سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
«انتخاب» نویسنده ایلامی در کتابفروشی‌ها

یوسف گوهری، نویسنده ایلامی و کارشناس حوزه تعلیم و تربیت، کتاب «انتخاب» را در انتشارات تراشه دانش منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، یوسف گوهری (واصل)، نویسنده، فعال فرهنگی و از پژوهشگران و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش به تازگی کتابی با عنوان «انتخاب» از سوی نشر تراشه دانش منتشر کرده است.

«انتخاب» 226 صفحه دارد. پیام اصلی کتاب این است: انتخاب در زندگی هزینه هایی دارد. اگر  شخصی که با فردی از غیر طبقه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... ازدواج کند باید بپذیرد که برای ادامه زندگی هزینه هایی را بپردازد. شخص بایستی قبول کند که از بسیاری از خواسته‌های خود بگذرد و با احترام به طرف مقابل خواسته‌های خود را با خواسته‌های همسرش هماهنگ کند.

وقتی که یک فرد با تحصیلات پایین با شخصی دیگر با تحصیلات عالی ازدواج می‌کند هر دو طرف بایدکوشش کنند تا زبان محاوره ای همدیگر را یادگرفته و به یک تفسیر مشترک از کاربرد اصطلاحات و کلمات مورد استفاده برسند. این هزینه‌ای است که اگر شخص از قبل آمادگی آن را نداشته باشد، به یک چالش بزرگ در زندگی تبدیل می‌شود. در واقع هدف ازدواج تشکیل خانواده است که تمایل به این امر درنهاد انسان گذاشته شده‌ است. ازدواج به روابط جنسی مشروعیت می‌بخشد. به طور سنتی، ازدواج نقشی اساسی در حفظ اخلاق و تمدن دارد. یکی از معنادارترین و آزادانه ترین انتخاب هایی که بشر در زندگی دارد ازدواج است. خدا انسان را آزاد آفریده و مظهر این آزادگی، آزادی در انتخاب همسر است. در واقع، مهمترین و ماندگارترین تصمیمی که یک شخص می‌گیرد تصمیم به ازدواج است. احساس خوشبختی در خانواده که تبعی از انتخاب همسر می‌باشد بر سلامت شخص و به دنبال آن سلامت جامعه را منجر می‌شود.

درباره اهمیت ازدواج می‌توان به حدیثی از پیامبر حضرت محمد (ص) اشاره کرد که می‌فرمایند: درهای رحمت آسمانی در چهار موقع گشوده می‌شود: موقع بارش باران، زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش نگاه می‌کند، زمانی که در کعبه باز می‌شود و زمانی که مراسم عقد و عروسی بر پا می‌شود. ازدواج پیمانی است که به‌موجب آن به شکل عمومی یک زن و مرد با هم شریک و متحد می‌شوند و خانواده‌ای را تشکیل می‌دهند. در واقع هدف ازدواج، تشکیل خانواده است که تمایل به این امر در نهاد انسان گذاشته شده‌ است. مشروعیت بخشیدن به روابط زناشوئی تنها هدف ازدواج نیست. بلکه ازدواج ضمن مشروعیت بخشیدن به این رابطه هم در سلامت روانی و اجتماعی فرد موثر است و هم نقشی اساسی در حفظ اخلاق و تمدن جامعه را بر عهده دارد.
 
ازدواج در سلامت فردی و روانی انسان‌ها نقش بسزایی دارد.اما این بدان معنی نیست که صرفاً ازدواج به تنهایی سلامت روانی و اجتماعی انسان ها را تضمین می‌کند، بلکه مهمتر از خود ازدواج، انتخاب درست و پیداکردن همسر مناسب است که سلامت جامعه و سلامت فرد را تضمین می‌کند. این کتاب به دنبال یافتن علل و عوامل طلاق و تاثیرات مخرب آن بر فرد و جامعه نیست. بلکه سعی شده صرفاً نظرات نویسنده در ارتباط با یک انتخاب مناسب را بیان نماید و یا شخصی که از یک روستای دورافتاده با شخصی که در یک کلان‌شهر به دنیا آمده و بزرگ شده ازدواج می‌کند باید هر دو آمادگی این را داشته باشند تا محدودیت های همدیگر را بشناسند.

مسائل اخلاقی و هنجارهای اجتماعی از مهمترین معیارهای انتخاب همسر است اما تنها این معیارها کافی نیستند. نوع تربیت، محل تولد، بهره‌مندی از امکانات اقتصادی و قدرت اجتماعی و مسائلی از این قبیل باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار بگیرند که در کتاب «انتخاب» در قالب یک رمان مفصل به قلم کشیده شده است.

«یوسف گوهری» (واصل) متولد 1340 در روستای اَرَمُو از توابع شهرستان دره‌شهر استان ایلام است. «الان، موفقیت»، «زنگ زمان»، «راه وصل»،‏‫ «پنج‌ ضلعی موفقیت»، «نیکنامان» و «انتخاب» آثار منتشر شده اوست. راه‌ وصل (2 جلدی) و (بحران معنوی) (در قالب رمان) آثار در دست چاپ او هستند. بیش از 20 عنوان مقاله آموزشی در فضای مجازی و روزنامه‌های رسمی کشور منتشر کرده‌ است.

یادآوری می‌شود، خبرنگار ایبنا با این نویسنده و فعال فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت، گفت‌وگویی انجام داده که به زودی منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها