یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
ویل و آریل دورانت مضامین بلند تاریخ را آشکار می‌کنند و به ما معنا می‌دهند

دورانت‌ها با خلاصه‌ای در دسترس از فلسفه و پیشرفت اجتماعی، ما را به سفری در تاریخ می‌برند و امکانات و محدودیت‌های بشریت را در طول زمان بررسی می‌کنند. دورانت‌ها با کنار هم قرار دادن زندگی‌ها، ایده‌ها و دستاوردهای بزرگ با چرخه‌های جنگ و فتح، مضامین بلند تاریخ را آشکار می‌کنند و به ما معنا می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «درس‌های تاریخ» تالیف ویل و آریل دورانت با ترجمه ابوالفضل حقیری قزوینی از سوی انتشارات تمدن علمی منتشر شد. تاملات، تاریخ و زمین، زیست‌شناسی و تاریخ، نژاد و تاریخ، منش و تاریخ، اخلاقیات و تاریخ، دین و تاریخ، اقتصاد و تاریخ، سوسیالیسم و تاریخ، حکومت و تاریخ، تاریخ و جنگ، رشد و تباهی و آیا پیشرفت واقعی است؟، 13 فصل کتاب «درس‌های تاریخ» را تشکیل می‌دهند. بررسی مختصر فرهنگ و تمدن بشر یا کتاب «درس‌های تاریخ» نتیجه یک عمر تحقیق ویل و آریل دورانت مورخان برنده جایزه پولیتزر است.
 
دورانت‌ها با خلاصه‌ای در دسترس از فلسفه و پیشرفت اجتماعی، ما را به سفری در تاریخ می‌برند و امکانات و محدودیت‌های بشریت را در طول زمان بررسی می‌کنند. ویل و آریل دورانت با کنار هم قرار دادن زندگی‌ها، ایده‌ها و دستاوردهای بزرگ با چرخه‌های جنگ و فتح، مضامین بلند تاریخ را آشکار می‌کنند و به ما معنا می‌دهند.
 
کتاب این‌گونه آغاز می‌شود: «زمانی که تحقیقات مورخ به سرانجام رسید، با چالش‌هایی فراروی خود روبه‌رو شد: مطالعات و تحقیقات‌تان چه فایده‌ای دارند؟ آیا در کارتان تنها دنبال تفریح و سرگرمی بیان پیشرفت و سقوط ملت‌ها و ایده‌ها یا بازگویی «داستان‌های غم‌انگیز مرگ پادشاهان هستید؟ آیا درباره طبیعت انسان بیشتر از آنچه مردم در کوچه و خیابان بدون مطالعه حتی یک کتاب یاد گرفته‌اند، آگاهی یافته‌اید؟

آیا از تاریخ چیزی دستگیرتان شد که شرایط کنونی ما را روشن کند یا برای قضاوت‌ها و سیاست‌ها راهنمایمان باشد یا در مقابل نپذیرفتن اتفاقات غیرمنتظره یا فراز و نشیب تغییرات محافظمان باشد؟ آیا در رویدادهای پیاپی گذشته تاکنون، قاعده و مقرراتی را پیدا کرده‌اید که بتوانید اقدامات آینده بشر یا سرنوشت کشورها را پیش‌بینی کنید؟ از اینها گذشته، آیا درست است که «تاریخ هیچ معنا و مفهومی ندارد» و چیزی به ما نمی‌آموزد یا اینکه این گذشته عظیم، تنها تکرار ملال‌آور اشتباهاتی است که مقدر شده تا آینده به اجبار آن را در پهنه‌ای وسیع‌تر و اندازه‌ای بزرگتر انجام دهد؟»

کتاب «درس‌های تاریخ» تالیف ویل و آریل دورانت با ترجمه ابوالفضل حقیری قزوینی با شمارگان 550 نسخه در 136 صفحه و قیمت 75 هزار تومان از سوی انتشارات تمدن علمی منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها