دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
روایت زندگی عاشقانه امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در «زير نگاه ماه»

در آستانه سالروز میلاد امام علی (ع)، چاپ چهارم کتاب «زیر نگاه ماه» به قلم سید محمدرضا دربندی و تصويرگری فاميل دشتی از سوی انتشارات كتاب نيستان وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اين كتاب روایتی است عاشقانه از زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است که از زبان حضرت امیرالمومنین بیان شده است.

در ادبیات داستانی ایران برای مخاطبان بزرگسال و نیز جوان و نوجوان و حتی کودک، نمونه‌های بسیاری از بازخوانی و روایت بخش‌هایی از زندگی ائمه معصومین (ع) وجود دارد که بر اساس آن نویسندگان به فراخور حال مخاطب و نگاه هنرمندانه و پژوهشگرانه خود به بازخوانی و بازنویسی فرازی تاریخی از زندگی ائمه پرداخته‌اند. با این همه در نگارش این دست آثار همواره محدودیت‌هایی در روایت از یک معصوم وجود داشته که تنها گره‌گشای آنها خلاقیت و نگاه هنرمندانه نویسنده بوده است.

«زیر نگاه ماه» به این اعتبار اثری جسورانه و عاشقانه از لحظات زندگی دو تن از معصومین (ع) است که در تاریخ زندگی شیعه و نیز در تاریخ اسلام دارای اهمیت بسیار زیادی است. با وجود شباهت‌های متعددی که در اسناد تاریخی درباره شرح زندگی این دو معصوم وجود داشته، این کتاب و نویسنده‌اش با خلاقیتی قابل توجه از داشته‌های تاریخی موجود برای خلق روایتی استفاده کرده که ماده خامش را همه مخاطبان کتاب مطلعند اما روایت عاشقانه در بیان آن را تا پیش از این تجربه نکرده‌اند.

نویسنده این اثر با حرکتی ظریف روی مرز احساس و واقعیت تاریخی، به روایتی کوتاه اما عاشقانه از این زندگی پرشور دست پیدا کرده که از چند زاویه قابل توجه است.

نخست اینکه راوی این کتاب به گواه متن و شواهد امام علی (ع) است و نوشتن روایت عاشقانه از زبان ایشان درباره بزرگ بانوی جهان اسلام و دخت پیامبر اکرم (ص) شجاعت و البته حساسیتی بسیار زیاد می‌طلبد. از سوی دیگر مخاطب این زبان عاشقانه، دختر پیامبر ختمی مرتبت و موضوع آن رابطه عاطفی و عشق آسمانی میان آنهاست.

بدون شک این کتاب از منظر خلق نگاه عاشقانه میان دو چهره آسمانی و مطهر و نیز استفاده از عبارات، جملات و مفاهیمی که در کنار ارایه این رابطه عاشقانه، خدشه‌ای به چهره آسمانی و معصوم این دو شخصیت تابناک تاریخی وارد نسازد، نمونه‌ای در خور توجه به شمار می‌رود.

 این اثر با چنین مختصاتی می‌تواند نمونه‌ای برای حرکت در مسیر خلق آثاری باشد که مبدع نگاهی تازه به زندگی معصومین هستند و زبانی را برای روایت انتخاب می‌کنند که به ذهن و نگاه مخاطب امروزی آثار مکتوب نزدیک‌تر و برای آنها قابل لمس‌تر است.

از سوی دیگر این کتاب از منظر توصیف نوع محبت میان این زوج آسمانی می‌تواند راهنمای مهمی در ایجاد سبک زندگی اسلامی در میان زوج‌های جوان از منظر عاطفی و نیز مقاومت در برابر مصایب زندگی باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها