سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کاخ سنگ‌سیاه یکی از سازه‌های ارزشمند شهر تموکن هخامنشی است

کتاب «سنگ سیاه کاخی که دیگر نیست: کاوش‌های باستان‌شناسی در دشتستان، برازجان/ روستای جتوط» دستاوردی از کاوش این کاخ در زمستان 1356 و بازسازی نیمه‌کاره آن در سال 1384 است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سنگ سیاه کاخی که دیگر نیست: کاوش‌های باستان‌شناسی در دشتستان، برازجان/ روستای جتوط» نوشته اسماعیل یغمایی و سمیرا ایمنی از سوی انتشارات کارنامک منتشر شد. 

این کتاب پس از پیش‌نبشتار در هشت فصل بخش‌بندی شده است. بخش نخست: چشم‌اندازی چند به دشتستان، بخش دویم: کاوش، بخش سیوم: یافته‌ها، بخش چهارم: برابری‌های رازی‌گری، بخش پنجم: بازسازی، بخش ششم: نگهداری و حفاظت،‌ بخش هفتم: ویرانی یک‌پارچه و بخش هشتم: گاهنگاری و نخستین ارزیابی‌ها اختصاص دارد. پایان‌بخش کتاب در سوگ سنگ سیاه است.

هرچند ماندگاری و دیرپایی دشتستان به هزاره‌های پیشین می‌رسد؛ اما در نبشته‌های در دست، کمتر از آن نام برده شده است. با همه نشانه‌های آبادانی، دشتستان به گونه یک بزرگ شهر ارزشمند یا یک پایگاه شاهی در زمان هخامنشیان، در هیچ جای نامی از آن نیست.

هرچند در گل‌نبشته‌های به‌دست‌آمده از تخت جمشید نام برازگان نیامده، اما با کاوش و بررسی‌های باستان‌شناسی این گستره، به‌درستی روشن است دشتستان امروزی که دربرگیرنده محوطه توز/توج، کاخ بردک‌سیاه (روستای دورودگاه)، کاخ سنگ‌سیاه (روستای جتوط) و بسیاری کاخ‌ها و محوطه‌های دیگر و حتی استودان چل‌خانه است، همان تموکن (عیلامی ـ هخامنشی) است.

کاخ سنگ سیاه در دشتستان/ شهرستان برازجان، روستای جتوط جای دارد. کاوش این کاخ در سال 1356 سه ماه به طول کشیده است. دستاورد این کاوش، یک تالار میانی راست‌گوشه در راستای خاوری ـ باختری با دو رج هشت‌تایی پایه‌ستون سنگی است. در چهارسوی این تالار نیز چهار ایوان راست‌گوشه با پایه‌ستون‌هایی کوچک‌تر از تالار میانی جای دارد. مغز ستون‌ها چوبی با روکشی از گچ آراسته به رنگ سبز مغزپسته‌ای است.

سرستون‌ها نیز از گچ بوده که بخش‌های چشمگیر آن چون چشم، پوزه شیر و... سنگی است. این کاخ را یکی از سازه‌های ارزنده شهر هخامنشی تموکن دانسته‌اند که در یورش اسکندر مقدونی نابود شده است؛ اما آنچه به‌سختی کاوش شده نیز به دست غارت‌گران بمی منطقه با لودر زیرورو شده و از دست رفته است.

کاخ سنگ‌سیاه یکی از سازه‌های ارزشمند شهر تموکن هخامنشی است که امروز قاچاقچیان بیمار جز سنگ‌های شکسته پایه‌ستون‌ها و زمینی شخم‌زده چیزی از آن باقی نگذاشته‌اند. این کتاب دست‌آوردی است از کاوش این کاخ در زمستان 1356 و بازسازی نیمه‌کاره آن در سال 1384.

کتاب «سنگ سیاه کاخی که دیگر نیست: کاوش‌های باستان‌شناسی در دشتستان، برازجان/ روستای جتوط» نوشته اسماعیل یغمایی و سمیرا ایمنی در 304 صفحه، شمارگان 100 نسخه و قیمت    از سوی انتشارات کارنامک منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها