یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کتابی برای خلا آموزشی ساز «ویولا»

کتاب «تمرینات روزانه گام و آرپژ برای ویولا» به تازگی توسط نشر نای‌‌ونی منتشر شده است. که در گام اول به بیان تفاوت ساز ویولن و ویولا می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تمرینات روزانه گام و آرپژ برای ویولا» تالیف  ستاره بهشتی و بابک کوهستانی به تازگی توسط نشر نای‌‌ونی منتشر شده است. که با توجه به تفاوت‌های ویولن و ویولا سعی در آموزش ساز ویولا برای هنرجویان و علاقه‌مندان این ساز دارد.
شباهت زیاد بین دو ساز ویولن و ویولا اغلب سبب نادیده گرفتن تفاوت‌های بین این دو ساز شده و هویت تکنیکی مستقل ساز ویولا را از نظر دور می‌دارد؛ در نتیجه، بسیاری از کتب، نیاز‌های متفاوت آموزشی هنرجویان ویولا را نادیده گرفته و بدون ملاحظات تکنیکی صرفا به انتقال تمرینات ویولن به کوک ساز ویولا بسنده کرده‌اند. چنین رویکردی معمولا برای هنرجویان ویولا بهینه نیست. این کمبود آموزشی در تمرینات مربوط به «نواختن گام» آشکارتر بوده و عملا دست هنرجویان ویولا از داشتن کتابی جامع و تخصصی خالی مانده است.
 نویسنده در ادامه توضیح می‌دهد: از این رو برآن شدیم تا مجموعه تمریناتی طراحی کنیم که علاوه بر نواختن گام، سایر تمرینات پایه‌ای دست چپ، نظیر گرم کردن دست،تمرینات انگشت و تغییر پوزیسیون را در برمی‌گیرد؛ بدین ترتیب نیازمندی هنرجویان ویولا در مقولات یاد شده و سرگردانی ایشان بین کتب متعدد برطرف می‌شود.
هسته اصلی این کتاب، مجموعه «گام نوازی موگیل برای پایه تمرینات گام‌نوازی هریمالی برای ویلن» است و به منظور بسط، گسترش و تکمیل تمرینات دست چپ، از آثار «هانس زیت»، «ماتیو کریک بوم»، «الن رز» و «شنی چی سوزوکی» بهره جسته‌ایم.
هنرجویان و دانشجویان گرامی باید به توضیحات عنوان شده در هر بخش توجه کافی و دقیق داشته باشند و به یاد داشته باشند که راهنمایی یک آموزگار آگاه در برنامه‌ریزی مناسب و صحت انجام تمرینات ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها