یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمدیم تا بگوییم بچه‌ها هم کتاب می‌نویسند

زهرا کبیری اظهار کرد: ما امسال برای اولین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کردیم که  خلق کتاب توسط بچه‌ها را به مخاطبان کودک و نوجوان و خانواده‌ها معرفی کنیم.

زهرا کبیری (مدیر نشر ورتا) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درخصوص فعالیت‌هایش در حوزه نشر عنوان کرد: از سال ۹۴ مجوز نشر ورتا را دریافت کردیم. قبل از آن سابقه تصویرگری کتاب کودک داشتم و مشتاق بودم که بچه‌ها خودشان تصویرگری کتاب انجام دهند و این ایده تصویرگری به این رسید که چرا بچه‌ها خودشان داستان ننویسند و در نهایت کتابی داشته باشند که نویسنده و تصویرگر آن خودشان باشند.
 
این فعال فرهنگی در ادامه افزود: در راستای تحقق این ایده شروع به تحقیق کرده و با عده‌ای از کارشناسان صحبت کردیم تا متوجه شویم این کار تا چه حد می‌تواند برای بچه‌ها مناسب باشد. نظرهای مختلف موافق و مخالفی وجود داشت. اما برآیند کلی این بود که اگر این کار به شیوه درست انجام شود می‌تواند تاثیر خوبی روی بچه‌ها داشته باشد.
 
وی در ادامه توضیح داد: سال ۹۴ به کمک آموزش و پرورش جشنواره‌ای برگزار کردیم که عده‌ای از کودکان تعدادی کتاب کاغذی درست کردند و داستان نوشتند و تصویرگری کردند و ما از بین این آثار، تعدادی را انتخاب کردیم و به عنوان جایزه، آن کتاب‌ها را چاپ کردیم. در حال حاضر هر چند وقت یکبار، از طریق نشر ورتا و در صفحه مجازی نشر فراخوان اعلام می‌کنیم و بچه‌های علاقه‌مند به داستان‌نویسی و تصویرگری، آثارشان را برای  ما ارسال می‌کنند. پس از بررسی آثار توسط کارشناسان نشر، کتاب‌های منتخب را به صورت رسمی منتشر می‌کنیم. درضمن، ما در نشر ورتا به بچه‌های مولف حق‌التالیف نیز پرداخت می‌کنیم که میزان آن درصدی از مبلغ پشت جلد هر عنوان کتاب است.
 
او همچنین مطرح کرد: راه دیگری که به داستان‌ها و تصاویر بچه‌ها دست پیدا می‌کنیم سایت «کتاب خودم» است. به این صورت که بچه‌ها در سایت «کتاب خودم» بسته‌هایی تهیه می‌کنند و خروجی این بسته‌ها، کتاب‌هایی می‌شوند که در ۲ جلد، ۵ یا ۱۰ جلد برای تشویق بچه‌ها به کتاب نوشتن و کتاب خواندن، چاپ می‌شوند و از میان آنها کتاب‌هایی که برای مخاطب کودک جالب باشند انتخاب و منتشر خواهند شد. مانند کتاب «پنج راه برای رسیدن به آرزوی داشتن داداش».
 
این ناشر در ادامه بیان کرد: مساله اصلی این است که کتاب‌ها بازار بالقوه‌ای ندارند و این بازار باید ایجاد شود و یکی از دلایلی که ما امسال برای اولین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کردیم این بود که نشر و این شیوه خلق کتاب توسط بچه‌ها را به مخاطب کودک و نوجوان و خانواده‌ها معرفی کنیم؛ رده سنی کتاب‌ها معمولا از 6 تا 14 سال است. البته برخی در سنین پایین‌تر هم با ما همکاری کرده‌اند.
 
مدیر نشر ورتا، با اشاره به این‌که خیلی از مردم منتظر بودند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دوسال به صورت حضوری برگزار شود تا بیایند و کتاب بخرند، درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه در ترویج کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: اگر از لحاظ مالی تهیه و خرید کتاب برای افراد مسئله نباشد، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تاثیر خوبی دارد، اما مهم‌تر این است که از همان ابتدا در مدارس طوری آموزش دهند که بچه‌ها کتاب را دوست داشته باشند و با عشق به کتاب خواندن بزرگ شوند و از آن فراری نشوند و جز کتاب‌های درسی، کتاب‌های دیگر هم مطالعه کنند. این فرهنگسازی می‌تواند به تدریج و در مدارس اتفاق بیفتد.
  
زهرا کبیری در پایان سخنان خود درباره تازه‌های نشر ورتا گفت: کتاب «دستی که درد می‌کرد» از جدیدترین کتاب‌های ماست که قرار است برای آن جشن رونمایی بگیریم. این کتاب را سها علایی ۱۰ ساله نوشته و تصویرگر کتاب هم افرا مکتبی هشت ساله است. بخش دیگر فعالیت نشر ورتا ترجمه کتاب‌هایی است که به دست کودکان کشورهای دیگر خلق شده است. مثل کتاب «هایدی» که نویسنده آن کودکی استرالیایی بوده و آن را به تعدادی کودکان ایرانی ۱۰ تا ۱۲ سال مقیم استرالیا دادیم تا ترجمه کنند. در حقیقت مترجمان این کتاب هم بچه‌ها هستند. البته به صورت معکوس هم این شیوه را انجام می‌دهیم، یعنی کتاب‌هایمان را بچه‌های کوچک به زبان انگلیسی ترجمه می‌کنند و برای چند ناشر در خارج از کشور می‌فرستیم تا چاپ شود.  نشر ما در این راه نگاه اقتصادی کوتاه مدت ندارد و معتقدم باید در کارهای فرهنگی ابتدا هزینه و فرهنگ‌سازی کرد و این خود یک نوع سرمایه‌گذاری است تا بعدها به سوددهی اقتصادی هم برسد.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها