سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
«ایران‌شهر» از جایی می‌گوید که هرکسی آن را ندیده است

رمان «ایران‌شهر» به قلم محمدحسن شهسواری از خرمشهری می‌گوید که میلیون‌ها هم‌وطن نه در زمان جنگ تحمیلی و نه حالا آن‌جا را ندیده‌اند؛ اما این مجموعه چندجلدی مثل دری است که به گذشته‌های نه‌چندان دور باز می‌شود و درک آن‌روزها را برایمان کمی آسان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ خرمشهر را با دلهره‌های روزهای آغازین جنگ تحمیلی می‌شناسند و شجاعتی که در روزهای منتهی به آزادسازی آن در چشم سربازان و فرماندهان دیده می‌شد. خرمشهر دیروز با امروز آیا تفاوتی دارد؟ این را باید در نوشته‌های کسانی دید که هم آن‌روزها را دیده‌اند و هم این‌روزها را. خرمشهر آن‌قدر حرف برای گفتن دارد که اگر نسل‌های پیاپیِ نویسنده‌های ایرانی از آن بنویسند باز هم روایت برای آشکارکردن در تنِ زخمی خود دارد. 

 
محمدحسن شهسواری یکی از آن نویسندگانی است که به این منطقه پرماجرا روی آورده است و در مجموعه چندجلدی «ایران‌شهر» از روزهای نخست جنگ می‌گوید تا سقوط خرمشهر. از آن روزهای رازآلود و پرتنش.

«ایران‌شهر» یادآوری می‌کند که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آغاز دفاع مقدس کشومان در برابر تهاجم رژیم بعث عراق، خرمشهر صحنه نبرد خیابانی میان مدافعین خرمشهر و نیروهای متجاوز بعثی شد و پس از مدتی در ۴ آبان ۵۹ این شهر به دست نیروهای متجاوز اشغال شد. سرانجام در خرداد ۶۱ طی یک سلسله عملیات این شهر آزاد شد و سرنوشت جنگ تغییر کرد.

محمدحسن شهسواری این کتاب را بر اساس مستندات جمع‌آوری شده‌اش به رشته تحریر‌ درآورده است.

در معرفی کتاب آمده است:
«در نظر بگیر قهرمانی بی‌بدیل را که قصه ندارد. خود را با همه جسم و جان به دیواره‌های قفس روزمرگی می‌کوبد برای رهاشدن و نشستن در قصه‌ای؛ قصه‌ای که بتواند با آن، همه شجاعت‌ها، فداکاری‌ها، نیک‌سرشتی‌ها، ذوب‌شدن‌ها و بازرستن‌هایش را بروز دهد. انسان‌های بزرگ از سرزمین‌هایی می‌آیند که توان سرودن حماسه‌های سترگ داشته باشند.»

مجموعه چندجلدی «ایران‌شهر» به قلم محمدحسن شهسواری از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. تاکنون سه جلد از این مجموعه در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. به گفته نویسنده جلدهای بعدی اثر نیز در حال نگارش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها