چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
«سرو قامتان ایثار»؛ روایت رشادت آزادگان

معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان کتاب «سرو قامتان ایثار» با فرهنگ اعلام 900 آزاده استان لرستان را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، آفرینش انسان بر پایه آزادیِ جان و براساس استقلال در امور حیات و اختیار در انتخاب است. احدی حق ندارد کسی را به بردگی و بندگی خود درآورد و او را برای خواسته‌های خود به اسارت بگیرد. سلب آزادی، استقلال و اختیار از هر انسانی گناه و جنایتی بزگ است. آزادی اختیار با وجود انسان آمیخته و سرشت آدمی با این حقیقت آفریده شده است. آزادی و اختیار از بزرگترین نعمت‌های خداوند بر وجود انسان و عالی‌ترین منبع برای رشد و کمال به درجات عالی باطنی و ظاهری است.

نهضت عاشورا جلوه بارزی از آزادگی درباره امام حسین‌(ع) و یاران شهیدش است.  صحنه کربلا جلوه‌ای از آزادگی بود که از میان دو امر شمشیر یا ذلت، مرگ با‌افتخار را پذیرفت و به استقبال شمشیرهای دشمن رفت.

در دوران معاصر نیز جنگ تحمیلی به‌عنوان یکی از حوادث مهم در تاریخ کشور، یک ملت معتقد به ارزش‌های اسلامی اما تنها، در مقابل رژیم تا دندان مسلح بعثی قرار گرفت، که در این عرصه برخی جانباز، برخی شهادت و برخی اسارت روزی‌شان شد.

با توجه به شواهد و قرائن و خاطرات آزادگان، این دلاورمردان در دوران اسارت نیز همچون نبرد 8 ساله در مقابل دشمن بعث ارزش‌های اخلاقی و انسانی ممتازی را به منصه‌ظهور رسانده‌اند، بیان خاطرات آزادگان از دوران اسارت و جنگ، مملو از ایثار و فداکاری است که هرکدام از آن‌ها از روحیه بسیار بلند انسانیت آنها حکایت دارد.

به خطر انداختن خود در لحظات عملیات، نجات یکدیگر، گردن گرفتن مسئولیت، دادن غذا و سهم خود به کسی که بیمار و ضعیف‌تر است و ... نمونه‌های بارزی از فداکاری و ایثار در جبهه‌ها و اردوگاه‌های اسارت بود که همگی از ایمان و باور دینی عمیق آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس نشات گرفته بود.

رهبر معظم انقلاب چندین بار تأکید داشته‌اند خاطرات آزادگان به عنوان الماس‌های درخشان و سمبل استقامت و ایثارگری با انواع و اقسام هنر به تصویر کشیده یا به قلم آورده شود.

معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و اُمور ایثارگران استان لرستان کتاب «سرو قامتان ایثار» را به‌عنوان فرهنگ اعلام 900 آزاده استان لرستان از سوی انتشارات سنگ‌نبشته خرم‌آباد با 288 صفحه در قطع وزیری منتشر کرده است.

در این کتاب علاوه بر تصاویر آزادگان استان لرستان، زندگی‌نامه مختصری از ایشان و محل اسارت و تاریخ بازگشت آن‌ها بیان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها