سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
بازنشستگی و مهاجرت به خارج کشور یا کار و مبارزه با دشمن در داخل کشور؟/ آزادی خرمشهر

به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر، به معرفی کتاب «تکاوران خرمشهر» که حاصل 34 روز مقاومت در برابر رژیم بعثی است، می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تکاوران خرمشهر» عنوان اثر منتشر شده‌ی سیدقاسم یاحسینی نویسنده بوشهری و چهره شناخته شده در ادبیات دفاع مقدس است. از جمله آثار او در زمینه دفاع مقدس می‌توان به «پنهان زیر باران»، «یک دریا ستاره»، «مهمان فشنگ‌های جنگی»، «شلیک آخر»، «زیتون سرخ»، «دنیا علیه ایران؛ توهم یا واقعیت» و «کمان زنانه» اشاره کرد. یاحسینی در «تکاوران خرمشهر»، مجموعه‌‌ی خاطرات ناخدا یکم تکاور هوشنگ صمدی، که حاصل تلاش بی­‌وقفه و ساعت‌ها مصاحبه بوده، را در شش فصل تنظیم کرده است. این نویسنده تاکنون آثار فراوانی در حوزه ادبیات دفاع مقدس وارد بازار کرده است.

این کتاب متشکل از فصل­‌های: "جنگ تکاوران در خرمشهر"، "حماسه تکاورها در خرمشهر"، "تکاوران در خونین‌شهر"، "سقوط خرمشهر"، "تکاوران در کوی ذوالفقاری و جاده آبادان به ماهشهر" و "تکاوران در روز آزادی خرمشهر" است. در انتها فصل‌ها و در پایان، تصاویر ناخدا یکم از دوران جوانی و آموزش در دانشکده افسری تا زمان حال و مصاحبه با رسانه‌­ها می­‌باشد.

سید قاسم یاحسینی، نویسنده تکاوران خرمشهر در سال ١٣٤٤ در شیراز متولد شد. او یکی از پرکارترین مورخان بوشهری به شمار می‌رود و از سال ١٣٧٠ تاکنون نزدیک به هفتاد جلد کتاب در زمینه‌های بوشهرشناسی‏، تنگستان‌شناسی، خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی و تاریخ روشنفکری در ایران منتشر کرده­است. نگاه او همواره انتقادی و زبانش صریح و بی‌پرده است و جانبازان را میراث با ارزش جنگ می­‌خواند.

ناگفته‌های بسیاری از رشادت‌های مردم غیور ایران اسلامی در روزهای دفاع مقدس در قلب مبارزان، فعالان، رزمندگان، و ایثارگران آن روزهای مقدس باقی مانده است. هر روز که دیرتر به جمع‌آوری این ناگفته‌ها اقدام کنیم بیشتر گرد فراموشی بر این خاطرات ارزشمند می‌نشیند.

در اکثر مواقع داستان­‌ها و روایت­‌هایی که از جنگ می‌شنویم و یا می­‌خوانیم در وصف و چگونگی پیروزی رزمندگان در عملیات­‌های معروف است. آن­قدر از این قبیل توصیفات اشباع شده­‌ایم که همه ما جزئیات آن عملیات‌­ها را ازبریم. روایت‌­های زیادی از زبان افراد مختلف حاضر در آن عملیات موجود است. حتی روایت­‌هایی از زبان عراقی­‌ها. اما کمتر به روایت نبردهایی که منجر به شکست ایرانی­‌ها شده، پرداختیم. از روزهای سخت و طاقت­‌فرسایی که در محاصره دشمن قرار داشتند و تنها خوراک آن‌­ها یک تکه نان بوده، صحبتی به میان نیامده­‌است. در صورتی که جنگ تنها چهره زیبا و پیروزی­‌های پیاپی که در ذهن ما هک بسته، نیست. همان­‌طور که از قدیم گفتند بعد هر شکستی، پیروزیست، موفقیت‌­های جنگ نیز بعد از شکست­‌ها و زمین‌خوردن­‌های بسیار بدست آمده‌­است.

"تکاوران خرمشهر" روایتی است واقعی و بدون اقراق از هنگام ورود عراقی­‌ها به خاک خرمشهر تا زمان پیروزی و خروج آن­‌ها. این کتاب بیانگر شکست­‌هاسیت که راوی بدون هیچ سانسوری و بی­‌پروا برای مخاطب روایت می­‌کند. تک‌­تک اقداماتی که صورت گرفته تا امروز نه تنها خرمشهر بلکه ایران در آزادی کامل باشد.

هوشنگ صمدی که فرمانده گردان یکم تکاوران و جانشین فرمانده منطقه دوم دریایی بوشهر است در روز سی‌و‌یک شهریور سال 1359 به ستاد تکاوران می­‌رود. او بازنشسته شده و برگه­‌های بازنشستگی خود را امضاء می­‌کند. صمدی می‌­تواند به خارج از کشور برود و در آنجا زندگی کند و یا لااقل به مسافرتی چند ماهه رفته و لذت ببرد. اما با دیدن اولین هواپیما جنگنده عراقی بر روی سر خود، درخواست خود را پس می­‌گیرد و مجددا به ارتش بازمی­‌گردد. او خود را در برابر سرنوشت کشور مسئول می­‌داند. فورا به خرمشهر اعزام شده و با تمام توان از سرزمین خود دفاع می­‌کند.

صمدی در این کتاب به بیان اقدامات تکاوران برای آزادسازی خرمشهر می‌­پردازد و خاطرات خود را را بی­‌پروا و بدون اقراق بازگو می­‌کند. او یادآور می‌­شود که چگونه تکاوران خرمشهر نقشه عراقی­‌ها که قصد تصرف کل خرمشهر را در یکی دو روز را داشتند، نقش برآب می­‌کنند. رژیم بعثی در یک هفته اول با مقاومت سخت مردم و جوانان خرمشهری و ایرانی مواجه شدند که همین امر سبب می‌­شود، دشمن خط سیرش را تغییر دهد. آن‌ها جاده خرمشهر به اهواز را قطع کردند اما مجددا با مقابله تکاوران مواجه شدند. این بار بر روی رودخانه کارون پل زدند که خود را به آبادان برسانند. در ابتدا تکاوران مجبور به عقب‌­نشینی شدند اما پس از مقاومت‌­های بسیار که منجر به جراحت و شهادت افراد زیادی ­شد، موفق به پس گرفتن خرمشهر می‌­شوند.

هوشنگ صمدی در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۱۸ در روستای شیخ کلخوران، اردبیل زاده شد. پدرش شیرعلی صمدی کلخورانی و مادرش قِزخانم نام داشتند. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، با مهاجرت به تهران، تحصیلات متوسطه را تمام کرد و پس از اخذ دیپلم متوسطه به دانشکده افسری ارتش راه یافت. صمدی از سال ۱۳۳۷ به خدمت ارتش شاهنشاهی درآمد و از این سال فعالیت رسمی در نیروی زمینی ارتش را آغاز کرد. در سال ۱۳۵۴ به نیروی دریایی ارتش منتقل شد. جهت گذراندن آموزش‌های حرفه‌ای، به بریتانیا سفر کرد. همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق بعنوان یکی از فرماندهان ارشد گردان تکاوران دریایی بوشهر محسوب می‌شد. او در آغاز جنگ در حالی که بازنشستگی وی ابلاغ شده بود، به ارتش بازگشت و در سلسله عملیات‌های نبرد خرمشهر، حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر به همراه دیگر تکاوران ارتش، نقش کلیدی ایفا کرد. در روزهای نخست جنگ، تیپ تکاوران تحت امر او بمدت ۳۴ روز در مقابل ارتش عراق از خرمشهر دفاع نمود، وی در این مدت ۸ بار مجروح شد. او در چندین نبرد دیگر همچون عملیات مروارید و عملیات ثامن‌الائمه نیز حضور فعال داشت. صمدی از جانبازان جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود.

ناخدا یکم افسری شجاع، دلیر، با کفایت و بسیار ایران‏‌دوست که به فرماندهی او، تکاوران، نیروهای مردمی موفق شدند ارتش عراق را هفته‏‌ها در خرمشهر زمین‏‌گیر کنند و ضربات و تلفات سنگینی بر تجهیزات و نفرات متجاوزان به آب و خاک ایران زمین وارد کنند.

روایتی که می‌خوانید روایتی چند صفحه‌ای نیست. کلمه به کلمه کتاب رنجی است که به رزمندگان گذشته است و همچنان با ‌آن‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها