شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
آنچه باید درباره «جنگ» دانست

کتاب «آنچه باید درباره «جنگ» دانست» یک اثر برای مخاطبان گسترده و به‌ویژه نسل جوان است که می‌خواهند درباره دلایل و ریشه‌های جنگ آشنایی پیدا کنند و این اثر همچون چراغ راه برای مطالعه اثار عمیق‌تر در این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از جنگ تحمیلی بیشتر از 30 سال می‌گذرد و در این مدت نسل‌های جدیدی به کشور اضافه شده‌اند که از آن دوران درکی ندارند. نسلی که امروز دیگر جوان شده و برای آشنایی آن با وقایع و تاریخ جنگ لازم است محتواهای مختلف از جمله کتاب‌ در اختیارش قرار بگیرد.
 
کتاب «آنچه باید درباره «جنگ» دانست» از جمله آثاری است که برای مخاطب جوان به رشته تحریر درآمده، این کتاب توسط سردار حسن علایی فعال نوشته شده که خود در دوران دفاع مقدس در بخش تبلیغات جنگ فعالیت می‌کرد و امروز در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کماکان به فعالیت‌های پژوهشی درباره جنگ مشغول است.
 
مروری مختصر و مفید درباره دلایل جنگ
کتاب «آنچه باید درباره «جنگ» دانست» در واقع تلاش کرده تا مروری مختصر و خواندنی از روند هشت سال دفاع مقدس داشته باشد. کتاب شامل 12 بخش اصلی است و هر فصل این اثر شامل دو، سه الی چهار فصل می‌شود. این اثر در 208 صفحه منتشر شده است.
 
عناوین بخش‌های اصلی کتاب به ترتیب عبارتند از:‌ «شروع جنگ و دلایل وقوع آن»، «دوره‌های مختلف جنگ و ساختار نیروهای مسلح»، «سازمان رزم»، «استعداد دشمن»، «فرماندهان»، «امام- رهبری و جنگ»، «مردم و جنگ»، «جلوه‌های جنگ»، «جنگ و عوامل معنوی»، «آن روی سکه جنگ»، «پایان جنگ» و «دفاع مقدس ادامه دارد».

 
توضیحات نویسنده درباره رویکرد کتاب
علایی در بخش ابتدایی کتاب (سخن نویسنده) درباره ویژگی‌های اثر اینگونه می‌نویسد: «آنچه باید درباره «جنگ» دانست یک کتاب تخصصی نیست، به هیچ وجه. کتابی است عمومی برای اقشار مختلف مردم. قصد کتاب این است تا دانش و آگاهی مورد نیاز و البته کلی و اجمالی درباره جنگی در مقعطی از تاریخ این کشوررخ داده است را در اختیار خوانندگان؛ به‌ویژه نسل جوان قرار دهد. در این کتاب، بحث تخصصی درباره جنگ ملاحظه نخواهد شد؛ بلکه خوانندگان با مطالعه آن، در یک نگاه کلی، با موضوعات اصلی جنگ آشنا خواهند شد.»
 
در بخش دیگری این فعال فرهنگی در حوزه ادبیات جنگ و پایداری می‌نویسد: «... آنچه باید درباره جنگ دانست نه رویکردی ادبی، هنری دارد و نه پژوهشی، تحلیلی صرف است. نگاه این کتاب، رویکردی است از سر دغدغه‌مندی و پاسخگویی به نیازی که احساس می‌شود. نویسنده گاهی با افرادی به ویژه نسل جوان هنرمند، توانمند، حرفه‌ای در شغلی که اختیار کرده‌اند و علاقمند به شناخت جنگ و دفاع مقدس مواجه شده است که متاسفانه حتی گاهی اندکی هم از چند و چون جنگ ندارند و فقط اسمی مبهم و بعضا ناامید کننده از جنگ به گوششان خورده و یا از خلال یکی، دو کتاب خاطره، با برشی از یک مقطع جنگ آشنا شده‌اند! لذا احساس شد ابتدا بید علاقمندان به تاریخ و فرهنگ و ارزش‌های والای برآمده از جنگ و دفاع مقدس با تمامیت آشنا شوند و پس از آن براسا نیاز و علاقه‌ای که به هریک از سرفصل‌های جنگ پیدا می‌کنند، با مراجعه به منابع تخصصی تلاش نمایند تا به دانش و آگاهی به دست آمده عمق بیشتری بخشند.»
 
نویسنده در این کتاب کوشیده تا محورهای تبیینی و توصیفی در اثرش را براساس دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب هماهنگ کند.
 
بازخوانی پیام امام (ره) بعد از شروع جنگ تحمیلی
در بخشی از کتاب (فصل  اول با عنوان «شروع جنگ») درباره چگونگی آغاز جنگ و رهبری امام (ره) برای این واقعه آمده است: «سی و یک شهریور سال 1359، پس از ماه‌ها تعرض پراکنه به پاسگاه‌های مرزی و مناطق روستایی توسط نظامیان عراقی، صدام حسین؛ رئیس جمهوری و رئیس حزب بعث عراق، دستور حمله و تهاجم همه جانبه به خاک جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. با این دستور ابلهانه زمین و آسمان ایران اسلامی؛‌ به‌ویژه استان‌های مرزی آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان دستخوش تجاوز قرار گرفت. تجاوزی با ده‌ها فروند هواپیمانی جنگی؛‌توسط سپاه یکم و سوم ارتش بعث عراق با استعداد 12 لشکر پیاده و مکانیزه. این تجاوز که درساعات و روزهای اولیه [افزون بر تجاوز هوایی به 19 شهر از جمله تهران؛ پایتخت جمهوری اسلامی] جبهه‌ای به طول 1200 کیلومتر در مناطق غرب و جنوب کشور گشود و چندین شهر و روستا را به اشغال دشمن درآورد.»
 
در ادامه این متن می‌خوانیم: «تجاوز بدین گستردگی [که بعدها به مدت هشت سال تداوم پیدا کرد]، در روزهای اول ناباورانه و غیر قابل هضم بود. مردم و مسئولان که [با پیروزی انقلاب اسلامی]، به تازگی طعم شیرین رهایی از ظلم و ستم رژیم پهلوی را چشیده و پنجه در پنجه استکبار با ناآرامی‌های گوناگون در گنبد، کردستان، خوزستان، آمل و عوامل باقیمانده از رژیم شاه مبارزه می‌کردند، از این تهاجم ناگهانی و گسترده از سوی همسایه غربی، در بهت و حیرت فرورفتند. در هنگامه همین بهت و حیرت بود که بنیان‌گذار عظیم الشان انقلاب اسلامی؛ حضرت امام خمینی (ره)  تنها چند ساعت پس از شروع تجاوز رسمی رژیم بعث عراق، طی سخنانی روحیه بخش و دلگرم کننده، فرمودند: «گمان نکند ملت ایران که ارتش ایران نمی‌تواند جلوی اینها را بگیرد. خیر، ارتش ایران و قوای مسلح ما، پاسدارهای عزیز ما قادر بر این معنا هستند، لکن تا مساله جدی نشود، آنها جدا عمل نمی‌کنند. آن روزی که مساله جدی شد، به تمام اینها به طور جد امد می‌کنم که عمل بکنند و عراق را سر جای خودشان بنشانند.»»
 
گفتنی است کتاب «آنچه باید درباره «جنگ» دانست» از سوی انتشارات شهود در سال 1400 منتشر شده است. جهت تهیه کتاب به کتابفروشی‌های معتبر و سایت‌های فروش کتاب الکترونیکی مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها