دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
بهشت کسالت آور عصر فراوانی

این اثر شامل بخشی از مهم ترین یادداشت‌ها درباره آرمانشهر می‌شود یا همان اصطلاح یوتوپیا که اولین بار توسط تامس مور، فیلسوف بریتانیایی مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «آرمانشهر واقع بین‌ها و راه رسیدن به آن»، نوشته روتخر برخمان تاریخ نگار و نویسنده هلندی است. کتاب توسط مزدا موحد ترجمه شده و نشر نو آن را منتشر کرده و مجموعه ای از 10 فصل است. این اثر شامل بخشی از مهم ترین یادداشت‌ها درباره آرمانشهر می‌شود یا همان اصطلاح یوتوپیا که اولین بار توسط تامس مور، فیلسوف بریتانیایی مورد استفاده قرار گرفت.

روتخر در این کتاب روزگار فعلی را با دوران قدیم مقایسه می‌کند و آمارهای جالبی نیز به دست می‌دهد. بین سال‌های 1994 تا 2014 درصد افرادی که به اینترنت دسترسی داشتند از 0.4 درصد به 40.4 درصد رسیده است. تا سال 2013، شش میلیارد نفر از هفت میلیارد ساکن جهان مالک تلفن همراه بودند؛ حال آنکه برای همین تعداد، تنها 4.5 میلیارد توالت وجود داشت.

در دویست سال گذشته، یعنی کسر کوچکی از مدت حضور گونه ما بر این سیاره، میلیاردها نفر از ما، ثروتمند، دارای تغذیه مناسب، تمیز، ایمن، باهوش، سالم و گاهی حتی زیبا شده ایم.با اینکه در سال 1820، 94 درصد از جمعیت جهان در فقر مفرط زندگی می‌کردند، به سال 1981 که رسیدیم این درصد به 44 کاسته شده و اکنون پس از گذشت تنها چند دهه، زیر 10 درصد است. اگر این روال ادامه بیابد، فقر مفرطی که از وجوه دیرپای زندگی بوده به زودی برای همیشه محو خواهد شد.

روتخر می‌گوید: در کشور محل سکونت من، هلند، فرد بی خانمانی که امروز کمک‌های دولتی می‌گیرد، از یک هلندی معمولی سال 1950، پول بیشتری برای خرج کردن دارد، پولی چهار برابر مردم عصر زرین و با شکوه هلند، زمانی که این کشور، هنوز حاکم هفت دریا بود. در سال 1962 41 درصد از کودکان به مدرسه نمی‌رفتند، عددی که اکنون به کمتر از 10درصد رسیده است.
 
نقش تجارت و سرمایه داری در کاهش فقر
کتاب به صورت خاص، تجارت و ورود سرمایه داری به کشورها را یکی از دلایل مشخص فقر زدایی می‌داند. روتخر می‌گوید: پس از اینکه چین درهای تجارت را به روی سرمایه داری گشود 700 میلیون چینی از فقر مفرط خارج شدند. آفریقا نیز به سرعت دارد شهرتش به عنوان  یک ویرانه اقتصادی را می‌زداید؛ در حال حاضر 6 کشور آفریقایی رتبه دار سریع ترین نرخ رشد اقتصادی در جهان هستند.

اکونومیست درباره آرمانشهر می‌نویسد: جهان ثروتمند شاهد کاهش جرایم است. هنوز هم مجرم داریم و تعدادشان در حال کاهش است و دارند پیر می‌شوند. فوکویاما نیز می‌گوید: در دوره ای هستیم که نه هنری هست و نه فلسفه ای؛ تنها چیزی که مانده مراقبت ابدی از موزه تاریخ بشر است.

روتخر در یکی از فصل‌های کتاب به پرهزینه ترین زلزله تاریخ اشاره می‌کند. زلزله ای به بزرگی 9 ریشتر که 20 هزار کشته به جا گذاشت. این زلزله که در ژاپن به وقوع می‌پیوندد 235 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد می‌کند با این حال اقتصاد دان آمریکایی لری سامرز در مصاحبه ای اشاره می‌کند به اینکه این تراژدی قرار است به ارتقای اقتصاد ژاپن کمک کند. همینطور هم می‌شود و ژاپن بعد از افتی جزئی در سال 2011، سال بعد شاهد رشد 2 درصدی اقتصاد کشور بود و ارقام در سال 2013 از این نیز بهتر بود.

کتاب «آرمانشهر واقع بین‌ها»، نوشته روتخر برخمان، با ترجمه مزدا موحد، در 269 صفحه و به قیمت 130هزارتومان به بازار عرضه شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها