دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
شرح رساله «المشاعر» ملاصدرا به چاپ سوم رسید

چاپ سوم کتاب «شرح رساله المشاعر ملاصدرا» اثر ملا محمد جعفر لاهیجی و تصحیح و تحقیق سید جلال‌الدین آشتیانی به همت مؤسسه بوستان کتاب در قم چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در میان ده‌ها اثر صدرالمتألهین، رساله «المشاعر» علی‌رغم حجم اندک خود، جایگاهی بس رفیع دارد. در این کتاب صدرالمتألهین امّهات ابتکارات و نوآوری‌های خود را که همه آثار و لوازم سه مسأله «وحدت وجود»، «اصالت وجود» و «تشکیک وجود» است، به بحث گذارده است.

کتاب «مشاعر» را فیلسوفان و دانشوران چندی شرح کرده‌اند، اما کامل‌ترین آن‌ها شرح حکیم ملا محمد جعفر لاهیجی است. این شرح را سید جلال‌الدین آشتیانی تصحیح کرده و ضمن آن، شرح‌ها و نکته‌های ارزشمندی آورده است.

افزون بر تحقیقات فراوان فلسفی استاد آشتیبانی در پاورقی‌های این کتاب، مقدمه سودمند ایشان در بیان تاریخ فلسفه در چند قرن پس از ملاصدرا که بسیار تاریک و مبهم است و کمتر در مورد آن کار و تحقیق شده، شاید ارزشی برابر با اصل کتاب داشته باشد.

شارح این اثر در مقدمه آورده است: «این شرح را برای آن گفتم که طلاب به اهمیت فلسفه ملاصدرا پی ببرند و برای خواندن تحصیل حکمت متعالیه به خواندن چند ورق شرح منظومه و فراگرفتن یک مشت الفاظ مهمول و عبارات مشعشع بسنده نکنند».

چاپ سوم کتاب «شرح رساله المشاعر ملاصدرا» اثر ملا محمد جعفر لاهیجی و تصحیح و تحقیق سید جلال‌الدین آشتیانی به همت مؤسسه بوستان کتاب قم در 748 صفحه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها