شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
وقتی احمدرضا احمدی ما را به «باغ بزرگ قدیمی متروک» فرا می‌خواند

احمدرضا احمدی در «باغ بزرگ قدیمی متروک» به نوشتن داستانی شاعرانه و تصویری پرداخته است؛ او بار دیگر شعر و نثر و خیال و رنگ را درهم آمیخته و آدم‌ها را به مهربانی و آشتی با یکدیگر و طبیعت فراخوانده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بعضی داستان‌ها کهنه نمی‌شوند حتی اگر زمان زیادی از تاریخ انتشارشان گذشته باشد. بعضی کتاب‌ها، همیشه خواندنی هستند. «باغ بزرگ قدیمی متروک» یکی از همین کتاب‌هاست. 
 
این داستان را احمدرضا احمدی نوشته و حسن عامه‌کن تصویر کرده است؛ نویسنده در این داستان شاعرانه از پیرمرد نقاشی می‌گوید که در یک باغ قدیمی و متروک زندگی می‌کند. درِ چوبی باغ، همیشه باز است تا دختران و پسران به باغ قدیمی بروند و گل و میوه بچینند و خوش بگذرانند.
 
یک روز گرم تابستان، پیرمرد تصمیم می‌گیرد با کمک دخترها و پسرهای جوانی که به باغ متروکه‌اش رفت‌وآمد می‌کنند، اتاق‌ها را رنگ‌آمیزی و روی دیوار هر اتاق نقش چهار پرنده را نقاشی کند. یک اتاق را سفید و دیگری را زرد و سبز و قرمز و خاکستری و قهوه‌ای می‌کنند و بر دیوار یکی، چهار کبوتر و بر دیگری چهار طوطی یا کاسکو یا مرغ عشق نقش می‌زنند.
 
تابستان تمام می‌شود و سرمای پاییز و زمستان از راه می‌رسد. پرندگان، گروه گروه به باغ متروکه پناه می‌آورند و پیرمرد پناه‌شان می‌دهد تا از گزند باد و باران در امان بمانند و زمستان سخت را تاب بیاورند. 
 
حالا زمستان تمام شده و باغ، جامه بهاری برتن کرده است. پیرمرد، پنجره هفت اتاق باغ را گشوده و پرنده‌ها، شادمان و چرخ‌زنان به سوی آسمان آبی پرواز کرده‌اند. دیگر نشانی از پیرمرد نیست. پرنده‌ها رفته‌ و دخترها و پسرهای جوان، درِ بزرگ باغ قدیمی را بسته‌اند؛ اما قناری‌هایی که پیرمرد بر دیوار اتاق تصویر کرده آواز می‌خوانند. طوطی‌ها حرف می‌زنند.
 
احمدرضا احمدی، نویسنده داستان در سال ۱۳۱۹ در خانه-باغی پر از گل و درخت در شهر کرمان به دنیا آمده و همچنان در پی تصویر کردن کودکی و خانه پدری خود است. در آثار او شعر و داستان و خیال درهم‌می‌آمیزند تا احمدرضا احمدی، سبک ویژه خود را خلق کند. 
 
زبان داستان‌های کودکانه احمدی، ساده و روان است و تصویرهای دلنشینی دارد. او به رنگ و مداد رنگی، علاقه بسیار دارد اصلا به همین‌خاطر است که تصویری و رنگارنگ می‌نویسد. در آثار احمدی رگه‌هایی از اسطوره‌ها، باورها و کهن‌الگوها را می‌توان یافت. برای مثال در همین داستان «باغ بزرگ قدیمی متروک» او از هفت اتاق سخن گفته و این عدد در باور ما ایرانیان از هفت طبقه آسمان و زمین، مراحل آفرینش و مرحله به مرحله سیر و سلوک می‌گوید. 
 
«باغ بزرگ قدیمی متروک» نوشته احمدرضا احمدی با تصویرگری حسن عامه‌کن را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه سنی نونگاه و نوجوان (در تقسیم‌بندی قدیم گروه‌های «د» و «ه») منتشر کرده است؛ اما همه گروه‌ها می‌توانند آن را بخوانند و از خواندن داستانی شاعرانه لذت ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها