یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
نقش پررنگ «امام خمینی (ره)» در قیام ۱۵ خرداد انکارناپذیر است

نقش پررنگ «امام خمینی (ره)» در قیام ۱۵خرداد انکارناپذیر است در عین حال این رخداد تاثیر مستقیمی بر حوزه‌های علمیه داشته است که در بخش‌های مختلف کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی باقری درباره کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» گفت: کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» مجموعه خاطراتی است که توسط حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بیان شده، من در این نگارش این کتاب تلاش کردم تا محور گفت‌وگو‌ها و بیان خاطرات را بر قیام ۱۵خرداد متمرکز کنم.

وی ادامه داد: نقش پررنگ «امام خمینی (ره)» در قیام ۱۵خرداد انکارناپذیر است در عین حال این رخداد تاثیر مستقیمی بر حوزه‌های علمیه داشته است که در بخش‌های مختلف کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب»  به آن پرداخته شده است.

باقری در مورد سبک نوشتن کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» اظهار کرد: کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» به سبک تاریخی نوشته شده، این کتاب مستند بر پایه خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی شکل گرفته است، خاطراتی که از وقایع و رخداد‌های ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ شکل گرفته،

درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب
وی افزود: کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» ساده و روان نوشته شده و به شیوه پرسش و پاسخ تدوین گردیده است، اما تنها پاسخ‌ها در آن منعکس شده و از بیان پرسش‌ها صرفه نظر کردم، زیرا این شیوه نگارش جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد، مصاحبه‌های من با حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی در سال‌های ۷۲ انجام شد و پس از تنظیم و بازنویسی برای چاپ ارائه گردید. این کتاب پنجاه و هشتمین کتاب از مجموعه «یادها» محسوب می‌شود.

وی در مورد فصل‌های کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» بیان کرد: این کتاب دارای دو فصل مجزا است که در بخش ابتدایی به اتفاقاتی که زمینه را برای قیام ۱۵ خرداد فراهم کرده و همچنین رهبری «امام خمینی(ه)» پرداخته است و فصل دوم کتاب نیز تلاش دارد تا وقایع و رخداد‌های بعد ۱۵ خرداد و همچنین نقش تاثیرگذار آن بر پیروزی انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.

باقری پیرامون خصوصیات تصویری «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» بیان کرد: بخش‌هایی از کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» مختص سخنرانی‌های «امام خمینی (ره)» بوده و در بخش‌های مختلف کتاب نیز از عکس‌های مرتبط و توضیحاتی لازم برخوردار است تا بر جذابیت کتاب بیفزاید.

رخدادها تکان دهنده قیام ۱۵ خرداد
وی کتاب ویژگی‌های مضمونی کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» ابراز کرد: کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» پر از فراز و نشیب بوده و در عین حال بیان کننده رخداد‌های تکان دهنده‌ای از قیام ۱۵خرداد است که برای مخاطب جذاب خواهد بود، همینطور نشان می‌دهد در قیام ۱۵خرداد چه ایثار و از خود گذشتگی‌هایی شکل گرفته، این امر نقش مهم و ارزنده‌ای در آگاهی مردم نسبت به رویکردهای غلط حکومت پهلوی دارد.

وی اظهار کرد: در کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» رویداد‌ها و وقایع بر اساس مستندات شکل گرفته و نوشته شده که خود بر ارزش تاریخی کتاب افزوده است کتابی که می‌تواند در آینده به عنوان بیان کننده بخشی از وقایع تاریخ انقلاب اسلامی ایران باشد.

باقری پیرامون فصل اول کتاب «درباره امام خمینی، ۱۵ خرداد و مسئله انقلاب» بیان کرد: فصل اول کتاب در برگیرنده و بیان کننده شرایط حاکم بر جامعه آن روزگار است که عموما در قالب خاطرات مطرح شده به عبارت دیگر کند و کاوی شکل گرفته بر پایه رخداد‌های سال ۱۳۴۲ است، قیام مردم، اعتراضات گسترده و رویکرد‌های جامعه آن روز را بیان می‌کند، در عین حال نشان می‌دهد قیام ۱۵ خرداد از چه جنسی است و تا چه میزان از مذهب و اعتقادات مردم سر چشمه گرفته است.

نقش روحانیت در قیام ۱۵ خرداد 
وی نقش روحانیت را در قیام ۱۵خرداد بسیار مهم دانست و اظهار کرد: از آنجا که قیام ۱۵خرداد از اعتقادات و عقاید آن روز مردم سر چشمه می‌گرفت می‌توان به این نتیجه رسید که نقش روحانیت بسیار مهم و تاثیر گذار بوده است، در این میان هدایت «امام خمینی (ره)» را نیز نمی‌توان نادیده گرفت همین مسیر در سال ۱۳۵۸ به پیروزی انقلاب انجامید و تحولی بزرگ را در تاریخ کشور ما رقم زد.

باقری به ابعاد شخصیتی و عملکرد سید هادی خسروشاهی پرداخت و بیان کرد: سید هادی خسروشاهی کار خود را با نهضت مقاومت آغاز کرد و در ادامه با نهضت آزادی مسیر خود را ادامه داد هر چند در آن روزگار عموما احزاب بر اساس منافع خود وارد مبارزه می‌شدند و کمتر توده مردم را در نظر می‌گرفتند آن‌ها حتی با ادامه حکومت پهلوی مخالف نبودند و اعتراض آن‌ها تنها به دخالت در امور دولت محدود می‌شد، با شکل گیری قیام ۱۵خرداد و در ادامه آن دستگیری «امام خمینی (ره)» شرایط تغییر کرد و قیام شکل دیگری را به خود گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها