چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
انتشار تصحیح «هدايه الأمه» در هشت جلد

به همت گروه حدیث‌پژوهی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تصحیح کتاب «هدايه الأمه» در 8 جلد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسن زبری قائنی، پژوهشگر گروه حدیث پژوهی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه این اثر به دلیل استقبال بالای مخاطبان به تازگی تجدید چاپ شده است، اظهار کرد: گروه حدیث‌پژوهی از گروه‌های اولیه بنیاد پژوهش‌های اسلامی است؛ در این گروه پژوهشگرانی از حوزه و دانشگاه گرد هم جمع آمده‌اند و در خصوص طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم حدیث به فعالیت می‌پردازند.
 
وی تصحیح، تحقیق، تالیف، ترجمه، باز آفرینی و نشر کتاب‌های حدیثی را از کارهای عمده این گروه برشمرد و گفت: یکی از فعالیت‌های مهمی که برای نخستین بار تصحیح و تحقیق شده و نشر یافته است کتاب «هدایة الامه الی احکام الائمه علیهم السلام» تالیف شیخ حر عاملی است.
 
حجت‌الاسلام زبری قائنی ادامه داد: پس از اینکه شیخ حر عاملی کتاب «وسائل الشیعه» را در مدت 20 سال به رشته تحریر در آورد، تمام احکام منصوصی را که از پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) وجود داشت، در این کتاب جمع‌آوری کرد. از آنجایی كه این كتاب با توجه به روايات فراوان و اجزاء و مجلدات بسیار در دسترس همگان نبود و استنساخ آن مدت زمان طولانی را می‌طلبید، مرحوم شيخ حر عاملى كتاب «هدايه الأمه» را كه تلخيص كتاب «وسائل الشيعة» است، به زبان عربی نگاشت.
 
وی تصریح کرد: مرحوم شیخ حر عاملی می‌فرماید: «این کتاب مشتمل بر احکام اهل بیت (ع) است که هم برای عموم مردم و هم برای علما نگاشته شده است.»
 
این پژوهشگر ادامه داد: گروه حدیث پژوهی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای نخستین بار پس از رحلت شیخ حر عاملی، با جمع‌آوری نسخه‌های متعدد از کتابخانه‌های مختلف 14 نسخه را انتخاب کرد که پس از استنساخ، مقابله، تصحیح و تخریج روایات، کتابی 8 جلدی را منتشر کرد؛ در این مجلدات بیش از 20 هزار روایت موجود است.
 
وی افزود: در این اثر هر بابی 12 فصل دارد که مشتمل بر احکامی از اهل بیت (ع) است، مقدمه آن نیز 14 فصل دارد که به موضوعاتی همچون علم، عقل، شناخت خدا، عدل، نبوت، امامت، معاد، اسلام، ایمان و کفر می‌پردازد.
 
حجت‌الاسلام زبری قائنی ادامه داد: شیخ حر عاملی در خصوص این کتاب می‌فرماید: این کتاب را در 20 سال نوشته‌ام. تمام احکام که منصوص از ائمه اطهار (ع) بوده را در آن جمع‌آوری کرده‌ام و برای تالیف آن نیز بیش از 100 کتاب را ملاحظه کرده‌ام، همچنین تمامی کتاب‌های مولفینی که روایات آنها نقل شده در این کتاب آورده شده و نام علمایی که صحت روایات را تایید کرده اند و اصحاب اجماع، رجال علما و مواردی همچون اجماع و استدلال بر صحت احادیث کتب روایی منقوله و اصطلاحات حدیثی و... در این کتاب قید شده است.
 
پژوهشگر گروه حدیث پژوهی بنیاد پژوهش‌های اسلامی خاطر نشان کرد: این عالم بزرگوار در 21 رمضان سال 1104 هجری قمری چشم از جهان فرو بست و در مدرسه میرزا جعفر واقع در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها