دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
سیمای پژوهشی شعر کودک و نوجوان در هفت آینه

کتاب «هفت آینه» نوشته سید احمد میرزاده، نویسنده و پژوهشگر ادبی به بررسی آثار پژوهشی در حوزه شعر کودک و نوجوان اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید احمد میرزاده در جدیدترین اثر خود به نام «هفت آینه» کتاب‌های نظری شعر کودک و نوجوان در ایران را از هفت منظر بررسی کرده است. از آنجا که نویسنده چکیده اصلی ترین مباحث هر یک از کتاب‌های تئوریک شعر کودک را در این اثر آورده است خواننده از مراجعه به آثار پژوهشی دیگر بی‌نیاز می‌شود. علاوه بر این تحلیل‌های نموداری و آماری آن، دید دقیقی از وضعیت شعر کودک و نوجوان ارایه می‌کند.

نویسنده در این اثر اشاره کرده که به تناسب شغل، آثار و علاقه‌مندی خود، همواره با این مسایل روبه‌رو بوده که معیارهای ارزیابی شعر کودک چیست؟ ناشرانی که برای کودکانِ ایران کتاب چاپ می‌کنند ‌باید با چه معیارهایی یک مجموعه شعر را شایسته انتشار بدانند؟ خانواده‌هایی که برای فرزندان خود کتاب شعر می‌خرند شعر خوب را از بد چگونه تشخیص دهند؟ شاعرانی که می‌خواهند برای کودکان شعر بگویند باید خود را به چه توانمندی‎هایی مجهز کنند؟ شعر خوب کودک چه ویژگی ‌هایی دارد؟ و چگونه می‌توان تناسب لفظ و معنا را برای این طیف وسیع که از خردسالی تا سال‎های نزدیک به جوانی گسترده است رعایت کرد؟ این موضوعات سبب شده به فکر نگارش کتاب «در هفت آینه» بیفتد و هدف اصلی میرزاده از نگارش این کتاب، رسیدن به پاسخ این پرسش است که «آیا مجموعه کتاب‎های پژوهشی که در ایران در زمینه شعر کودک و نوجوان نوشته شده، توانسته است نیاز مخاطبان را برای داشتن معیارهایی شفاف و همه‌پذیر برطرف کند؟»

در کنار این هدف اصلی، مواردی چون ارایه سیمایی کلی از کارنامه پژوهش‎ های شعر کودک در ایران، معرفی اساسی‌ترین نظریه‌ها و مباحث مطرح در پژوهش‎های شعر کودک در ایران، بررسی روش‎ها، منابع و استدلال‎های ارائه‌شده در کتاب‎های نظری شعر کودک و شناسایی نقاط قوت و ضعف این کتاب‎ها و معرفی مهم‌ترین خلاهای پژوهشی این عرصه به پژوهشگران شعر کودک نیز درنظر گرفته شده است.

میرزاده در این اثر، کتاب‌های نظری شعر را حداقل با هفت رویکرد استدلالی، استنادی، ساختاری، روشنگری، ابزارشناختی، ارتباطات میان‌رشته‌ای، ارتباطات میان‌رشته‌ای و مخاطب‌شناسی بررسی کرده و به همین جهت نام کتاب را «در هفت آینه» گذاشته است.

این کتاب چهار فصل دارد. فصل اول، نگاهی به تاریخچه و سیمای کلی شعر کودک و نوجوان در ایران دارد و میرزاده در فصل دوم، سیمای کلی پژوهش‌های شعر کودک و نوجوان در ایران را ترسیم می‌کند. نویسنده در فصل سوم، کتاب‌های نظری منتشرشده درایران درزمینه شعر کودک و نوجوان (1352-1395) را بررسی می‌کند و تحلیل، نتیجه‌گیری پژوهش انجام شده نیز در فصل چهارم آمده است. 

کتاب «درهفت آینه» یک کتاب پژوهشی برآمده از دل مساله است که خرداد 1401 توسط نشر طلایی به بازار آمده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها