جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۱
به فرزند خود بگوییم «نه»!

کتاب «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» به پدر و مادرها یاد می‌دهد چگونه به فرزندان خود «نه» بگویند و چطور «نه» گفتن را هم به آنها آموزش دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هریک از ما با مجموعه‌ای از کاستی‌ها و البته توانمندی‌ها، بچه‌دارمی‌شویم. طبیعی است که هریک از ما باید از روش تربیتی متناسب با سن و شخصیت کودک خود بهره بگیریم؛ اصلا به همین خاطر است که هیچ پزشک و روانشناس و نویسنده‌ای نمی‌تواند برای تمام موقعیت‌ها، پیشنهاد ثابت و موثری داشته باشد.
 
یکی از مهارت‌هایی که باید به کودکان خود یاد بدهیم، توانایی «نه» گفتن است. اما پیش از آموزش این توان به او باید خودمان از عهده این کار برآییم. دکتر ویل ویلکاف، نویسنده «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» در نخستین فصل از این کتاب آورده: «در طول سی سال خدمت به عنوان پزشک متخصص اطفال و تماس با هزاران خانواده دریافته‌ام که والیدین موفق در کنترل و مدیریت رفتارهای نادرست فرزندان‌شان، یک نقطه مشترک دارند و و آن این‌که در زمان نوپایی آنها، رمز نه گفتن را کشف کرده‌اند. البته این کار، ساده نیست، چون اغلب ما مقابله و دعوا با دیگران را دوست نداریم و ترجیح می‌دهیم به هر قیمتی از آن دوری کنیم و شاید به همین دلیل است که برای حل اختلافات‌مان به سراغ وکیل و حقوقدان می‌رویم.»
 
ما همیشه دوست داریم دختر یا پسر خود را شاد و سرحال ببینیم؛ به همین‌خاطر به او «نه» نمی‌گوییم مبادا ناراحتش کنیم؛ اما تجربه نشان داده که گاهی لازم است بچه‌ها با درد و ناکامی هم آشنا شوند. به همین خاطر باید هم به بچه‌های خود «نه» بگوییم و هم گفتن این کلمه را به آنها یاد بدهیم.
 
به گفته نویسنده، کودکان از نُه ماهگی، حتی پیش از آن می‌توانند این موضوع را درک کنند که «نه»، یعنی این کار را نکن! پس بهتر است پدر و مادرها تعلل نکنند و «نه» گفتن را به کودکان خردسال خود بیاموزند. برای این کار لازم است در گام نخست، فهرستی تهیه کنند و بنویسند کدام رفتار بچه‌ها، بیش از هرچیز دیگر ناراحت‌شان می‌کند یا مشکلات رفتاری کودکان چه زمان و در چه مکانی رخ می‌دهد؟
 
نویسنده کتاب «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» همچنین بیان کرده بهترین روش کنترل و مدیریت رفتار با کودک، معطوف کردن توجه او به رفتار مناسب، بیان علت نادرست بودن رفتار اولیه و سپس پاداش دادن به کودک در ازای رفتار درست و شایسته است؛ اما همه چیز تنها در این خلاصه نمی‌شود که نه گفتن را به بچه‌ها آموزش دهیم ما باید حد و مرزها را هم به آنها آموزش دهیم و این نکته را فراموش نکنیم که ممکن است محدودیت‌های وضع شده برای هر کودکی با دیگری متفاوت باشد.
 
کتاب «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» با ترجمه زهرا جعفری، یک عنوان از سری کتاب‌های «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» است که از سوی انتشارات صابرین منتشر شده و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته تا با روش‌های عملی به آنها آموزش دهند که چگونه می‌توانند به فرزند خود نه بگویند و نه گفتن را به او آموزش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها