چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
نقش سازمان ملل متحد در مهار بحران‌های بین‌المللی

کتاب «سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم» با عنوان فرعی حقوق بین‌الملل به زبان ساده به 136 پرسش درباره سازمان ملل متحد پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم» با عنوان فرعی حقوق بین‌الملل به زبان ساده و 136 پرسش و پاسخ درباره سازمان ملل متحد به انضمام متن منشور سازمان ملل متحد و متن اعلامیه جهانی حقوق بشر به قلم دکتر محمدمهدی سیدناصری از سوی انتشارات ذکر منتشر شد. این کتاب شایسته تقدیر در نوزدهمین جشنواره رشد وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران شد.
 
بدون شک سازمان ملل متحد یکی از مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی در عصر حاضر است که در حل و فصل و مهار بحران‌های بین‌المللی نقش انکارناپذیری دارد. آگاهی از چگونگی تشکیل، نحوه‌ی عملکرد و وظایف سازمان ملل متحد و ارکان و سازمان‌های وابسته آن بسیار ضروری است. امروزه در تمامی بحران‌های بین‌المللی، جنگ‌ها و اختلافات میان کشورها و حتی بحران‌های داخلی نام سازمان ملل متحد و سازمان‌های وابسته به آن را از اخبار و رسانه‌های مختلف می‌شنویم.
 
در دیباچه کتاب آمده است: «مردمان ملل متحد عزم خود را جزم کردند» تا «سازمان ملل متحد» را به منظور «نجات نسل‌های بعدی از بلای جنگ» و «تأیید مجدد باور خود به حقوق بنیادین بشر، کرامت و ارزش فرد انسانی، حق‌های برابر مردان و زنان و ملت‌های بزرگ و کوچک» تشکیل دهند و به این ترتیب «شرایطی را ایجاد کنند که بر اساس آن عدالت و احترام به تعهدات ناشی از معاهدات و دیگر منابع حقوق بین‌المللی حفظ شود و پیشرفت اجتماعی و معیارهای زندگی بهتر در آزادی بیشتر ترویج پیدا کند.» بعلاوه تحقق این اهداف مستلزم «تمرین بردباری و زیستن با همدیگر در صلح به عنوان همسایگان خود و اتحاد برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و همچنین ارتقاء پیشبرد اقتصادی و اجتماعی برای همه مردم» می‌باشد. بنابراین ملاحظه می‌شود که سازمان ملل متحد- به مثابه‌ی یک ابزار است- که اهداف متعالی را برای همه مردم دنبال می‌کند.
 
نویسنده در چکیده کتاب به این پرسش که ضرورت تشکیل سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم چه بود؟ پاسخ می‌دهد و می‌نویسد: جنگ جهانی اول با آثار مخرب بی‌سابقه‌ای که بر جای گذاشت، از بزرگترین رویدادهای تلخ تاریخ بشر است که در سال 1918 میلادی پایان یافت. «پاپ بنوای» پانزدهم اولین بار در سال 1917 میلادی (سال 1296 ه.ش) و در میانه جنگ جهانی اول، نظریه تشکیل جامعه ملل را مطرح کرد. در نهایت، در سال 1918 میلادی (سال 1297 ه.ش) رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا برنامه صلح 14 ماده‌ای را ضمن ایراد سخنرانی خود در کنگره آن کشور مطرح کرد که آخرین ماده آن مربوط به تشکیل جامعه ملل بود. جامعه ملل در دوران فعالیت خود، در حل برخی اختلافات بین‌المللی مانند اختلاف سوئد و فنلاند بر سر جزایر آلاند موفق بود.
 
با توجه به اینکه «جامعه ملل» نتوانست از شروع جنگ و درگیری‌ها و خسارات و خونریزی‌های جنگ جهانی دوم جلوگیری کند. به همین علت پس از جنگ، فاتحان آن تصمیم گرفتند نهادی تأسیس کنند تا عملکردی مانند جامعه ملل داشته باشد و در عین حال ضعف‌های آن را نداشته باشد و وظیفه آن تأمین امنیت و صلح بین‌المللی باشد. از کشورهای آمریکا، شوروی، بریتانیا، فرانسه و چین، نمایندگانی در کنفرانس دامبارتن اوکس در آمریکا بر روی برنامه‌های تشکیل سازمان ملل کار کردند. بیشتر بحث‌های این کنفرانس در مورد نقش اعضای سازمان و شرایط دعوت از آنها بود. در طول چهار سال، سرانجام سازمان ملل متحد در 24 اکتبر سال 1945 میلادی (سال 1324 هجری شمسی) پایه‌گذاری شد که مقر اصلی آن در شهر نیویورک است.
 
امروزه در تمامی بحران‌های داخلی نام سازمان ملل متحد و سازمان‌های وابسته به آن را از اخبار و رسانه‌های مختلف می‌شنویم. بدون شک سازمان ملل متحد یکی از مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی در عصر حاضر است که در حل و فصل و مهار بحران‌های بین‌المللی نقش انکارناپذیری دارد. آگاهی از چگونگی تشکیل، نحوه عملکرد و وظایف سازمان ملل و ارکان و سازمان‌های وابسته برای نسل جوان بسیار ضروری است.
 
کتاب «سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم» با عنوان فرعی حقوق بین‌الملل به زبان ساده و 136 پرسش و پاسخ درباره سازمان ملل متحد به انضمام متن منشور سازمان ملل متحد و متن اعلامیه جهانی حقوق بشر تالیف دکتر محمدمهدی سیدناصری در 256 صفحه و شمارگان 500 نسخه با قیمت 69 هزار تومان از سوی انتشارات ذکر منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها