شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
چهارده مقاله درباره آرای فیلسوفان باستان در مورد شادی

کتاب «‌جست‌و‌جو برای زندگی خوب: آرای فیلسوفان باستان در مورد شادی»، شامل چهارده مقاله بوده و همانطور که از عنوانش پیداست بر شادی در فلسفه یونان باستان تمرکز دارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «‌جست‌و‌جو برای زندگی خوب: آرای فیلسوفان باستان در مورد شادی»، شامل چهارده مقاله بوده و همانطور که از عنوانش پیداست بر شادی در فلسفه یونان باستان تمرکز دارد. چند سالی است که علاقه فزاینده‌ای به شادی و تاریخچه آن در رشته‌های مختلف مانند روانشناسی، علوم اجتماعی، مطالعات ادبی و همچنین در فرهنگ عامه وجود داشته است. در واقع، این تغییر علاقه به عنوان یک «چرخش سعادت‌خواهانه» توصیف شده است. بنابراین، تمرکز این مجلد بسیار با علایق معاصر ما مطابقت دارد، اما مهم‌تر از همه به پژوهش در مورد اخلاق یونان باستان کمک می‌کند.

کتاب‌های فراوانی درباره اخلاق باستانی وجود دارد، اما این اثر از دو جهت برجسته است. اولاً، این کتاب عمدتاً در مورد ارسطو نیست، که شخصیت متعارف اخلاق باستان است، بلکه شامل مقالاتی درباره افلاطون، مکاتب هلنیستی، مفسران یونانی و آگوستین نیز می‌شود. گنجاندن فیلسوفان اواخر دوران باستان شایسته ذکر ویژه است، زیرا اگرچه فلسفه آن‌ها پیوندی اساسی بین فلسفه باستان و قرون وسطی بوده اما اخلاق‌شناسی آن‌ها هنوز به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است.

ثانیاً، این کتاب «مفهوم خوشبختی را به عنوان کانون اصلی خود در نظر می‌گیرد» (ص5 )‌ که در آن تقابل مورد نظر احتمالاً با مجلداتی است که عمدتاً بر فضیلت یا برتری تمرکز دارند. تمرکز بر فضیلت و اخلاق فضیلت، برخی مضامین و موضوعات را نسبت به سایرین برتری داده است، که ممکن است به توضیح این که چرا برخی از موضوعات مورد بحث در این جلد (مانند شادی و زمان، یا شادی به عنوان خداگونه) توجه چندانی از سوی محققان جلب نشده است، کمک کند. در بحث‌های باستانی بزرگ‌ترین نقطه قوت این کتاب این است که با تغییر تمرکز از فضیلت به سعادت، ‌موضوعات و رویکردهای جدیدی را آشکار می‌کند و نشان می دهد که اخلاق باستانی غنی‌تر و پیچیده‌تر ‌از آن چیزی است که اغلب تصور می‌شود.

‌یکی از مضامین غالب این کتاب (اگر نه غالب‌ترین مضمون)، رابطه شادی و زمان است. ‌‌همچنین شایان ذکر است که این جلد برگرفته از پروژه « اخلاق در دوران باستان: جست‌و‌جو برای زندگی خوب» در مرکز مطالعات پیشرفته در اسلو است و گواه علاقه پرشور به اخلاق خوش‌روانی (یودیمونیا) در کشورهای شمال اروپا است.

برای فیلسوفان باستان، یودیمونیا نوع خاصی از تجربه یا احساس نیست، بلکه نوع خاصی از زندگی است که در آن عقل تقریباً همیشه نقش مهمی را ایفا می کند. ارسطو در اخلاق نیکوماخوس ‌پیوند بین خوشبختی و عقل را به وضوح ترسیم کرده و استدلال می‌کند که شادی در فعالیت عقلانی مطابق با فضیلت قرار دارد.

در حالی که این مجلد عمدتاً به جای فضیلت بر شادی متمرکز است، ارتباط بین شادی و فضیلت موضوع مهمی در اخلاق باستانی است. اکثر فیلسوفان یونان باستان موافقند که برای خوشبختی فرد باید فضیلت‌مند باشد، اگرچه نظرات در مورد اینکه آیا فضیلت برای خوشبختی کافی است یا خیر متفاوت است. مشهور است که رواقیون، فضیلت را که معادل حکمت و برای زندگی سعادتمند کافی می‌دانند‌ و شکایت رایجی که از نظر آن‌ها می‌شود این است که در نزرد آن‌ها مقام عاقل خارج از دسترس مردم عادی است.

این کتاب اثری عمیق است و شامل طیف گسترده‌ای از نویسندگان باستانی می‌شود. تنوع در چنین کتاب‌هایی مطمئناً یک نقطه قوت است، اما سؤالاتی را در مورد انتخاب موضوعات مطرح می‌کند. اما در نهایت اثر «‌جست‌و‌جو برای زندگی خوب: آرای فیلسوفان باستان در مورد شادی» اثری است جالب‌توجه که می‌تواند دیدگاهی مناسب را درباره حیات شاد به خواننده ارائه دهد.

«‌جست‌و‌جو برای زندگی خوب: آرای فیلسوفان باستان در مورد شادی» را انتشارات آکسفورد در سال 2015 و در 307 صفحه منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها