دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
کتاب «مریوان، فرصت‌ها و تهدیدها» از زیر چاپ درآمد

کتاب «مریوان فرصت‌ها و تهدیدها» تالیف شورش عزیزی مجوز انتشار دریافت کرد و در آینده نزدیک توسط انتشارات نوبیان در 72 صفحه و در قطعه رقعی چاپ و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، نگارنده کتاب «مریوان فرصت‌ها و تهدیدها» در مقدمه کتاب اینگونه آورده است:
توسعه باور بنیادی دنیای مدرن است. در توسعه تمامی پیشرفت‌های مدرن در علم، فن‌آوری، دموکراسی، ارزش‌ها، اخلاق و سازمان اجتماعی با طرح بشردوستانه ایجاد دنیایی به مراتب بهتر در می‌آمیزد. توسعه علاوه بر بهبود در میزان تولید و درآمد، شامل دگرگونی اساسی در ساختمان‌های نهادی، اجتماعی، اداری و همچنین ایستارها و وجه نظرهای عمومی مردم است. به طور کلی توسعه پایدار از طریق تحقق همزمان سه هدف دنبال می‌شود که عبارتند از:
-محیط زیست
-اقتصاد
-عدالت
در متون قدیمی مریوان را – مهروان - متشکل از دو واژه مهر و وان به معنی جایگاه مهر نوشته‌اند. محوطه‌های باستانی حومه مریوان مانند تپه‌های «ساوجی»، «کولان»، «مرگ»، «بیساران» و دو تپه شرقی و غربی، حاکی از استقرار انسان‌ها از دوران نوسنگی و ادامه آن در عصر مس از هزاره چهارم پیش از میلاد است و نشانه‌ دیرینگی زیست انسان در این منطقه هستند و به عنوان سنگ بنای شهرنشینی در این منطقه به شمار می‌روند.
قلعه تاریخی هلو خان در ۳ کیلومتری جنوب‌شرقی مریوان قرار دارد که بر اساس اطلاعات تاریخی در قرن ۸ ه‍.ش) در زمان حکمرانی اردلان‌ها در دوران صفوی روی کوهی به ارتفاع ۱۶۰۰ متر که مشرف و مسلط به دشت و شهر فعلی مریوان در جنوب شرقی شهر است، توسط «امیر حمزه بابان» در سال ۷۵۲ ه‍.ش بنیاد نهاده شد.

موانع توسعه زیربناها و امور اقتصادی در مریوان عبارت است از:
- نظام اداری و اقتصادی متمركز و مركزگرا
- كمبود اعتبارات ارزی و ریالی
- ضعف مزمن مدیریت كلان در هدف‌گذاری و ضرورت برنامه‌ریزی و تامین و تخصیص و توزیع عادلانه اعتبارات
- فقدان تخصص و مهارت‌های مدیریتی لازم در برخی مدیران
- افزایش روزافزون هزینه‌های سرمایه‌گذاری به دلیل عدم ثبات اقتصادی و تورم و گرانی نرخ ارزهای خارجی.
- ضعف مالی بخش خصوصی و عدم احساس امنیت در سرمایه‌گذاری.
- فقدان زیرساخت‌ها مانند راه‌آهن، بزرگراه‌ها و...

این کتاب پنجمین اثر شورش عزیزی است. چهار اثر دیگر وی عبارتند از: حقوق شهروندی در باورهای آسمانی و زمینی، اسلام و دمکراسی، راهنمای گردشگری در کردستان و تاریخ مطبوعات.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها