سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
قاسم ارژنگ از تازه‌ترین مجموعه شعر لَکی خود رونمایی کرد

تازه‌ترین مجموعه شعر شاعر نام‌آشنای ادبیات لَکی، سیدقاسم ارژنگ در کتابی با عنوان «چریکه‌ زام» ازسوی نشر زانا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، سیدقاسم ارژنگ (تاته شه‌مال) شاعر لک زبان، تازه‌ترین مجموعه شعر خود را به زبان لکی و با عنوان «چریکە‌ زام» در نشر زانا به چاپ رساند.

شعرهای این مجموعه لکی و در قالب سپید سروده شده‌اند. این کتاب در قطع رقعی و در 162 صفحه و به همت نشر زانا به مدیریت ظاهر سارایی چاپ و منتشر شده است.

این شاعر در شعر کردی متأثر از آثار شاعران بزرگ کرد چون: عبدالله گوران، رفیق صابر، عبدالله پشیو، شیرکو بی‌کس، جلال ملکشاه و شریف و...است.

ارژنگ تلاش‌های مؤثری در حوزه شعر و زبان لکی داشته و با انتشار مجموعه شعرهای لکی، حضور در نشست‌ها و جریان‌های ادبی به بررسی معرفی آسیب‌شناسی این بخش از ادبیات کردی پرداخته و گام‌هایی مهم در این راستا برداشته است.
 
شعری از این مجموعه را با ترجمه فارسی آن در ادامه با هم می‌خوانیم:

ڤێنہ‌ت جهانێ پڕ اژ دەرڤہ‌ج
چۃمت قؤڵای جهان
دەرڤہ‌چ ڤاز کہ‌ر
چاڵ تینیت
زام گیانت
تینی هہ‌تنہ دی
 
چهره‌ات جهانی پر از پنجره
چشمانت ژرفنای جهان
پنجره بگشا
گلوگاهت
زخم جانت
تشنه زاده شدند.


سیدقاسم ارژنگ، متولد سال ۱۳۴۲در شهر صحنه (کرمانشاه) است. با چاپ نخستین شعرهایش در سال ۱۳۶۱ پا به عرصه شاعری گذاشت. او سرودن را به دو زبان کردی و فارسی به صورت جدی دنبال کرد. در شعر فارسی پیرو شاعران مدرن شعر معاصر از جمله: منوچهر آتشی، مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو و سهراب سپهری و فروغ فرخزاد و... است. ارژنگ، علاوه بر چاپ اشعارش در مجلات و نشریات ملی و محلی، در جشنواره‌های ادبی متعددی شرکت کرده و جوایز و نشان‌هایی هم دریافت کرده که از آن جمله شرکت در جشنواره‌ی ادبی «گلاویژ» در سال ۲۰۰۷ میلادی (سلیمانیه).

از این شاعر کرمانشاهی تاکنون این کتاب‌ها منتشر شده است: پنجره شار، خشت ساق، گول ئه‌نار، هیله‌ی زه‌یم، عریان‌تر از زبان شن‌زارها و به‌ش سرووده‌ی کوتا.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها