سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
«معجزه تولید» در ویترین

کتاب «معجزه تولید» با مروری بر نقش حمایت از تولید داخلی در تعیین سرنوشت اقتصادی کشورهای جهان به همت اندیشکده راهبردی سعداء روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در مقدمه کتاب «معجزه تولید» کتاب ذکر شده که این کتاب با استناد به مهمترین منابع، ثابت می‌کند که کشورهای ثروتمند با استفاده از سیاست‌های حمایتگرایانه و رونق تولید خود پیشرفت کرده و پس از به ثمر نشستن سیاست‌های حمایتی و پس از آن که در موضع برتری صنعتی نسبت به دیگر کشورها قرار گرفتند، نظریه تجارت آزاد را ترویج کردند تا مانع از پیشرفت کشورهای دیگر شوند.

این کتاب می‌تواند مخاطبان را با چرایی و چگونگی پیشرفت برخی از کشورها و ریشه مشکلات اقتصادی برخی کشورهای ضعیف آشنا کرده و اهمیت تولید در پیشرفت اقتصادی و حل مشکلات و نیز وضعیت ایران در این زمینه را برای مخاطب روشن کند.

«معجزه تولید» در پنج فصل تورم و ارتباط جدایی ناپذیر آن با نوع حمایت از تولیدات داخلی، چگونگی حمایت دولت های غربی از تولید داخلی، وضعیت صنعت در دوران پهلوی و وضعیت تولید در جمهوری اسلامی و چالش های پیش روی تولید ملی و زمینه های انحرافات اقتصادی نگاشه شده است.

در بخشی از فصل انتهایی کتاب می‌خوانیم: «اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالش رشد تولید کشور، چالش ذهنی برخی از مسئولان در یافتن راه‌حل‌ها در خارج از مرزهاست. این نوع نگاه، بدون در نظر داشتن توان و استعدادهای داخلی، پیشرفت اقتصادی را فقط با استفاده از نسخه‌های بیرونی ممکن می‌داند؛ به‌خصوص در سال‌های اخیر، رشد اقتصاد را در تغییر مواضع سیاست خارجی کشور می‌دانست. اشکال اساسی این تفکر عدم تفکیک بین تجربه غرب و نسخه تجویزی آن‌هاست. تجربه غرب همچون تجربه هر تمدن دیگر ارزشمند است و باید خوبی‌هایش را آموخت و از بدی‌هایش اجتناب کرد. اما تجویزهای غرب، برای تداوم استعمار ملت‌هاست. لیبرال‌های ایرانی چشم بر تجربه غرب بسته و گوش برای تجویزش تیز کرده‌اند. به همین دلیل است که کارکرد طبیعی‌شان، تأمین منافع غرب است.»

«معجزه تولید» به قلم حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی، سیدمحمدرضا خاتمی و محسن فوجی توسط اندیشکده راهبردی سعداء در دو هزار نسخه روانه بازار نشر شد و در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها