دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
فنون مرور نظام‌مند و سنتی در یک کتاب

کتاب «مرور نوشتگان(سابقه پژوهش)؛ فنون مرور نظام‌مند و سنتی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به تازگی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مرور نوشتگان (سابقه پژوهش)؛ فنون مرور نظام‌مند و سنتی» نوشته جیل کی.جیسون، لیدیا متسون، فیونا ام. لیسی با ترجمه حوریه احدی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با قیمت 60 هزار تومان به تازگی منتشر شده است.

آشنایی با مرور نوشتگان برای همه پژوهشگران و دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری مفید است، زیرا با ارائه تحلیل جامعی از پژوهش‌های انجام شده، باعث شناخت بهتر موضوع و ابعاد آن می‌شود. 
با بررسی دقیق نوشتگان پژوهش می‌توان مفاهیم کلیدی مربوط به موضوع مورد نظر را بهتر درک کرد، به کمبودها و خلأهای پژوهشی پی‌برد، با ابزارها و آزمون‌های مورد استفاده و یا پیشگامان مطرح در آن حوزه آشنا شد و فرضیه‌های قابل دفاعی برای پژوهش خود مطرح ساخت.

با مرور نظام‌مند می‌توان حجم زیادی از اطلاعات را طبقه‌بندی و تحلیل کرد، انجام آن بسیار ارزشمند و در مسیریابی پژوهش‌های آتی بسیار مفید است، زیرا خواننده با صرف کمترین زمان، اطلاعات جامع و کاملی در حوزه مورد نظر کسب می‌کند.

فهرست این اثر عبارت است از: پیش گفتار مترجم، پیش گفتار مؤلف، این کتاب برای چه کسی مفید است؟، این کتاب از چه لحاظ متفاوت است؟، علت مشارکت هر یک از پژوهشگران و متخصصان اطلاعات و سوابق علمی آنها، ویژگی‌های این کتاب، طراحی کتاب، بخش اول: کسب اطلاعات، فصل اول: مقدمات، فصل دوم: جستجوی اطلاعات، فصل سوم: مهارت‌های خواندن، فصل چهارم: از یادداشت‌برداری تا نوشتن، بخش دوم: استفاده از اطلاعات، فصل پنجم: مرور سنتی، فصل ششم: مرور خود را بنویسید، فصل هفتم: مرور نظام‌مند و فصل هشتم: فراتحلیل، فصل نهم: ارجاع و سرقت علمی.

در بخشی از پیشگفتار مترجم اثر آمده است: کتاب حاضر راهنمایی برای روش‌شناسی پژوهش، به‌ویژه مرور نوشتگان تخصصی است که برای همه پژوهشگران و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مفید است. من برای انجام طرح پژوهشی خود این کتاب را خواندم و از زبان ساده و اطلاعات کامل و کاربردی آن لذت بردم. به دلیل علاقه‌ای که اخیرا به انجام مطالعات مروری شکل گرفته و همچنین نبود کتاب جامعی در این زمینه، تصمیم گرفتم این کتاب را ترجمه کنم تا سایر پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از آن بهره‌مند شوند.

بررسی پژوهش‌های انجام شده به پژوهشگر نشان می‌دهد که در گذشته، چه پژوهش‌هایی در زمینه مورد نظر صورت گرفته است. در واقع پژوهشگر به شناخت بیشتر موضوع مورد نظر و ابعاد آن پی می‌برد. با بررسی دقیق نوشتگان پژوهش می‌توان مفاهیم کلیدی مربوط به موضوع مورد نظر را بهتر درک کرد، به کمبودها و خلأهای پژوهشی موجود در آن حوزه پی برد، با ابزارها و آزمون‌های مورد استفاده در آنها و با پیشگامان مطرح در آن حوزه آشنا شد و فرضیه‌های قابل دفاعی برای پژوهش خود مطرح ساخت.

مرور نظام‌مند و فراتحلیل دو روش بسیار مهم و کاربردی برای مرور نوشتگان هستند که با توجه به حجم بالای اطلاعات در حوزه‌های مختلف و نیاز به طبقه‌بندی و نتیجه‌گیری جامع و کلی از مطالعات انجام شده، انجام آنها بسیار ارزشمند و برای خوانندگان در مسیریابی پژوهش‌های آتی بسیار مفید هستند، زیرا با خواندن این مقالات، خواننده با صرف کمترین زمان، اطلاعات جامع و کاملی در حوزه مورد نظر کسب می‌کنند.
 
در بخشی از پیشگفتار مؤلف اثر هم آمده است: هدف کتاب حاضر این است که راهنمای عملی پژوهش و همچنین تکمله‌ای بر بدنه در حال توسعه متون راهنمای روش‌شناسی پژوهش و به ویژه بخش تخصصی متون مرور نوشتگان باشد. از زمان نوشته تأثیرگذار هارت درباره انجام مرور نوشتگان در اواخر دهه 1980، روش‌شناسی این حوزه با سرعت خوبی پیشرفت کرده است.

ورود روش‌شناسی مرور نوشتگان نظام‌مند از زیست به سایر رشته‌های علمی مباحث قابل توجهی را به این حوزه افزوده است، زیرا باعث ارائه پیش فرض‌های بیشتر و ایجاد رویکرد انتقادی برای انجام مرور نوشتگان و سبک پیکربندی مروز سنتی شده است. 

ما معتقدیم این کتاب برای هر فرد یا هر میزان تخصص که ملزم به انجام مرور نوشتگان است، مفید خواهد بود. اگرچه بیشتر برای استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال انجام پایان نامه کارشناسی ارشد نوشته شده است. برای دانشجویان مقطع دکتری نیز قابل استفاده است، زیرا دراین دوره نیز احتمالا روش نظام مند مرور نوشتگان یا حتی استفاده از روش شناسی مرور نظام مند مناسب خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها