دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
چگونه با بچه‌ها از فاجعه بگوییم؟!

«کودکان و رویارویی با فاجعه»، عنوان کتابی است که به بزرگ‌ترها و همه کسانی که با بچه‌ها سر و کار دارند یاد می‌دهد با کودکی که دچار فاجعه شده و به طور ناگهانی کسی یا چیزی را از دست داده چگونه رفتار کنند؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بچه‌ها به پدر و مادری نیاز دارند که به آنها احساس آرامش و امنیت بدهند. بچه‌ها باید مطمئن باشند که مامان و بابا به خوبی از آنها مراقبت می‌کنند تا به بیماری کرونا مبتلا نشوند. حتما پدر و مادرها به فرزندان خود یاد داده‌اند چه‌طور این ویروس موذی را از خودشان دور نگه‌ دارید؛ اما ممکن است گاهی بچه‌ها نگران سلامتی خود یا خواهر و برادر یا حتی پدر و مادرشان شوند. از سوی دیگر این‌ امکان وجود دارد که خانواده‌ها به بچه‌هاشان اجازه ندهند با دوستان و هم سن و سال‌های خود بدوند و بازی کنند از ترس این‌که ممکن است اتفاقی برایشان بیفتد یا بیمار شوند.
 
درست است که پدر و مادرها، مربیان و در یک کلمه بزرگ‌ترها لازم است مراقب بچه‌ها باشند و از آنها محافظت کنند؛ اما به همان اندازه هم ضرورت دارد راه‌های رویارویی با ترس، غم و حتی فاجعه را به آنها یاد دهند. اصلا پدر و مادرها می‌دانند درک و دریافت کودکان از فاجعه چیست و با کودکی که دچار فاجعه شده، بهتر است چگونه رفتار کنند؟ مثلا وقتی سیل یا زلزله می‌آید؛ توفان می‌شود یا خانه‌ای آتش می‌گیرد یا بچه‌ها، پدر بزرگ یا مادربزرگ خود را بر اثر کرونا یا هر بیماری دیگری از دست می‌دهند، بزرگ‌ترها می‌دانند چطور باید به کودکان خود دلداری بدهند و آنها را آرام کنند؟
 
«کودکان و رویارویی با فاجعه»، کتابی است که به بزرگ‌ترها و همه کسانی که با بچه‌ها سر و کار دارند یاد می‌دهد با کودکی که دچار فاجعه شده و به طور ناگهانی کسی یا چیزی را از دست داده چگونه رفتار کنند؟ مثلا در این کتاب از بزرگ‌ترها خواسته شده با زبانی ساده و قابل فهم برای بچه‌ها سخن بگویند و آنها را تشویق کنند، حتی به آنها یاد بدهند تا درباره فاجعه حرف بزنند و احساسات خود را بروز دهند.
 
در این کتاب همچنین به این موضوع پرداخته شده که خود بزرگ‌ترها باید بتوانند هیجانات و استرس خود را کنترل کنند و به بچه‌ها احساس آرامش و امنیت بدهند؛ چراکه بچه‌ها به پدر و مادرشان نگاه می‌کنند و از آنها یاد می‌گیرند در موقعیت‌های جدید چه کار کنند؟
 
در کتاب «کودکان و رویارویی با فاجعه» به موضوعاتی چون «فاجعه چیست، تاثیرات فاجعه بر بچه‌های کوچک‌تر، عوامل ایجاد خطر بیشتر برای کودکان و...» پرداخته شده است. همچنین در این کتاب، تمرین‌های کوتاهی آمده که به خواننده کمک می‌کند با پاسخ دادن به پرسش‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر به یک راه حل عملی دست پیدا کنند.  

این کتاب که به همت گروه نویسندگان چنینگ نوشته شده و مانا رجب‌زاده آن را ترجمه کرده است. این اثر از مجموعه «کتاب راهنما» است که اطلاعات مفیدی را درباره ازدواج موفق، غلبه بر افسردگی، مدیریت خشم و رویارویی کودکان با اتفاقات بد در اختیار خواننده قرار می‌دهد. شرکت انتشارات فنی ایران، ناشر این کتاب و این مجموعه است و آن را در 32 صفحه و به قیمت 12 هزار تومان عرضه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها