یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
مردود بودن اخبار ضعیف و مرسل در روایات اسلامی

کتاب «روایات ساختگی (بررسی و نقد پاره‌ای از روایات جعلی)» اثر آیت الله ماجد کاظمی از علما و فقهای برجسته خوزستان است که در آن به نقد و بررسی بخشی از روایات نامعتبر و جعلی در جهان اسلام پرداخته شده و از سوی انتشارات «چتر دانش» به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مولف در این کتاب تأکید می‌کند که همواره دشمنان اسلام برای ضربه زدن به کیان اسلام و از بین بردن هیبت و شوکت رهبران و بزرگان دین به روایات ساختگی و جعلی تمسک نموده اند. دست نشاندگان استعمار و از جمله وهابیت و پیروان آنها، با دستمایه قرار دادن چنین روایاتی سعی در مخدوش کردن چهره ی نورانی و پر فروغ اهل بیت(ع) داشته اند، اهل بیتی که ارکان دین و باب هدایت الهی بوده و به نص صریح قرآن و اعتراف همه مسلمین، خداوند هرگونه پلیدی و رجس را از آنان زدوده و از انواع گناه و زشتی، پاک و طاهر نموده است.

آیت الله کاظمی‌تصریح دارد که دروغ بستن به خداوند متعال و پیامبر و اوصیاء طاهرینش، از بزرگترین گناهان و زشتی‌ها محسوب می‌شود تا جائی که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «و کیست ستمکارتر از آن کس که بر خدا دروغ بسته یا آیات او را تکذیب نموده؟ بی تردید، ستمکاران رستگار نمی‌شوند.» (وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ همچنان که از امام صادق سؤال شد: حق خدا بر مردم چیست؟ فرمود: این است که آنچه بدانند بگویند و آنچه ندانند دم فروبندند، اگر چنین کنند محققا حق خدا را به او پرداخته اند.  

 به گفته مولف روش معروف بین علمای شیعه در استنباط امور اساسی اعتقادی این است که به اخبار آحاد، حتی اگر معتبر باشند نیز استناد و استفاده نمی‌کنند تا چه رسد به اخبار ضعیف و مرسل که در این کتاب مطرح و رد شده اند. چرا که در مسائل اعتقادی علم و یقین باید حاصل شود و اتکاء و پیروی از ظن در این موارد مردود است.


آیت الله ماجد کاظمی‌ در بخشی از این کتاب می‌نویسد: «بايد تأكيد نمود که عقائد و تفکرات مذهب تشیع آنچنان محکم و استوار است و آنقدر روایات و آیات محکمات در این زمینه موجود است که برای اثبات آن هرگز نیازی به روایات ضعیف و مرسل وجود ندارد. پس در اثبات اعتقادات تشیع برای استفاده از چنین روایاتی حتی اگر در کتب روائی موجود باشند و نیز استناد به خواب و رؤيا و مکاشفات هیچ جایگاهی وجود ندارد و از اساس چنین روشی مردود است. این دیدگاه یکی از مهمترین تفاوت‌ها بين مذهب تشیع و مذاهب عامه است، زیرا که شیعیان به پیروی از اهل بیت(ع) و خصوصا در زمان امام صادق(ع) در مقابل چنین شیوه ای موضع انتقادی داشته و اخبار آحاد را حتی در فروعات فاقد حجیت می‌دانستند.»
 
کتاب «روایات ساختگی (بررسی و نقد پاره‌ای از روایات جعلی)» اثر «آیت الله ماجد کاظمی» در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 65 هزار تومان به کوشش انتشارات «چتر دانش» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها