دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
آموزش احکام با رویکردی متفاوت

کوشش نویسندگان این بود که با در نظر گرفتن چند رویکرد، کتابی متفاوت از کتاب‌های موجود در حوزۀ آموزش احکام شرعی ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرضا کریمی، نماینده حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی حفظهماالله، و استاد فقه و اصول حوزه علمیه مروی، پس از تألیف کتابی پیرامون احکام خمس، کتابی برای آموزش احکام با موضوعات مختلف تألیف کرده است.

ایده اولیه تألیف کتاب «احکام کاربردی»، تأسیس کانالی در فضای مجازی برای آموزش احکام بود که چهار سال از عمر آن می‌گذرد. در این مدت مسائل مختلفی هم برای عموم مردم و هم برای طلاب و مبلغین دینی از طریق این کانال تشریح شد و مورد استقبال قرار گرفت. به همین دلیل تصمیم بر آن شد با بازنگری، بازنویسی و ارجاع‌دهی دقیق، آن مسائل دسته‌بندی و در قالب کتاب عرضه شود. البته در روند تألیف، مسائلی نیز افزون بر مسائل بارگذاری شده در فضای مجازی، در کتاب جای گرفته است.

بجز موضوع محتوایی و دقت در درستی مطالب عرضه شده که مسئولیت آن با مؤلف است، آنچنان که در پیشگفتار کتاب اشاره شده، نگارش و تنظیم مطالب را محمدجواد محمدحسینی عهده‌دار بوده است.
کوشش نویسندگان این بود که با در نظر گرفتن چند رویکرد، کتابی متفاوت از کتاب‌های موجود در حوزه آموزش احکام شرعی ارائه دهند:
1- بیان مطالب شیوا و روان باشد؛ طوری که خواننده به هیچ وجه از خواندن مطالب احساس تکلف نکند؛
2- احکامی گزینش شود که در عین کاربردی بودن، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است؛
3- برخی از موضوعاتی که در رساله‌های فارسی وجود ندارد یا اینکه اگر هم باشد، بطور منسجم بدان پرداخته نشده‌است، در این کتاب بطور منسجم بیاید؛ مانند احکام کودک؛
4- به مسئله سبک زندگی توجه و برخی احکام مرتبط با تعامل انسان با خانواده و اطرافیان در این کتاب منعکس شود؛
5- با احترام به تمامی فقهای عظیم‌الشأن شیعه، در این کتاب فتاوای امام‌خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی بررسی شود؛
6- در عین حال که یک فرع فقهی از تمام زوایا مورد بررسی و دقت قرار بگیرد، اصل اختصار نیز رعایت شود.
کتاب شریف العروة الوثقی، اثر مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم یزدی، توضیح المسائل امام‌خمینی، تحریر الوسیلة امام‌خمینی، منهاج الصالحین آیت‌الله سیستانی، توضیح المسائل و توضیح المسائل جامع ایشان از مهمترین منابع مورد استفاده در این کتاب هستند.

برای دسترسی به نظرات آیت‌الله خامنه‌ای نیز از استفتائات موجود در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ایشان و پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار معظم‌له، کانال فقه و احکام در شبکه‌های اجتماعی ایرانی وابسته به پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ایشان (به نشانی: leader_ahkam)، رساله نماز و روزه، راهنمای فتاوا و رساله آموزشی استفاده شده‌است.

برخی عناوین کتاب عبارتند از:

اعتراف به گناهان نزد دیگران، تقلب در امتحانات، قهر کردن با مسلمان بیش از سه روز، حرمت مومن، ضبط صدای دیگران، صله رحم و قطع رحم، حقوق همسایه، وعده دروغ و خلف وعده، تعریف غیبت و موارد استثناء حرمت آن، سخن‌چینی، وظایف واجب فرزند نسبت به والدین، آداب و مستحبات در هنگام تولد نوزاد، آیا می‌توان بین فرزندان تبعیض قائل شد؟، حرمت سقط جنین و موارد استثناء، دیه و کفاره سقط جنین، بعضی موارد که باعث می‌شود زن و مرد تا ابد به هم حرام شوند، حقوق لازم زن که بر عهده شوهر است، اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر باکره رشیده، حکم کلی رجوع بیمار به پزشک نامحرم، خوانندگی زنان، بیدار کردن اهل خانه برای نماز صبح، لزوم اظهار انزجار از گناه، شرکت در نماز جماعت مکه و مدینه، تفاوتها و اشتراکات کفاره و زکات فطره (فطریه)، منشأ اختلافات فقها در بحث اول ماه قمری، برخی تفاوت‌های نمازهای واجب با نمازهای مستحب (نافله)، عدالت امام جماعت، وظیفه کسی که ناخن کاشته چیست؟، تطهیر ظرفی که با اصابت سگ نجس شده‌است.

کتاب احکام کاربردی می‌تواند منبع مناسبی برای وعاظ، به خصوص در ایام محرم و صفر باشد. «احکام کاربردی»، تألیف علیرضا کریمی، در 291 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 60 هزار تومان، به‌تازگی توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

گفتنی است در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این کتاب با شمارگان محدود در نمایشگاه عرضه شد و پس از رفع برخی نواقص و معایب، اکنون در تیراژ گسترده در حال عرضه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها