سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کتابی روان‌شناسانه در تربیت اسلامی کودکان

کتاب «همپای کودک» که به تازگی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است کتابی روان‌شناسانه درباره تربیت اسلامی کودکان است و کمک به‌سزایی به والدین در تربیت کودکانشان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «همپای کودک» که به تازگی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است کتابی روان‌شناسانه درباره تربیت اسلامی کودکان است و کمک به‌سزایی به والدین در تربیت کودکانشان می‌کند.

زبان این کتاب با حفظ محتوای علمی و پژوهشی آن به گونه‌ای است که والدین و مربیانی که تحصیلات روانشناسی و علوم تربیتی ندارند بتوانند از آن استفاده کنند. زبان کتاب علمی-ترویجی و نتیجه سالها تحقیق و تدریس مولف است.

این کتاب، گستره وسیعی از موضوعات مورد‌ نیاز تربیتی را مطرح کرده و تنوع موضوعی آن به گونه‌ای است که می‌تواند سلایق متنوع مربیان و والدین را پوشش دهد. نکاتی که در این کتاب مطرح شده‌اند دارای پشتوانه علمی‌ هستند و سعی شده آموزه‌های آن مبتنی بر مبانی انسان‌شناسی دینی تبیین شوند. 

رویکرد کتاب به مسائل تربیتی، توجه بیشتر به رشد کودک در دنیای ارتباطات و جهان کمی‌گرایانه دیجیتال و نیز آماده‌سازی وی برای ورود به زندگی اجتماعی است. لذا عمده مطالب کاربردی و ناظر به شرایط امروز زندگی کودک است. در فصل‌های کتاب، گاهی مباحث نظری روان‌شناختی مطرح می‌شود که به دلیل بیان چرایی نکته‌های کاربردی است. 

تربیت چیست؟ کودک کیست؟، تفکر کودک، تربیت دینی، شخصیت و شاکله کودک، نیاز‌های روانی کودک، آماده‌سازی کودک برای جامعه، ایجاد و تقویت رفتار مطلوب:یادگیری‌ها، کودک و خانواده، نمونه‌هایی از روش‌های تربیتی فصل‌های تشکیل‌دهنده این کتاب هستند.

در فصل هفتم این کتاب با عنوان «آماده‌سازی کودک برای جامعه آمده است: «اولین جمله‌ای که استادان خوش‌نویس، برای نوآموز خوش‌نویسی، سرمشق می‌دهند تا جمله را مشق کند، این است که؛ ادب آداب دارد. این جمله، حکایت از آن دارد که ادب به راحتی به‌دست نمی‌آید. ادب، از جمله عادت‌های شخصیتی و رفتاری است که در همه فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها، محترم است و یکی از رفتار‌هایی است که مربیان آن را در کودکان، جست‌و‌جو کنند و بارور می‌سازند.»

«ادب‌آموزی در تعلیم و تربیت اسلامی نیز بسیار مورد توجه بوده و سفارش شده است، زیرا دوران کودکی، زمان مستعد بودن برای یادگیری و شکل‌گیری اخلاقیات کودک محسوب می‌شود. واژه و مفهوم تادیب در تعلیم و تربیت نیز ناظر به همین معناست. ادب دارای فوایدی است. ایجاد آرامش، احساس رضایت از خویش، جذاب بودن، و ارتباط خوب با دیگران از جمله فواید آن است. معمولا همه ما هم‌سخنی با آدم‌های با ادب را دوست داریم و از مصاحبت با آن‌ها لذت می‌بریم.»

کتاب «همپای کودک» اثر رضاپورحسین در 260 صفحه و با قیمت 65000 تومان، از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها