سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
اقتصاد، علم و دانشی محض نیست

علم اقتصاد قبل از هرچیز به تجزیه و تحلیل توضیح شرایط و روابطی که در قلمرو رفاه مادی قرار دارد می‌پردازد و این علم برخلاف علوم طبیعی، علم و دانشی محض نیست بلکه مجموعه اصول و قواعد است که تحت تاثیر اراده بشر قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «یک قدم به سوی اقتصاد»، شامل 10 فصل می‌شود که به صورت کلی پس از تعریف علم اقتصاد، به تحلیل و بررسی نظام‌های اقتصادی و قانون اساسی می‌پردازد. همچنین این کتاب به بررسی درآمد ملی، تورم و جهانی شدن بر  اساس شاخص‌های کلان، می‌پردازد.

در کتاب به موضوعی تحت عنوان نظریه «فاجعه منابع عمومی» اشاره می‌‌شود. این نظریه اینگونه بیان می‌شود که وجود چیزهای رایگان همگانی، نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه باعث نابودی منابع می‌شود. طبق این نظریه وقتی یک منبع عمومی‌مانند جنگل، اقیانوس‌ها، حیات وحش و مراتع برای استفاده همه رایگان باشد مردم تا جایی که می‌توانند و بدون فکر کردن، از آن منبع استفاده می‌کنند. آن‌ها زمانی دست از این کار برمی‌دارند که دیگر هیچ منبعی باقی نمانده باشد.

کتاب، اقتصاد آزاد را اینطور تبیین می‌کند: اگر قدرت‌های اقتصادی را به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم کنیم، در آن صورت می‌توان گفت مبادله‌هایی که در بخش دولتی انجام می‌شوند از نوع اجباری و مبادله‌های بخش خصوصی از نوع داوطلبانه و آزاد هستند.

در بخشی از کتاب به ارتباط اقتصاد با سایر علوم پرداخته شده است. اقتصاد و تاریخ، اقتصاد و حقوق، اقتصاد و روانشناسی، اقتصاد و جامعه شناسی، اقتصاد و جغرافیا، اقتصاد و ریاضیات از جمله روابطیست که در کتاب به بررسی آن‌ها پرداخته شده است.

مولفان کتاب به وجود نظام‌های گوناگونی در اقتصاد اشاره کرده اند. بعضی از نظام‌ها پس از مدتی حاکمیت، از میان رفته اند و برخی دیگر با مشکلات متعددی رو به رو بوده اند. عدالت اجتماعی، اشتغال کامل، رشد و توسعه پایدار اقتصادی، ثبات نسبی قیمت‌ها،ریشه کن کردن فقر و توزیع عادلانه درآمد و ثروت؛ از جمله دشواری‌هایی هستند که امروزه تمام نظام‌های اقتصادی با آن دست به گریبان هستند.

کتاب همچنین به بررسی تفاوت‌های نظام سرمایه داری و اقتصاد اسلامی‌ می‌پردازد و از 15 منظر به بررسی تفاوت‌ها می‌پردازد. «اهمیت اقتصادی»، «روش»، «میدان عمل»، «فطرت انسان»، «تحول»، «مالکیت و کنترل بر وسایل تولید»، «مکان قدرت اقتصادی»، «نظام انگیزه ای»، «سازمان قدرت اقتصادی»، «فرآیند اجتماعی برای هماهنگی و تصمیم گیری‌های اقتصادی»، «توزیع درآمد و ثروت»، «ایدئولوژی»، «دولت»، «مصرف و توسعه و رشد» از جمله این دیدگاه‌ها هستند.

اصول قوانین اساسی یکی دیگر از موضوعاتیست که در کتاب به آن اشاره شده است. اصل 43 تا اصل 55؛ هر کدام جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. از منظر انسان شناسی نیز، کتاب، به روابط انسان با خداوند و روابط انسان با جهان طبیعت می‌پردازد.
 
کتاب «یک قدم به سوی اقتصاد» تالیف حمیدمهدوی راد و محمدمهدی بیات در 280 صفحه توسط انتشارات نویسندگان آزاد روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها