شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
«گاهنامه تئوفانس» تاریخ ایران را تا زمان خلافت مامون عباسی شرح می‌دهد

گاهنامه تئوفانس رخدادهای سال ۶۰۲ تا ۸۱۲ میلادی را گزارش کرده که چند سالی پیش از برآمدن اسلام را تا زمان خلافت مامون عباسی در برمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «گاهنامه تئوفانس» را محمود فاضلی‌بیرجندی به فارسی برگردان کرده و از سوی انتشارات برسم در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

گاهنامه تئوفانس رخدادهای سال ۶۰۲ تا ۸۱۲ میلادی را گزارش کرده که چند سالی پیش از برآمدن اسلام را تا زمان خلافت مامون عباسی در برمی‌گیرد.
 
محمود فاضلی‌بیرجندی می‌گوید: برای ما ایرانیان که درد کمبود منابع کهن تاریخی داریم این دسته کتاب‌ها بخش‌هایی را از تاریکی‌ها و نادانسته‌ها روشن می‌گرداند. ارج ویژه این کتاب آن است که در همان روزگاری نوشته شده که از آن خبر می‌دهد و پژوهش آیندگان درباره آن نیست.

دو نمونه کوتاه از خبرهای کتاب را در زیر بخوانید:

سال ۶۰۳  
در این سال خسرو، شاهنشاه پارس، سپاهیان عظیمی گرد آورد و به جنگ روم فرستاد. ژرمانوس که این خبر را شنید به هراس افتاد، اما چاره‌ای نبود، و وارد کارزار شد. او خود هم در نبرد زخم برداشت، اما محافظانش او را به سلامت از معرکه به در کشیدند و به کنستانتینا رساندند. رومیان در این جنگ شکست خوردند، و ژرمانوس هم در روز یازدهم درگذشت. 

فوکاس برای آرام نگه‌داشتن آبارها، پیمان‌هایی را که با خاقان داشت استوارتر کرد، و لشکریانش را هم از اروپا به آسیا برد. بخشی را به جنگ پارس‌ها فرستاد و بخش دیگر را مامور کرد تا نرسس را در ادسا فروگیرند.  
در همین حین، خسرو نیز همزمان با رومیان وارد آرخامون شد؛ نبرد را با حمله‌ای آغاز کرد که با پیلان به دژ صورت داد  و پیروزی بزرگی بهره خویش گرداند. خیلی از رومیان را زنده اسیر گرفت، و کشت. در پی این کارها به مملکت خودش بازگشت.  

سال ۸۰۹ / ۱۹۳ قمری
در این سال هارون فرمانروای عرب‌ها در ماه مارس در اندرون مملکت پارس، در سرزمین موسوم به خراسان، درگذشت. بر جای او پسرش محمد، نشست که مردی بود نالایق. برادرش عبدالله با لشکریان پدرش، از همان خراسان، بر برادر شورید: این شورش منشا جنگ داخلی در میان اتباع عرب حکومت شد. در آن احوال، اهالی سوریه، مصر، و لیبی، هم تشکیل دولت‌های مجزا دادند و به ضدیت با همدیگر روال اوضاع را پریشیدند. قتل و کشتار و دزدی و نیز همه رقم تبهکاری بر ضد خودشان و نیز بر ضد عیسویانی درگرفت که در قلمرو عرب‌ها به سر می‌بردند. کشتاری که از همدیگر، و نیز از ما، کردند به مدت پنج سالی دوام داشت که دوره آشوب بود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها