چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
بلاهایی که کرونا بر سر گردشگری آورد/ تاثیر کرونا در صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی

در کتاب «سفر به دنیای کرونا» به نحوه سفر در دوران کروناویروس و همچنین ذکر مراحل شیوع کرونا در سراسر جهان پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) صنعت گردشگری و هتلداری بعد از نفت دومین صنعت پول‌ساز در سراسر جهان محسوب می‌شود به طوری که امروزه نقش گردشگری و تاثیر آن در اقتصاد و فرهنگ کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است.

با شیوع کرونا تیر خلاصی به صنعت گردشگری و هتلداری زده شد و باعث شد این دو صنعت مثل شیشه شکسته شوند. این موضوع نه تنها در واحدهای سازمانی، بلکه در نیروی انسانی به وضوح احساس می‌شده است و نیروی انسانی فعال در این دو صنعت شکسته شده‌اند.

به اعتقاد مولفان کتاب «سفر به دنیای کرونا (تاثیر آن در صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی» (آرش ظهراب‌نیا و پانته‌آ روغنگیرها) کارشناسان حدود پنج سال زمان برای ترمیم صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی پیش‌بینی می‌کنند و ضرری که ویروس کرونا در سال 2019 به صنعت گردشگری وارد کرد چندین برابر ضرری است که در کل بحران اقتصادی سال 2008 به صنعت توریسم وارد شده بود. به گفته رئیس سازمان گردشگری آلمان نخستین نشانه‌های کاهش تعداد گردشگران بعد از بحران مالی جهانی از سوی گردشگران آمریکایی مشاهده شد.

اما نگاه مولفان بیش از همه به راهنمایان گردشگری است و آن‌ها معتقدند راهنمایان گردشگری رسمی دست خالی‌ترین قشر صنعت گردشگری در دوران کرونا بودند. کسانی که کارفرما نداشتند، بیمه نبودند و نمی‌توانستند از تسهیلات دوران کرونا سود ببرند. بسیاری از آن‌ها سعی کردند به سمت شغل‌های موقتی چون رانندگی تاکسی‌های اینترنتی بروند و در فضای مجازی به کلاس‌های آنلاین روی بیاورند و برخی هم به سمت تورهای غیرقانونی رفتند.

در فصل اول کتاب به تئوری گردشگری شیشه‌ای، تاثیر بحران مالی سال 2008 بر صنعت گردشگری، آژانس‌های بی‌مسافر و هتل‌های خالی، راهنمایان گردشگری، رستوران‌ها و کافه‌ها در بحران ویروس کرونا و تحلیل عملکرد رفتاری پرداخته شده است. در فصل دوم هم نویسندگان به موضوع شیوع کووید 19 پرداخته‌اند و مسائلی مانند مقدمه گردشگری، ویروس کرونا با صنعت جهانی گردشگری چه کرده است؟ و تاخت و تاز کرونا در کشورهای اروپایی را بررسی کرده‌اند و در آن مسائلی مانند اروپا در مواجهه با کرونا، نسل بعدی اتحادیه اروپا، توقف گسترش کووید 19، آمریکا در جایگاه هفتادم، عملکرد آلمان، ایتالیا و فرانسه در مقابله با کرونا، مدیریت بحران ویروس کرونا کشورهای اروپایی، ویروس کرونا و شرایط مهاجرت به استرالیا، ایجاد اعتماد بین شهروندان و ترویج همکاری موثر در کل کشور اشاره شده است.

در بخش نتیجه‌گیری هم نجات صنعت گردشگری از ازبکستان تا استرالیا، اقداماتی برای بهبود صنعت گردشگری، تجربیات کشور در مقابله با کرونا، تغییرات سفر در دوران کرونا و سناریوهای گردشگری بین‌المللی در سال 2020 پرداخته شده است. در فصل سوم هم دوران پساکرونا، زندگی پساکرونا و جهش تولید، تغییر فرهنگ زندگی فردی و اجتماعی مردم در پساکرونا، پیشنهاد یاتا چیست؟، چه آینده‌ای در راه است؟، نه ترند صنعت جت‌های خصوصی، آینده گردشگری در پساکرونا، شش پیشنهاد برای بهبود صنعت گردشگری، نقش دیپلماسی اقتصادی در خروج از بحران گردشگری بررسی شده است.
 

ویروس کرونا چه تاثیری روی اقتصاد صنعت گردشگری ایران داشته است؟
آمار نشانگر این موضوع است که شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون خسارت‌های زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی وارد کرده است. جمع کل خسارت ناشی از کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی 118 هزار و 298 میلیارد ریال برآورد شده است.

بیشترین برآورد خسارت مربوط به خراسان رضوی با 184 هزار و 550 میلیارد ریال است و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با 242 میلیارد ریال تعلق دارد. در ایران کرونا ویروس بلافاصله پس از ماه‌هایی پرتنش در عرصه منطقه‌ای، شیوع یافته است؛ علاوه بر این به لحاظ اقتصادی کشور در سال جاری سطح بالایی از مشکلات را تجربه کرده است. در این وضعیت پس از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات در دستور کار نهادهای مختلف قرار گرفت.

شیوع ویروس کرونا در ایران نیز تاثیر بسیاری بر اقتصاد داخلی داشته و خواهد داشت. به باور کارشناسان اقتصادی، علاوه بر آسیب‌های اقتصاد جهانی، اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی آسیب‌های بیشتری را شاهد بوده است.

در کتاب به این پرسش اساسی پرداخته می‌شود که نزدیک به 13 هزار راهنمای گردشگری به دنبال کرونا در کشور بیکار شده‌اند آنها بیمه نیستند. چه تدابیری برای حمایت از آن‌ها در نظر گرفته شده است؟ و در پاسخ بیان می‌کند: راهنمایان گردشگری همانند سایر تاسیسات گردشگری از فعالان حوزه گردشگری‌اند که مجوز فعالیت‌های خود را از این وزارتخانه دریافت کرده‌اند و تحت نظر معاونت گردشگری فعالیت می‌کنند. در همین راستا وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مکاتبات مکرر با مسئولان کشور و دستگاه‌های متولی خواهان پرداخت تسهیلات دولت به این گروه همانند سایر بخش‌های گردشگری شده است.
 
کتاب «سفر به دنیای کرونا (تاثیر آن در صنعت گردشگری و مهمان نوازی») با تالیف و گردآوری آرش ظهراب‌نیا و پانته آ روغنگیرها در 125 صفحه به بهای 40 هزارتومان از سوی نشر دلکام منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها