چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
«آشپزخانه و متعلقات» تحسین، حسرت، حسادت و پرخاش

نمایش‌نامه «آشپزخانه و متعلقات» اثر انیس ژاوی و ژان پیر بکری ترجمه نگار یونس‌زاده درباره یک مهمانی دوستانه و چالشها‌ی روانشناسانه افراد حاضر در این مهمانی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  نمایش‌نامه «آشپزخانه و متعلقات» اثر انیس ژاوی و ژان پیر بکری ترجمه نگار یونس‌زاده به تازگی توسط نشر نی چاپ شده است؛ داستان را از این قرار روایت ‌می‌کند که زوجی به ظاهر معمولی مهمانی شامی هفت نفره ترتیب داده‌اند و دوستان قدیمی‌شان را پس از ده سال می‌بینند. مهمانی به افتخار حضور آن دوستی است که در صحنه ظاهر نمی‌شود و حتی نام او را نمی‌دانیم، اما از چهره‌های سرشناس تلویزیون است. در مهمانی رفته رفته تنش بالا می‌گیرد و حضور این مرد تحسین، حسرت، حسادت و پرخاش دیگران را برمی‌انگیزد و ضعف‌ها و خودخواهی‌ها و درماندگی‌های شخصیت‌ها نمود بیرونی پیدا می‌کند. همه اتفاقات نمایش در آشپزخانه میزبان خلاصه می‌شود، همان جای دنج در مهمانی‌های ملال‌آور که مکانی می‌شود برای گفت‌وگوهای کوتاه، غرزدن‌ها، دلخوری‌ها و عقده‌گشایی‌ها.
نقطه قوت ژاوی و بکری در این نمایش مثل غالب آثارشان، توانایی مشاهده و به تصویر کشیدن  هنجارهای خانوادگی و اجتماعی از طریق طنزی تلخ و گزنده است. «آشپزخانه و متعلقات» برنده چهار جایزه مولیر در سال 1992 شد: جایزه بهترین نمایش کمدی، بهترین نمایش تئاتر مستقل، بهترین نویسنده و بهترین کارگردانی. این نمایش‌نامه تا‌کنون بارها در فرانسه و کشور‌های دیگر اجرا شده و نشریات بسیاری چون «فیگارو»، «لوموند» و «ال» آن را تحسین کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها