یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
«به وقت پروانه شدن» روایت رزمنده‌ای کوچک که برای وطنش جنگید

کتاب «به وقت پروانه شدن» نوشته شهنار آلوش از سوی انتشارات اردیبهشت منتشر شد. این کتاب داستان ایثار و روایت هشت سال دفاع مقدس رزمنده‌ای سیزده‌ساله را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «به وقت پروانه شدن» نوشته شهنار آلوش از سوی انتشارات اردیبهشت منتشر شد. این کتاب پس از مقدمه به موضوع به وقت پروانه شدن پرداخته است. سپس در هفت فصل عشق به خانواده و وطن، آغاز جنگ تحمیلی ایران، وارد شدن توحید به بسیج، حکومت عشق جان گرفت، اسطوره‌های دفاع مقدس، دختران آفتاب و شب است و بی‌قراری از هر سو آمده است.

آلوش درباره به وقت پروانه شدن چنین نوشته است: «کرم ابریشم برایم عجیب و دوست‌داشتنی بود، اینکه در مدتی‌که داخل پیله می‌ماند به چه فکر می‌کند و چگونه این مدت را تحمل می‌کند؟!
راستش باورش برایم سخت است، غریزه یا هرچه که هست، می‌توان گفت که ماورایی برای خودش است.
شاید چون نمی‌تواند فکر یا اندیشه‌ای داشته باشد، آنقدر راحت و آسوده در پیله‌ای تاریک و تنگ، ابریشم به این زیبایی می‌بافد و آنقدر این‌کار را ادامه می‌دهد که پیله دلش برایش می‌سوزد و شکافته می‌شود و کرم آزاد می‌شود، شاید هم چون جای نفس‌کشیدن ندارد، پیله را می‌شکافد تا از پیراهن اسارتی که با اینکه از ابریشم ساخته شده است، رهایی یابد، هرچه باشد می‌خواهد اسیر و دربند نباشد، هرچند اگر کرم کوچکی باشد.»

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: ایران سرزمین آزادگان و پهلوانان نامداری‌ است که همواره مورد هجوم دشمنان، در معرض رنج‌ها و سختی‌های گوناگون قرار گرفته است. پهلوانانی چون فریدون، سیاوش، رستم و... و شخصیت‌هایی مثل ضحاک که وجودشان با دشمنی و کینه خو گرفته بود. آن‌ها برده شیطان بودند و جز غارت و نابودی چیزی نیاموخته بودند. ای‌کاش فردوسی زنده بود و پهلوانان کوچک ما را، که یک‌شبه بزرگ شدند و ایثار و فداکاری را به عرش الهی رساندند، می‌دید. پهلوانان کوچکی که با تمام پهلوانانِ نامی گذشته برابری می‌کنند.
توحید هشت ساله، رزمنده کوچک جنگ تحمیلی، یکی از هزاران قهرمان کوچکی است که یک‌شبه بزرگ شد. نه گرز داشت نه زور بازو ولی برعلیه دشمنی که از ضحاک ماردوش پست‌تر بود برخاست و قیام کرد. جنگید و هم‌رزمانش را به جهان معرفی کرد. هم‌رزمانی که دین و آیین‌شان، وطنشان ایران بود و نتوانستند تجاوز دشمن دیو‌صفت را تحمل کنند.

شاید در این زمان افسانه به‌نظر برسد. شاید عده‌ای در دید ظاهری با او هم‌ذات‌پنداری نکنند. ولی آیندگان گواهی به این پهلوانان خواهند داد. همان‌طور که رستم و افراسیاب و... قهرمانان ما هستند و آنان را مظهر دلاوری و جوانمردی می‌دانیم.

ما سرداران بزرگی داریم ازجمله نوجوان سیزده ساله شهید فهمیده، که جان خود را برای انهدام تانک دشمن فدا کرد. ما سردار حاج قاسم سلیمانی را داریم که اسطوره بی‌همتای کشورمان و کل کره خاکی است که برعلیه ظلم و تجاوز قیام کرد و خود رستم‌دستان بی‌همتایی شد که مرثیه پهلوانی‌اش تا انسان و انسانیت زنده است و یادش بر زبان‌ها جاری.

و مثل خورشیدی تابنده در جهان نورافشانی خواهند کرد. خورشیدی که خاموشی ندارد، تا هر زمان پهلوانان ایران زمین را هویدا کند؛ توحید داستان بس عجیب دارد، داستان ایثار، داستان پناه دادن حتی به سگی درمانده و زخمی که به او پناه آورده بود؛ روایت هشت سال دفاع مقدس از کلام خودش؛ روایت مردم بی دفاع که چگونه درمقابل تجاوز به کشور ایران به پا خواستن روایت هم سنگرانش و هزاران شهید راه حق؛ روایت دختران آفتاب، که سنگرساز مردان سرزمین خود شدند.

کتاب «به وقت پروانه شدن» نوشته شهنار آلوش و ویراستاری زهرا سلیمان در 126 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 89 هزار تومان از سوی انتشارات اردیبهشت منتشر شد. طراحی جلد کتاب نیز بر عهده محمد میرزایی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها