادرستی ناپاکی و دنیا طلبی نکوهش شده است.

تاریخ بشر شاهد فرازونشیب‌های فراوانی از نقش زنان بوده است. پیامبر اکرم، حضرت محمد صلى الله عليه وسلم انقلاب فرهنگی بزرگی برپا کرد که در کنار پیام توحید و عدالت خواهی، پیکار با سنن جاهلی و احیای جایگاه زن را سرلوحه کار خود قرار داد. یکی از ارکان نهضت حضرت رسول احیای شخصیت زن و اعاده حیثیت انسانی او در جامعه و پایان دادن به طفیلی دانستن شخصیت زن بود که در طول تاریخ، «جابران» و «جاهلان آن را حفظ کرده بودند.

درباره جایگاه زن در تاریخ و از جمله اسلام تاکنون مباحث متعددی مطرح شده است. بیان دیدگاه‌های نظری بدون توجه به عرصه عمل و بوته آزمون می‌تواند شائبه کلی گویی را به ذهن متبادر سازد اما معرفی مصادیق عینی مؤید کارآمدی نظریه در صحنه اجرا نیز ست. معرفی الگوهای مثبت و منفی از زنان در قرآن بر نقش مؤثر ایشان در تاریخ همراه با ارزشمندی، زن صیانت از هویت زنانه زن و مرد انگشت تأکید می‌نهد.

در اسلام
اسلام بزرگ‌ترین خدمت‌ها را به جنس زن انجام داد؛ نه تنها در سلب شخصیت و اختیار داری مطلق پدران نسبت به دختران، بلکه در اعطای استقلال فکر به او از نظر اسلام، هرگز تردیدی وجود ندارد.  زن و مرد در اصل شرافت و هویت انسانی و هم در برخورداری از حقوق انسانی برابرند. نه اسلام دین مردان است و نه زن در نگرش اسلامی انسان ناقص است. ریشه تفاوت‌های حقوقی زن و مرد در اسلام، توجه به نگاه ساختار وجودی هر یک از زن و مرد و هدف آفرینش است نه نتیجه نگاه تحقیر آمیز جاهلیت عرب و غرب به زن.

در تمدن غرب
زن در اروپا تا قبل از قرن بیستم از نظر قانون و در مقام عمل، فاقد حقوق انسانی بود. ناقص الخلقه بودن زن پیش از مشرق زمین، در میان مردم غرب مطرح بوده است. از زبان مذهب و کلیسا گفته‌اند: «زن باید از اینکه زن است شرمسار باشد؛ زن موجودی است با گیسوان بلند و عقل کوتاه»؛ زن آخرین موجود وحشی‌ای است که مرد او را اهلی کرده است»؛ یا «زن، برزخ میان حیوان وانسان است. در قرون وسطا، زن را انسان کامل و تمام عیار نمی‌شناختند و در نتیجه زن مجبور بوده تحت سرپرستی مرد زندگی کند؛ چه اینکه شایسته زندگی مستقل و آزاد نبود. با آنکه در اروپا از قرن هفدهم به بعد زمزمه‌هایی آغاز شد و اعلامیه‌های گوناگونی از جمله اعلامیه ۱۶۸۸ انگلستان، ۱۷۷۶ آمریکا و ۱۷۸۹ فرانسه صادر شد، اما چون زن را فاقد هویت انسانی یا حداقل جنس پست‌تر می‌دانستند مقصود از بشر تنها مردان بود. تنها برای اولین بار در قرن بیستم مسئله حقوق زن در برابر مرد مطرح شد و دول اروپایی و آمریکایی تسلیم این امر شدند...»

کتاب «نقش تاریخی زن از دیدگاه قرآن»، اثر سید ابراهیم حسینی در 192 صفحه و سه فصل با عناوین نقش زن در تاریخ، نقش زن از دیدگاه قرآن و زنان الگو در قرآن از سوی انتشارات کانون اندیشه روانه بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها