دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
وهابیان و تکفیر مسلمین

کتاب «جستاری در شرک و گفتاری در نقد وهابیت» حاوی متن دروس آیت الله هادی نجفی از استادان به نام و باسابقه حوزه علمیه اصفهان است که به کوشش محمود صادقی از سوی انتشارات «چتر دانش» روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مقدمه این اثر آمده است: «اسلام در نزد همه مسلمین عبارت از شهادتین - یعنی شهادت و اقرار بر توحید و یگانگی خداوند و شهادت و اقرار بر نبوت و رسالت خاتم پیامبران محمد مصطفی - است. هرکس شهادتین را بر زبان جاری، کند جان و عرض و مال او محترم و حکم به طهارت و جواز ازدواج با او و حلال بودن ذبیحه او و جریان احکام میراث بین او و مسلمین و وجوب تجهیز جنازه وی می شود.

تعریف مذکور از اسلام مورد توافق همه فرق مسلمین به جز جماعتی از خوارج و نواصب و وهابیان است ولی متأسفانه از این حکم قطعی عدول کرده، و همواره به تکفیر مسلمانان می پردازند.

روایات متعددی از عامه بر این حکم قطعی بین مسلمین دلالت دارد که به برخی از این روایات اشاره می شود تا اساس اندیشه وهابیــان کـه تکفیر مسلمین است از میان برود:

١- أخرج البخاري عن أنس قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : أمرت أن أقاتل الناس حتى يقولوا: لا إله إلا الله، فإذا قالوها وصلوا صلاتنا، واستقبلوا قبلتنا، وذبحوا ذبيحتنا، حرمت علينا دماؤهم وأموالهم . بخاری به اسنادش از انس نقل می کند که پیامبر خدا صلى الله عليه وسلم فرمودند: من مأمور شدم با مردم نبرد کنم تا بگویند: «لا اله الا الله» پس آنگاه که چنین گویند و نمازهای ما را برپای دارند و به طرف قبله ما روی آورند، و ذبیحه ما را ذبح کنند، خون و اموالشان بر ما حرام می شود.

٢- وفي البخاري« بالإسناد إلى ابن عمر، وفي مسلم» بإسناده إلى أبـي بكـره قـالا: قـال النبي وهو بمنى قد أشار إلى مكة المعظمه: أتدرون أي بلد هذا؟ قالوا: الله ورسوله أعلم قال: فإنّ هذا بلد حرام، أتدرون أي يوم هذا؟ قالوا: الله ورسوله أعلم، قال: إنه يوم حرام، أتدرون أي شهر هذا؟ قالوا: الله ورسوله أعلم، قال: شهر حرام، قال: فإنّ الله حرم عليكم دماء كم و أموالكم وأعراضكم كحرمة يومكم هذا في شهركم هذا، في بلدكم هذا.

بخاری با سند خودش از ابن عمر و مسلم به اسنادش از ابی بکره نقل می کنند که رسول خدا در حالی که در منا بود به مکه معظمه اشاره فرمود و گفت: آیا می دانید این چه سرزمینی است؟ پاسخ گفتند: خدا و رسولش داناتر است. فرمود: پس به راستی که این سرزمین دارای حرمت است. آیا میدانید امروز چـــه روزی است؟ پاسخ دادند خدا و رسولش داناتر است. فرمود: به راستی امروز دارای حرمت است آیا می دانید این ماه چه ماهی است؟ پاسخ گفتند: خدا و رسولش داناتر است. فرمود ماهی است دارای حرمت، سپس اضافه کرد، به درستی که خدا جانهایتان و اموالتان و نوامیستان را مانند احترام امروز و این ماهی که در آن قرار داریم و این سرزمینتان را بر شما حرام کرده است.

وفي صحيح مسلم قال: إنّ رسول الله الله قال: لأعطين هذا الراية رجلاً يحبُّ الله ورسوله -وفي روايه أخرى هي في الصحاح أيضاً ويحبه الله ورسوله» ـ يفتح الله على يديه. قال: قال عمر بن الخطاب: ما أحببتُ الإمارة إلا يومنذ فتساورت لها رجاء أن أدعى لها. قال: فدعا رسول الله صلى الله عليه وسلم علي بن أبي طالب، فأعطاه إياها وقال: امش، ولا تلتفت احتــى يفتح الله عليك قال: فسار علي شيئاً ثم وقف ولم يلتفت فصرخ: يا رسول الله، على ماذا أقاتل الناس؟ قال: قاتلهم حتى يشهدوا أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله، فإذا فعلوا ذلك، فقد منعـوا منك دماءهم. مسلم در صحیحش گوید: به راستی رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرمود: به تحقیق ایــن پرچم را به مردی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست دارد - و در روایت دیگری که در کتب صحاح آمده است فرمود: «خدا و رسول نیز او را دوست دارند» ـ خداوند پیروزی را بر دستان او جاری می کند.عمر بن خطاب :گفت من ریاست و فرماندهی سپاه را دوست نداشتم مگر آن روز. پس در آن روز گردن خود را کشیدم به امید اینکه برای این ریاست بر سپاه خوانده شوم. راوی گوید: پس رسول خدا ، علی بن ابی طالب را فراخواند و پرچم فرماندهی را به او داد و فرمود حرکت کن و به جای دیگری نرو تا خدا قلعه های خیبر را به دست تو گشاید. راوی گوید علی مقداری حرکت کرد سپس ایستاد و بدون اینکه به جهتی توجه کند پس با صدای بلند: گفت ای پیامبر خدا بر چه اساسی با مردم بجنگم؟ رسول خدا پاسخ: گفت با آنان  نبرد کن تا اقرار کنند به یگانگی خدا و به رسالت محمد پس هرگاه این دو اقرار و شهادت را انجام دادند پس به تحقیق از ریختن خون آنان منع می شوی.»

به گفته آیت الله هادی نجفی این روایات و روایاتی از این دست درباب اهمیت پذیرش اسلام بسیارند؛ از این روی احدى حق ندارد گوینده کلمه «لا إله إلا الله» را كافر بخواند و به جان و ناموس و مال او تعرض پیدا کند در حالی که متأسفانه اساس اندیشه وهابیان بر تکفیر مسلمین بنا نهاده شده است و  هر جا پای وهابیت باز شده، ارمغانی به جز قتل و جنایت و خونریزی و برادر کشی و تجاوز به اعراض و نوامیس و اموال دیگران به همراه نداشته است.

این اثر در بردارنده 42 جلسه درس آیت الله نجفی است که در دروس کلام و عقائد و در پایان بحث «توحید» متعرض به بحث «شرک» شده و از آنجا به نقد اندیشه «وهابیت» پرداخته است. 
 
شفاعت موهبتی از جانب پروردگار، معنای لغوی و اصطلاحی شفاعت، شفاعت دردنیا و آخرت کاربرد دارد، دیدگاه وهابیت درباره شفاعت در دنیا، تفاوت شفاعت با اعتقاد مشرکان زمان جاهلیت، زیارت قبور از دیدگاه عقل و شرع، معنای زیارت در لغت و اصطلاح، فواید زیارت قبور، زیارت قبور از دیدگاه اسلام، سیره عملی مسلمانان بر زیارت قبور زیارت قبور از دیدگاه قرآن، ممنوعیت خواندن نماز برای منافق، ممنوعیت ایستادن نزد قبر منافق، دلالت عقلاء بر زیارت قبور و... از جمله عناوین فهرست این کتاب اند.

کتاب «جستاری در شرک و گفتاری در نقد وهابیت» در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 220 هزارتومان از سوی انتشارات «چتر دانش» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها