سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
اقتصاد ارزیابی و مبادله‌ای؛ نیروی محرک پایگاه‌های اصلی فرهنگ مدرن

بوریس گرویس در این کتاب نگاهی می‌اندازد به اقتصاد ارزیابی و مبادله‌ای که نیروی محرک پایگاه‌های اصلی فرهنگ مدرن یعنی بازار روشنفکری و بایگانی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بوریس گرویس در این کتاب نگاهی می‌اندازد به اقتصاد ارزیابی و مبادله‌ای که نیروی محرک پایگاه‌های اصلی فرهنگ مدرن یعنی بازار روشنفکری و بایگانی است. زمانی که ایده‌ها از زمینه‌ای به زمینه‌ دیگر منتقل می‌شوند، نومایگی پدید می‌آید. جابه‌جایی پیوسته‌ مرز بین امور باارزش و بی‌ارزش، یا فرهنگ و بی‌حرمتی، در کانون بررسی گرویس قرار دارد.

نوآوری عبارت از پیدایش چیزی از پیش پنهان نیست. در کار نوآورانه‌ فکری و هنری، ارزش چیزی که همیشه از قبل دیده و شناخته شده است دوباره ارزیابی می‌شود. ارزیابی دوباره‌ ارزش‌ها شکل کلی نوآوری است.

در «مقدمه» این کتاب می‌خوانیم: «در دوران به اصطلاح پسامدرن ما، هیچ موضوعی به اندازه نومایگی نابهنگام به نظر نمی‌رسد. جست و جوی امر نو عموما با ناکجا و امید و آرزو برای آغازی نو در تاریخ و دگرگونی اساسی شرایط هستی انسان در آینده پیوند دارد. امروزه به نظر می‌رسد درست همین امید تقریبا به كل از بین رفته است. دیگر به نظر نمی‌رسد که آینده نویدبخش چیزی اساسا نو باشد. در عوض، ما واریاسیون‌های بی‌پایان آنچه را از قبل وجود دارد پیش خود تصور می‌کنیم. از نظر عده زیادی یأس‌آور است که آینده را به صورت بازتولید بی‌پایان گذشته و اکنون تصور کنیم. از نظر عده‌ای دیگر عصر جدیدی در فعالیت اجتماعی و هنری در حال ظهور است، عصری رها از قیدوبند احکام امر نو و انواع ایدئولوژی‌های آینده‌گرای ناکجایی و تمامیت طلب. در هر حال، اکثر نویسندگان معاصر بر این باورند که مشکل امر نو تقریبا به تمامی حل شده است.

اصطلاح «پسامدرنیسم» را می‌توان به شیوه‌های بسیاری تفسیر کرد و مؤلفان مختلف معانی بسیار مختلفی بدان نسبت می‌دهند. در کتاب حاضر، پسامدرنیسم به معنای تردید اساسی درباره امکان نوآوری تاریخی در نظر گرفته می‌شود، تردیدی که تقریبا با همه مؤلفان پسامدرنیسم - در مقابل مدرنیسم و گرایش آن به امر نو مرتبط است. اما پسامدرنیسم نه بر پایان مدرنیته یا غلبه بر آن بلکه، درست برعکس، بر ناممکنی‌اش دلالت دارد. از این نظرم پسامدرنیسم در تقابل با مدرنیسم است که به تخطی، چیرگی بر امر کهنه و زیر پا گذاشتن مرزها گرایش داشت.»

بخش اول این کتاب درباره «امرنو در بایگانی» است. بخش دوم به «استراتژی‌های نوآوری» می‌پردازد و در بخش سوم «مبادله نوآورانه» مورد بحث قرار می‌گیرد. فهرست مطالب این کتاب در بخش اول شامل: امر نو میان گذشته و آینده، امر نو صرفا امر دیگر نیست، امر نو نه در بازار ریشه دارد نه در اصالت، امر نو ناکجایی نیست، امر نو به مثابه امر با ارزش دیگر، امر نو و مد، و در بخش دوم شامل: نوآوری به مثابه ارزیابی دوباره ارزش‌ها، نوآوری و خلاقیت، پاد استدلال بوم شناختی و ارزش‌گذاری و ارزش‌زدایی است.

در بخش سوم زیر مباحثی چون: اقتصاد فرهنگی مبادله، مبادله نوآورانه و مسیحیت، تفسیرهای مبادله نوآورانه، مرزهای ارزشی فرهنگی و نابرابری اجتماعی و اندیشه به مثابه مبادله نوآورانه پوشش داده شده است.

کتاب «امر نو» نوشته بوریس گرویس با ترجمه اشکان صالحی در 197 صفحه و با قیمت 88000 تومان از سوی نشر نی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها