یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
در مدرسه «قلدری بسه»

خشونت کلامی و فیزیکی یا بخواهیم عامیانه‌تر بگوییم قلدری در مدرسه یکی از مسائل شایع است که در همه جوامع دیده می‌شود و به مناسبت روز جهانی عدم خشونت، در این مطلب می‌خواهیم چند کتاب داستانی و غیرداستانی مرتبط با این موضوع را معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ دوم اکتبر را به مناسبت زادروز مهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد، روز عدم خشونت (International Day of Non-Violence) نام‌گذاری کرده‌اند که سازمان‌ها و افراد به این مساله بیشتر توجه کنند و از طریق آموزش و آگاهی عمومی این مساله آسیب‌زا و پرخطر را در سطوح مختلف اجتماعی مانند خانواده، مدرسه، جامعه و غیره مدیریت و برای رسیدن به همزیستی متعادل در کنار یکدیگر تلاش کنند. به این مناسبت خوب است که از جنبه‌ای دیگر به این مشکل توجه کنیم؛ چیزی که کودکان و نوجوانان‌مان را در محیطی مثل مدرسه که باید امن و آرام باشد اذیت می‌کند و خاطرشان را پریشان می‌کند؛ خشونت در مدرسه.

خشونت کلامی و فیزیکی یا بخواهیم عامیانه‌تر بگوییم قلدری در مدرسه یکی از مسائل شایع است که در همه جوامع دیده می‌شود. این خشونت دلایل مختلف دارد که پژوهشگران، مربیان، روان‌شناسان و مشاوران و نویسندگان ادبیات داستانی سعی می‌کنند به آن بپردازند و بر آگاهی عمومی بیفزایند. در این مطلب چند کتاب داستانی و غیرداستانی مرتبط با این موضوع را معرفی می‌کنیم تا مطالعه آن‌ها قدمی رو به جلو باشد برای مدیریت خشونت و قلدری کودکان و نوجوانان در مدارس نسبت به یکدیگر که کاری پرخطر، غیراخلاقی و غیرانسانی است.

 
 
«برادرسیاهه»
یکی از دلایل خشونت و قلدری در مدارس بحث نژادی و قومی است که دامن بچه‌ها و خانواده‌ها را گرفته و مشکل‌ساز شده است. در داستان «برادرسیاهه» به قلم جوئل پارکر رودز، زندگی پسر 12 ساله‌ای به نام دانته روایت می‌شود که همیشه در مدرسه و جاهای دیگر، به خاطر رنگ پوستش تحقیر می‌شود و آرزوی نامرئی بودن می‌کند. او سیاهپوستی است که یک برادر سفیدپوست دارد. دانته در مدرسه‌شان، در اقلیت است. تعداد پسرهای سیاهپوست دبیرستان میدفیلد پریپ زیاد نیست. بچه‌ها شبیه او نیستند. دوستش ندارند و توی مدرسه، هم بچه‌ها و هم معلم‌ها او را با لقب تحقیرآمیز برادر سیاهه صدا می‌کنند. این مسائل بسیار او را می‌رنجاند. جوئل پارکر رودز در این کتاب، بررسی دقیقی بر مسیر رسیدن از مدرسه به زندان و مبارزه یک پسر با نژادپرستی و شیوه یافتن ایدئولوژی‌هایش ترسیم کرده و به آسیب‌های خشونت و قلدری نوجوانان در قبال یکدیگر پرداخته است.
این کتاب در 228 صفحه با ترجمه مرجان اندرودی و هیرش خیر از سوی نشر صاد منتشر شده است. 

 
«قلدری بسه»
همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، مساله خشونت و قلدری بچه‌ها نسبت به یکدیگر باید خیلی زود کنترل، مدیریت و رفع شود یا حداقل هر روز شاهد کاهش کیفیت و کمیت این امر باشیم. علاوه‌بر ادبیات داستانی که مفاهیم را در قالب روایتی پرکشش به مخاطب انتقال می‌دهد، کتاب‌های غیرداستانی پژوهشی و پرورشی نیز کمک‌کننده هستند. در کتاب «قلدری بسه» از سیگنه ویتسون، مددکار اجتماعی و مشاور مدرسه، راهکارهای عملی در قالب داستان‌های واقعی برای پیشگیری و پایان دادن به رفتارهای قلدرمآبانه ارائه شده است. این کتاب می‌تواند منبع و ابزار مفیدی در دسترس والدین، معلمان، مدیران مدارس، مربیان آموزشی و مشاوران و البته دانش‌آموزان باشد تا کمک‌شان کند به چرخه‌ ترسناک روابط پایان دهند و محیط مدرسه برای دانش‌آموزن به محیطی امن و صلح‌آمیز تبدیل شود.
«قلدری بسه» در 237 صفحه با ترجمه کبری داور از سوی انتشارات گوشه منتشر شده است. 

 
«پرهیز از خشونت»
خشونت از بدو تولد در انسان نیست و محیط زندگی و ارتباط با انسان‌های دیگر از راه‌های اصلی و عمده کسب آن به شمار می‌روند؛ خشونتی که گاهی به نظر می‌رسد همه‌جا وجود دارد؛ در بازی‌های رايانه‌ای، در مدرسه، در فيلم‌‌ها و در خيابان. آدم‌ها خشونت را با چيزهايی كه می‌بينند، می‌شنوند و در زمان رشد خود تجربه می‌كنند ياد می‌گيرند. اگر بياموزيم که چگونه با عصبانيت كنار بياييم می‌توانيم از خشونت جلوگيری كنيم. در کتاب «پرهیز از خشونت» به قلم گروه نویسندگان چنینگ، از طریق سرگرمی، جدول و تمرين با راه‌های مقابله با خشونت آشنا می‌شويم. همچنين می‌آموزيم كه چگونه با وجود تفاوت‌هايی كه ميان مردم وجود دارد، می‌توانيم با هم كنار بياييم.

این اثر در 32 صفحه با ترجمه شهرزاد فتوحی از سوی انتشارات نردبان (بخش کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها