پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
انتشار چاپ سوم «بانوی بانوان جهان»؛ باز نشر اثری از مرحوم استاد دوانی

چاپ سوم کتاب بانوی بانوان جهان، تألیف مرحوم استاد علی دوانی رحمهُ‌الله، با بازنگری، اصلاحات و تکمیل منابع منتشر شد. این کتاب، مروری است بر زندگانی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ سوم کتاب بانوی بانوان جهان، تألیف مرحوم استاد علی دوانی رحمهُ‌الله از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد.

چاپ نخست این کتاب، مقاله مؤلف برای کنگره بین‌المللی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها «الگوی زنان» در سال 1376 شمسی و در آخرین فرصت ممکن برای ارسال مقاله نگاشته شده بود و نیز بازنگری وی برای چاپ دوم آن، در ماه‌های آخر عمر و به هنگام ضعف جسمانی و بنا بر تعجیل صورت گرفت. بنابراین فرصت لازم و کافی برای بازبینی و رفع اشکالات و تکمیل منابع و مآخذ برای استاد فراهم نشد.

چاپ جدید، با مقدمه فرزند وی، محمدحسین رجبی دوانی که خود استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه است، همراه است. در این چاپ، کتاب مورد بازبینی قرار گرفته و علاوه بر اصلاحات نگارشی، منابع و مآخذ آن نیز تکمیل و نمایه‌گذاری شده است و همچنین مطالب متنوع کتاب در قالب فصل‌بندی جدید ارائه شده است.
 

 
کتاب حاوی هشت فصل است: ولادت تا هجرت، ازدواج حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، برخی از فضائل بی‌کران فاطمه، رحلت پیغمبر و غصب حقوق اهل بیت آن حضرت، حمله به خانه حضرت زهرا تا شهادت آن حضرت، مدایح و مراثی حضرت زهرا از حکماء و فقها و عرفای نامی.

مرحوم استاد دوانی در مقدمه چاپ اول کتاب آورده است: «ما در این کتاب سعی داشته‌ایم آنچه را مورخان درباره حضرت زهرا علیهاالسلام نوشته‌اند و به دست ما رسیده است، بیشتر از کتب معتبر عامه نقل کنیم تا پس از چهارده قرن، پیروان آن‌ها ببینند و با وجدان خود قضاوت کنند. در عین حالی که می‌دانیم پیشینیان آن‌ها همه چیز را از بیم نظام سلطه که خلفا و امرای خود بودند، نگفته و یا نمی‌توانستند بگویند و بنویسند؛ بلکه گاهی اشاره‌ای کرده و گذشته‌اند.»

چاپ سوم «بانوی بانوان جهان» در 240 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه به‌تازگی از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها