دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
نقش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و برهم زدن امنیت و آرامش در ایران

کتاب «نقش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در فتنه 1388» می‌تواند تصویری دقیق از ابعاد مداخله امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در فضای سیاسی ایران در سال 88 را نمایش دهد. بازخوانی دقیق این وقایع نقش فعال و گسترده برخی کشورهای غربی و متحدان آنها به منظور برهم زدن امنیت و آرامش داخلی ایران را به خوبی نمایان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بازخوانی دقیق وقایع سال 1388، نقش فعال و گسترده برخی کشورهای غربی و متحدان آنها به منظور برهم زدن امنیت و آرامش داخلی ایران را به خوبی نمایان می‌کند. در این رابطه کتاب «نقش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در فتنه 1388» می‌تواند تصویری دقیق از ابعاد مداخله امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در فضای سیاسی ایران در سال 88 را نمایش دهد.

این کتاب که از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، مشتمل بر سه فصل است که در عرصه داخلی به آشوب‌های خیابانی و پیامدهای آن شامل تخریب اموال عمومی و شخصی، ترور، پروژه شهیدسازی و در عرصه خارجی به مداخله و حمایت‌های سیاسی و رسانه‌ای و پشتیبانی مالی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونستی در فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 پرداخته است.

کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و رژیم صهونیستی با برنامه ریزی قبلی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، ماه ها پیش از انتخابات از آن با عنوان تابستان داغ 1388 تهران یاد می کردند. آنها مراحل متعدد براندازی را بر پایه اشتباهات برخی احزاب، نخبگان و نامزدهای انتخاباتی، آشوب‌های خیابانی و غبارآلود شدن فضای سیاسی کشور به اجرا درآوردند. سپس با طرح سناریوهای مختلف علیه ایران، در کمار گزینه‌های مطرح دیپلماتیک و نظامی، موضوع تغییر حکومت ایران را به حمایت از فضای فردای انتخابات تبدیل کردند.

کمک‌های مالی انگلیس به واسطه وزارت خارجه این کشور در تهران با تخصیص بودجه 300 هزار پوندی برای پرداخت به NGO های ایران، در چارچوب دیپلماسی عمومی (Diplomacy public) انجام می‌شد که «میر محمد حسین رسام» تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس در تهران به آن اعتراف کرد.

طبق اعترافات رسام وزارت امور خارجه انگلیس سالانه 300 هزار پوند برای پرداخت به سازمان‌های غیر انتفاعی (NGO) داخلی اختصاص می داد که این مبلغ را به سفارت خود در تهران می‌داد چرا که کمک به این (NGO) ها می‌توانست شبکه‌ای منسجم و هماهنگ از سازمان های غیر دولتی را برای بهره‌گیری در شرایط بحران سازماندهی کند.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «آمریکا و هم پیمانانش از همه ظرفیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی خود بهره بردند تا ضمن مخدوش نمودن حضور مردم در انتخابات، نظام را در سراشیب سقوط و استیصال قرار دهند که خوشبختانه عنایات حق تعالی، مدیریت بحران مقام معظم رهبری و ارشادهای ایشان و بصیرت مردم نسبت به حوادث شکل گرفته، استراتژی دشمن را در این مقطع زمانی با شکست روبه‌رو کرد.»

فصل اول کتاب حاضر به صورت مبسوط به چارچوب نظری یعنی مفهوم‌شناسی قدرت نرم، ابعاد و شاخص‌های آن پرداخته است. مبحث اصلی فصل دوم مروری بر حوادث فتنه 88 و آشوب‌های خیابانی است. جهت بررسی حوادث رخ داده، ابتدا فضایی کلی از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، پیش‌زمینه‌های بحران، عملکرد شورای نگهبان و رهنمودهای مقام معظم رهبری تبیین می‌شود و سپس به بحث اصلی این فصل یعنی آشوب‌های پس از انتخابات و پیامدهای آن می‌پردازد و در فصل سوم نیز نقش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونستی در فتنه 88 به لحاظ مداخله و حمایت سیاسی و پشتیبانی مالی تبیین شده است.

کتاب «نقش آمریکا ، انگلیس و رژیم صهیونستی در فتنه 88» با تالیف دکتر هادی آجیلی و رضا کشاورز با شمارگان 1000 نسخه، در 324 صفحه در سال 1394 از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها