چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
رمانی برای روایت گروه‌ صف و سازمان پیکار/ حوادث تلخ و شیرین ماه آخر سال 1356

«فصل بی‌هراسی» کتابی با موضوع انقلاب و پیرامون حوادث تلخ و شیرین ماه آخر سال 1356 است. این کتاب درباره جوانی به نام علی است که از کارهای انقلابی فراری است، ولی ناخواسته پایش وسط گروه‌های مختلف مبارز باز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در میان فضای مه‌آلود سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی، گروه‌های مبارزی سر برآورده بودند که هر کدام ادعای سردمداری مبارزه با رژیم پهلوی داشته‌اند. گروه‌هایی از اسلامیان افراطی تا کمونیست که طیف گسترده‌ای را در این میان شامل می‌شد، آنقدر زیاد بودند و ادعاهایشان را با قرآن و روایات تزیین کرده بودند که معلوم نبود کدام یک دلسوز واقعی مردم و کدام یک فقط به خاطر تخلیه شور و هیجان جوانی‌شان دست به اسلحه برده و می‌کشتند و کشته می‌شدند.

«فصل بی‌هراسی» به قلم محمدحسین فاضل رمانی است با موضوع انقلاب و پیرامون حوادث تلخ و شیرین ماه آخر 1356. «فصل بی‌هراسی» درباره جوانی به نام علی است که از کارهای انقلابی فراری است و به‌شدت از این فضا می‌ترسد، ولی ناخواسته بنا بر وصیت یکی از دوستانش پایش وسط گروه‌های مختلف مبارز باز می‌شود.

رمانی پر ماجرا و پر از زد‌و‌خورد و تعقیب‎‌و‌گریز و نفس‌گیر درباره یکی از حساس‌ترین زمان‌های تاریخ ایران. رمان، مخاطب را همراه شخصیت‌های داستان به نفس‌نفس زدن می‌اندازد و در لابه‌لای این زدوخوردها به دنبال حقیقت است و به پشت پرده این گروه‌ها سرک می‌کشد و آنها را از نزدیک می‌بیند. گروه «صف» به فرماندهی شهید محمد بروجردی در یک طرف و سازمان پیکار که باقی‌مانده سازمان مجاهدین خلق بعد از تئوری رکود و کودتا بر علیه تقی شهرام تشکیل شده بود، دو طرف این درگیری هستند و سازمان مخوف ساواک که همیشه و در همه حال در صحنه‌های درگیری حضور دارد و حریفی قدرتمند است که عیار مبارزین را نشان می‌دهد.

نویسنده سعی کرده با پژوهش عمیق به زمان و مکان و جوش‌و‌خروش آن زمان آشنایی پیدا کند و به مخاطب تصویری واقعی از آن موقعیت را بدهد. هدف نویسنده نشان دادن راه و بی‌راه در فضای مه‌آلود آن سال‌ها به مخاطب است و بدون اینکه از داستان‌گویی عدول کند، در خلال داستان، وقایع و حوادث و خرده‌ماجراها را با شخصیت‌هایی که هر کدام از آنها دلیل محکمی برای دوست داشته شدن دارند، نشان می‌دهد. شخصیت‌هایی که هر یک با درد و رنج‌هایی عمیق، اما با انتخاب خود در راهی پرخطر قدم می‌گذراند و انتهای آن چیزی جز شهادت یا وادادن نیست و انتخاب آخر بازی فقط در اول آن تعیین می‌شود. با اینکه نشانه‌هایی برای برگشت و توبه به راه درست هست اما برخی نمی‌بینند و بر راه نادرست خود اصرار دارند و برعکس، لذت‌هایی برای راه‌های منحرف هست که می‌توان به راحتی دست دراز کرد و آن را به چنگ آورد که باز اصرار بر راه درست سرنوشت بازی را تعیین می‌کند.
 

 
فصل بی‌هراسی اولین رمان محمدحسین فاضل است. وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده صداوسیما در رشته ادبیات نمایشی است، در کارنامه خود چندین فیلمنامه و فیلمنامه کوتاه و داستان کوتاه دارد و چند فیلم کوتاه را نیز کارگردانی کرده است. او چند سالی است که به طور متمرکز روی داستان و رمان کار می‌کند.

«فصل بی‌هراسی»، نوشته محمدحسین فاضل، در 228 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه، به‌تازگی از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل روانه بازار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها