شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
اصول و فروع عقاید شیعه به زبان ساده

کتاب «مختصر معارف اسلامی با رویکرد کتاب باب هادی عشر» تألیف «حمید نیک فر» از سوی انتشارات «چتر دانش» روانه بازار نشر شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)   صدرا صدوقی: اصول و عقاید تشیع از منبع الهی سرچشمه می گیرد که توسط پیامبر اکرم (ص) و بعد از ایشان به وسیله ائمه(ع) بیان شده اند. این اصول در جوامع روایی بیان شده اند و متکلمین بزرگی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی و... با تمسک و الگو گرفتن از آنها، ادله عقلی بر اصول دین اسلام از دیدگاه مذهب حقه جعفری اقامه کرده اند.

با این مقدمه مختصر، نگاه کوتاهی داریم به کتاب «مختصر معارف اسلامی با رویکرد کتاب باب هادی عشر»؛ اما پیش از آن لازم است که درباره کتاب «باب حادی عشر» نیز توضیح دهیم. این کتاب از جمله منابع کلامی معروف شیعی است. علامه حلی (متوفی (۷۲۶) كتاب «مصباح المتهجد» شیخ طوسی (متوفی  قمری460) که در مورد ادعیه و عبادات است را در ده باب خلاصه کرد و آن را کتاب «منهاج الصّلاح فى مختصر المصباح» نامگذاری نمود؛ سپس بدین جهت که شناخت عبادت و دعا فرع شناخت معبود است و صحت عبادت، بستگی به صحت اعتقاد و ایمان، بابی به نام باب یازدهم (الباب الحادي عشر)  را در شناخت اصول دین به آن افزوده است.علامه حلی در باب یازدهم، «اصول دین» که شناخت آن بر هر مسلمانی واجب است را چنین بر می شمارد: فصل: اول شناخت خدا. فصل دوم: صفات ثبوتيه. فصل سوم: صفات سلبیه. فصل چهارم: عدل. فصل پنجم: علت رسالت و نبوت. فصل ششم: امامت و فصل هفتم: معاد.

با آنچه که بیان شد در حقیقت کتاب «مختصر معارف اسلامی با رویکرد کتاب باب هادی عشر» در مورد عقاید شیعه نوشته شده است که بیان کننده اصول و فروع تشیع به صورت کلی است؛ به گونه ای که توضیحات هر بخش به صورت مختصر و به دور از توضیحات طولانی است و سعی شده است تا مطالب آن برای عموم افراد جامعه مفید باشد؛ لذا استدلال هایی که مورد استفاده قرار گرفته اند به اختصار بیان شده اند و مقدماتی مختصر دارند.این کتاب در واقع مقدمه ای است از کتابی که در آینده ای نزدیک عرضه خواهد شد و در بر دارنده استدلال هایی عقلی و نقلی است و با توضیح کامل در مورد اصول و فروع عقاید تشیع آراسته شده است.



نگارنده این اثر درصدد بیان اصول و فروع دین با زبانی ساده و آسان است به گونه ای که تمام اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده نمایند؛ لذا سعی کرده است تا از الفاظ تخصصی کمترین استفاده را ببرد و بازبانی همه فهم به بیان مطالب بپردازد.

در مورد قسمت «فروع دین» این کتاب نیز ذکر این نکته لازم است که احکام مورد استناد از کتاب «متن کامل اللمعه الدمشقیه با ترجمه روان» نوشته شمس الدین محمد بن مکی بن احمد عاملی نبطی جزینی معروف به شهید اول (۷۸۶ ۷۳۴ه ق) با ترجمه حمید نیک فکر گردآوری و بیان شده است.

کتاب «مختصر معارف اسلامی با رویکرد کتاب باب هادی عشر» تألیف «حمید نیک فر» در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 60 هزارتومان منتشر و به علاقه مندان عرضه شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها